Gå til innhold

Riktig å faste etter religiøse retningslinjer? *Splittet ut av Haram og halal*

Anbefalte innlegg

Jesus Kristus frigjør mennesker fra Moses lover (moseloven)

Jesus Kristus frigjør også mennesker fra Islams lover

I don't know what you're smoking, but I don't think it's good for you...

+1.... :)

Som jeg har sagt, den dagen de skjønner hvorfor de kan være ateist for alle andre guder unntatt en..... vel, dere skjønner hvor jeg vil hen.

Ser faktisk ikke hensikten ved å la en bok styre hva jeg skal spise. Tenk om vi havner i en krig og alt som er å spise er griser... Da ville vi levd videre og muslimer dødd ut av seg selv... Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jesus Kristus frigjør mennesker fra Moses lover (moseloven)

Jesus Kristus frigjør også mennesker fra Islams lover

I don't know what you're smoking, but I don't think it's good for you...

+1.... :)

Som jeg har sagt, den dagen de skjønner hvorfor de kan være ateist for alle andre guder unntatt en..... vel, dere skjønner hvor jeg vil hen.

Ser faktisk ikke hensikten ved å la en bok styre hva jeg skal spise. Tenk om vi havner i en krig og alt som er å spise er griser... Da ville vi levd videre og muslimer dødd ut av seg selv... Eller?

Jeg gir også et poeng for kommentaren fra Jurist :thumbup:

I følge Koran så kan du spise svinekjøtt eller spise under fasttiden hvis livet ditt er truet (dvs. hvis du må for å overleve) eller hvis det hindrer deg til å utføre viktige oppgaver som kan sette ditt eller andres liv i fare. Hvis du følger litt med på politikk så kunne du se i et av programmene at Abid Raja valgte enkelte dager under fasten å spise utenfor retningslinjer for fasten fordi han hadde en viktig sak som forsvarer i rettssalen. Han gjorde dette nettopp fordi Koranen tillater dette under slike omstendigheter siden framtiden til hans klient hang i hans hender.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Greit nok det, men jeg skjønner fremdeles ikke grunnen til å la en gammel bok styre hva jeg skal spsise. Liker jeg det og det ikke medfører komplikasjoner av det, ja da spiser jeg det.....

:)

Merkelige guder som sier dette spør du meg, for hvorfor unlot de ikke like godt å skape dyret da?(Hvis de hadde skapt noe som helst...). Griser kunne vi sikkert ha klart oss uten, tror du ikke? Blir for dumt å si at en ikke skal spise ditt eller datt på grunn av noe som står i en gammel bok, men hver sin smak, for å si det sånn... :)

Too far fetched for me.....

Nå er nå ikke jeg heller religiøs av meg, og spiser det meste som defineres som mat, men jeg ser ikke problemet hvis andre mennesker ønsker å leve etter koder fra en gammel bok. Så lenge disse koder ikke påtvinges meg, eller på en annen måte påvirker mine demokratiske og individuelle rettigheter og verdier, så anser jeg ikke dette som noe bekymringsfullt.

De anser vel slike normer og verdier som viktige, på akkurat den samme måten som jeg og du anser de demokratiske verdier som viktige i et samfunn. Det er det vesentlige kjennetegn i oss alle mennesker, og det er faktumet at vi alle er forskjellige og har forskjellig oppfatning hvordan vi skal leve. I utgangspunktet er for eksempel den muslimske fasten en måte å minne mennesker hvordan det er å gå sulten en hel måned, i følge Koranen. Dvs. for at mennesker ikke skal glemme å hjelpe andre mennesker som sulter og er i nød, har Koranen et prinsipp som går ut på at muslimer skal faste en gang i året for å påminnes at de sultne trenger hjelp fra de mette. Selve budskapet eller målet med dette høres vel ikke så gale ut, til og med for oss som ikke-praktiserende?

Når det gjelder grisen så er det slik i følge islam at grisen i perioden Koranen ble til var bærer av de mest alvorlige sykdommer, samt generelt sett oppfattet som skittent dyr som spiser egen avføring :yucky: Så prinsippet må settes i konteksten av tidsperioden Koranen ble til. I tillegg, og dette er mer kontroversielt, er det blitt påstått ut i fra skriftlige kilder at muslimer allerede i perioden Koranen ble til var klar over likheten mellom indre anatomi hos grisen og hos mennesker. I moderne tid er dette blitt bekreftet vitenskapelig: grisen er faktisk det dyret som har mest lik DNA i forhold til menneskets DNA.

Men igjen, andre får tro på hva de vil, så lenge dem slutter å drepe hverandre på grunn av troen. Det er plass for alle på denne kloden så lenge vi enes om å behandle hverandre med respekt, samt om noen generelle regler og verdier.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar
Greit nok det, men jeg skjønner fremdeles ikke grunnen til å la en gammel bok styre hva jeg skal spsise. Liker jeg det og det ikke medfører komplikasjoner av det, ja da spiser jeg det.....

Merkelige guder som sier dette spør du meg, for hvorfor unlot de ikke like godt å skape dyret da?(Hvis de hadde skapt noe som helst...). Griser kunne vi sikkert ha klart oss uten, tror du ikke? Blir for dumt å si at en ikke skal spise ditt eller datt på grunn av noe som står i en gammel bok, men hver sin smak, for å si det sånn... :)

Too far fetched for me.....

Nå er nå ikke jeg heller religiøs av meg, og spiser det meste som defineres som mat, men jeg ser ikke problemet hvis andre mennesker ønsker å leve etter koder fra en gammel bok. Så lenge disse koder ikke påtvinges meg, eller på en annen måte påvirker mine demokratiske og individuelle rettigheter og verdier, så anser jeg ikke dette som noe bekymringsfullt.

De anser vel slike normer og verdier som viktige, på akkurat den samme måten som jeg og du anser de demokratiske verdier som viktige i et samfunn. Det er det vesentlige kjennetegn i oss alle mennesker, og det er faktumet at vi alle er forskjellige og har forskjellig oppfatning hvordan vi skal leve. I utgangspunktet er for eksempel den muslimske fasten en måte å minne mennesker hvordan det er å gå sulten en hel måned, i følge Koranen. Dvs. for at mennesker ikke skal glemme å hjelpe andre mennesker som sulter og er i nød, har Koranen et prinsipp som går ut på at muslimer skal faste en gang i året for å påminnes at de sultne trenger hjelp fra de mette. Selve budskapet eller målet med dette høres vel ikke så gale ut, til og med for oss som ikke-praktiserende?

Når det gjelder grisen så er det slik i følge islam at grisen i perioden Koranen ble til var bærer av de mest alvorlige sykdommer, samt generelt sett oppfattet som skittent dyr som spiser egen avføring :yucky: Så prinsippet må settes i konteksten av tidsperioden Koranen ble til. I tillegg, og dette er mer kontroversielt, er det blitt påstått ut i fra skriftlige kilder at muslimer allerede i perioden Koranen ble til var klar over likheten mellom indre anatomi hos grisen og hos mennesker. I moderne tid er dette blitt bekreftet vitenskapelig: grisen er faktisk det dyret som har mest lik DNA i forhold til menneskets DNA.

Men igjen, andre får tro på hva de vil, så lenge dem slutter å drepe hverandre på grunn av troen. Det er plass for alle på denne kloden så lenge vi enes om å behandle hverandre med respekt, samt om noen generelle regler og verdier.

Godt poeng!

Noen oversatte sitater fra Quran.

hvorfor Gud er En:

Sura: 3 : 84

Si: «Vi tror på Gud, på det som er åpenbart for oss, for Abraham, Ismael, Isak, Jakob og stammene, og på det som ble gitt Moses, Jesus og profetene fra Herren. Vi gjør ingen forskjell på noen av dem! Og til Ham har vi hengitt oss.»

Svinekjøtt

Sura: 5 : 3

Forbudt som føde for dere er det selvdøde, blod, svinekjøtt , alt som er helliget en annen enn Gud, det som er kvalt, eller drept ved slag eller fall eller er stanget i hjel, eller som er angrepet av rovdyr, med mindre dere har nådd å slakte det rituelt, samt det som er slaktet ved en hedensk offerstein. Likeledes er det forbudt å utforske skjebnen ved spådomspiler. Dette er synd. I dag har de vantro oppgitt håpet om å rå med deres religion. Så frykt dem ikke, men frykt Meg! I dag har Jeg fullbrakt deres religion og fullbyrdet Min nåde mot dere, og godtatt islam som religion for dere. Men om noen tvinges av hunger til å overtre et spiseforbud, uten ond lyst, så er Gud tilgivende, nåderik.

Han har bare forbudt dere det selvdøde, blod og svinekjøtt , og det som en annen enn Gud er påkalt over. Men om noen gjør det, drevet av nød, ikke begjær, og ikke går over grensen, han rammes ikke av skyld. Gud er tilgivende, nåderik.

Sura: 5 : 60

Skal jeg fortelle om en gjengjeldelse verre enn som så fra Gud? Det gjelder dem som var under Guds forbannelse og mishag, som Han gjorde til aper og svin og avgudsdyrkere! Disse var verre stilt, og mer på villspor fra den rette vei.

Fasting:

Sura: 2 : 183

Dere som tror, det er foreskrevet dere å faste , slik det var foreskrevet dem som levde før dere, så dere må bli gudfryktige,

Sura: 2 : 185

I måneden ramadan, hvori Koranen ble åpenbart som ledelse for menneskene, som ledelsens klare ord, og som kriterium for vrangt og rett – de av dere som er til stede i den måneden, skal faste i den. Om noen er syke eller på reise, skal han faste et antall andre dager. Gud vil gjøre det lett for dere, ikke vanskelig, og slik at dere kan fullføre dagtallet, så dere må prise Gud fordi Han leder dere og vise takknemlighet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det handler om i gi folk et valg og vise at det finnes andre muligheter enn den troen og kulturen de er oppvokst med.

Gjelder ikke det oss også? Eller er det bare "de andre" som skal ha det valget, fordi vi bare venter på at de skal innse at det jo er vår tro/ikke-tro og vår kultur som er Den Rette?

Friheten til å velge innebærer også at folk skal få ta valg du selv ikke er enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...