Gå til innhold

Ulv eller elg?

randi85

Anbefalte innlegg

ulv eller elg? hvem av disse må vekk i fra norske skoger. Begge to har like mye rett til å leve. men nå ser jeg det i fra den vinkelen av hvilket dyr som skader eller prøver og skade mennesket mest og hvem som er mest nærgående. på ca 2-3 uker nå så har det vært 2 elgangrep mot menneske og ulven har vi ennå ikke hørt noe i fra. Så skal man da utrydde elgen for at den angriper og er farlig? elgen er jammen nærgående og. Rundt her jeg bor går det nå 3 elger rundt husene. den ene sto med frambena på trappa våres.

Dette er bare en uskyldig diskusjon fra min side, vil bare høre meningene deres

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"ulv eller elg? hvem av disse må vekk i fra norske skoger."

Elgen kan ihvertfall ikke bort. Elg er en viktig matressurs for ulv, så hvordan kan ulven leve uten elgen? :wee:

Jeg sier ja til begge deler. Jeg syntes begge hører til den norske faunaen. Som du sier, så er det mye elg. Det er det samme "problemet" på vestlandet, hvor hjortejakten er blitt større enn elgjakten. Ulven alene er ikke nok til å begrense elgstammen. Satt litt på spissen, så blir det uansett feil å slutte med jakt, og heller satse på å få ulvestammen opp på flere tusen dyr ....

Hold ulvestammen på et lite antall dyr. Det viktige er at bestanden er levedyktig, og å unngå innavl.

Øk gjerne kvoten på antall elg det er lov å skyte. Kvotene for hjortejakta på vestlandet har økt mye i det siste for å få ned bestanden.

Lenke til kommentar

Ulven trenger elg til å spise, fjerner du elg ender ulven opp med å spise enda mere sau.

Beste måten å stabilisere naturen er å fjerne saue bønder, det er de som lager problemene, de koster staten latterlig mye penger og alt de gjør er å sutre og klage,

Har du noen gang hørt en elg klage eller ulv sutre? nei, det er tydlig at ulver og elger er mye bedre dyr enn sauebønder

Lenke til kommentar
Ulven trenger elg til å spise, fjerner du elg ender ulven opp med å spise enda mere sau.

Beste måten å stabilisere naturen er å fjerne saue bønder, det er de som lager problemene, de koster staten latterlig mye penger og alt de gjør er å sutre og klage,

Har du noen gang hørt en elg klage eller ulv sutre? nei, det er tydlig at ulver og elger er mye bedre dyr enn sauebønder

Du sier med andre ord nei takk til muligheten til å spise sau?

Lenke til kommentar

Import.

Men, personleg har eg ingen interesse av å fjerne sauebøndene, norskt kjøt er noko av det beste eg har smakt.

Lenke til kommentar

Import.

Men, personleg har eg ingen interesse av å fjerne sauebøndene, norskt kjøt er noko av det beste eg har smakt.

Import er selvsagt mulig, men da tror jeg det blir vanskeligere å kontrollere kjøttkvaliteten - når kjøttet er laget i andre land. Tenker du på å transportere sauene inn til Norge, vil dette påføre mer stress for dyrene pga. lengre kjøreavstand i en trang lastebil. Jeg er hverken for eller mot ulv. Jeg syntes ikke det skal være i store mengder, men den skal heller ikke utryddes. Det viktigeste er at den er bærekraftig.

Forøvrig, så er det vel litt forståelig at sauebønder klager når "jobben deres bokstavlig talt blir spist opp"?

Lenke til kommentar
Forøvrig, så er det vel litt forståelig at sauebønder klager når "jobben deres bokstavlig talt blir spist opp"?

Det er fleire saudar som døyr av å rase utfor stup e.l. enn dei som blir tatt av ulv. I det store og heile er ikkje ulven noko større problem for sauebøndene enn hai er for badeturistar.

Lenke til kommentar

Kan man ikke gjøre det enkelt? Utrydd sauebøndene og reindriftssamene og la ulven leve.

Å få spise sau er ingen menneskerett, og realiteten er at det er politisk sett galt å utrydde ulv for å la sauen leve - kutt derfor ut subsidiene av sauetap, og fjern samene som skyter enhver ulv som prøver å komme seg gjennom reindriftsområdene med nye gener til den norske ulvestammen.

Lenke til kommentar
Kan man ikke gjøre det enkelt? Utrydd sauebøndene og reindriftssamene og la ulven leve.

Å få spise sau er ingen menneskerett, og realiteten er at det er politisk sett galt å utrydde ulv for å la sauen leve - kutt derfor ut subsidiene av sauetap, og fjern samene som skyter enhver ulv som prøver å komme seg gjennom reindriftsområdene med nye gener til den norske ulvestammen.

Du meiner altså at det er politisk korrekt å fjerne samer og subsidier til sauebønder ;)?

Lenke til kommentar

Ikke enda, men vi er på vei mot det.

Bare vent til det blir politisk ukorrekt å spise kjøtt. Det vil skje - og det er bare et tidsspørsmål.

Det er ikke noe problem å fjerne subsidiene av rovdyrtapene uten å røre resten av subsidiene som sauebønderne får.

Fjerner man muligheten for at samene får skyte ulv som angriper reinflokkene, og gjør konsekvensene for ulovlig ulvejakt store nok så er det mulig for ulv å slippe gjennom. Sånn som det er idag så er det bestemt at vi skal ha ulv, men samene står i veien for et levedyktig genetisk mangfold i ulveflokken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...