garb Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Har en IVT varmepumpe for vannbåren varme i hele huset mitt. I øverste etasje går varmerørene i sponplater med varmefordelingsplater i aluminium. I nederste etasje vår vannrørene i betong. Styringen av vannsløyfene (totalt 13 sløyfer) gjøres med en LK fordeler VKF med motorstyrte ventiler. De motorstyrte ventilene er igjen styrt av romtermostater i hvert rom (1 for hver sløyfe). Jeg kunne tenke meg å nattsenke temperaturen i enkelte av rommene mine, spesielt i noen av rommene hvor vannrørene går i sponplatene. (... og ja, jeg kjenner alle argumentene mot dette, som f.eks. at systemet er for tregt til å kunne endre temperatur raskt, at det man sparer tapes igjen siden varmepumpen må kjøres mer intensivt når temperaturen skal opp igjen, ...) Da har jeg 2 alternativer; (1) Sette på en sentral romsensor på IVT varmepumpen som overstyrer romsensorene. På IVT er ikke dette en god løsning - da kan man ikke justere individuelt på hvert rom, og romsensorene overstyres i 24 timer, noe som gjør dette uaktuelt på "nattlig" basis. (2) Koble til et eller annet på den individuelle motoren på hver sløyfeventil, som på gitte tidspunkt på døgnet overstyrer den aktuelle romtermostaten og "struper" vannsløyfen mer enn hva innstillingen på romtermostaten skulle tilsi. Jeg har hørt rykter om at (2) finnes, men har ikke funnet noe når jeg har søkt litt rundt omkring på nettet. ---- >>>> Noen som har tipst til hvordan (2) kan gjøres og gjerne en link til "dings" som kan kobles til? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det mest praktiske og gjennomførbare er antakelig å ikke koble til noen ekstra dings, men å bytte ut romtermostatene dine med tilsvarende med nattsenkingsfunksjon; noe lignende denne, men som passer sammen med ventilene dine. De aller fleste gulvvarmesystemer tilbyr noe sånt. Lenke til kommentar
garb Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Det mest praktiske og gjennomførbare er antakelig å ikke koble til noen ekstra dings, men å bytte ut romtermostatene dine med tilsvarende med nattsenkingsfunksjon; noe lignende denne, men som passer sammen med ventilene dine. De aller fleste gulvvarmesystemer tilbyr noe sånt. Du har nok rett ... får vurdere det. Litt surt å måtte kjøpe 13 nye slike sett, så får vel regne litt på det ... =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå