Laca Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Fikk for mye utbetalt lønn da jeg var i forsvaret som vernepliktig. Jeg dimmet før tiden men det viser seg at jeg har fått lønn et par månder etter jeg dimmet. Og jeg har nå motatt en anmodning om å betale tilbake dette. Jeg er kjent med at vi hadde en kontrollplikt på lønn mens vi var der. Men er det slik at den kontrolplikten fortsetter etter endt (slave)tjeneste? Står bl.a. dette på skrivet jeg har motatt: Dersom du motsetter deg tilbakebetaling, ber FLA om at du gir skriftelig redegjørelse for bakgrunnen til dette innen forannevnte frist. Saken bil da bli behandlet på nytt av FLA. Hva kan jeg gjøre? Hva skjer dersom jeg verken svarer eller betaler, vil saken gå til inkasso? Hva skjer dersom jeg sender et brev hvor jeg nekter for å betale? Noen som har noen erfaringer/ kunnskap om dette? (Dersom mitt forhold til det norske forsvar blir ytterlige forværret av dette er det bare en bonus(!) for meg, derimot er alle former for sivil straff eller betalingsanmerkninger uaktelt, da betaler jeg heller) Endret 2. februar 2010 av Laca Lenke til kommentar
radivx Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ville seriøst ikke gjort noe problem av de 5000-10000 kronene det er snakk om. Om du mener du har krav på pengene, så send en anmodning til FLA og fortell som det er at du anser pengene som etterlønn får å kompensere for at du ikke kunne planlegge perioden fra du dimmet til du burde ha dimmet økonomisk. Om du selv mener du ikke har krav på dem har du vel kanskje tatt vare på dem på sparekonto el. også. Da er det jo bare å betale tilbake. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hva han anser pengene for er vel egentlig lite relevant. Spørsmålet er om han burde forstått at utbetalingen skyldtes en feil. Det kan det vel egentlig være svært liten tvil om. Lenke til kommentar
Laca Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Vel, jeg har ikke motatt en eneste lønnslipp fra forsvaret etter jeg dimmet, og var heller ikke klar over forholdet før jeg fikk brev fra dem. Jeg dimmet noen månder før tiden så det er snakk om noen kroner/ feil fra dems side. Men jeg ser ingen grunn til å betale dersom jeg ikke er pålagt ved en eller annen lov. Forhold som tilsier at jeg ikke skal betale, i mitt hode: - Det var de som har gjort feilen. Noe forsvaret også skriver i brevet sendt meg (9 månder etter jeg dimmet). - Jeg har ingenting med forsvaret å gjøre lenger. Så å betale tilbake for å være grei eller unngå dårlig arbeidsmiljø er ikke et tema. - Jeg har brukt pengene i god tro. Men ser nå at jeg har fått noen kr inn hver måned. @radivx: Enig med krikkert. Om du ville lagd problem for pengene er heller ikke så intressant for min del. Det som er intressant er hva forsvaret har krav på/ mulighet til. Kan de virkelig betale ut feil og med loven i hånd kreve alt tilbakebetalt? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Du har jo fått betaling for arbeid du ikke har utført. Selvfølgelig skal du betale tilbake. At du ikke har nok kontroll over økonomien din til å få med at det detter inn noen tusen i mnd, så er det ditt problem, ikke dems. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Tilbakebetaling av urettmessig mottatt pengebeløp reguleres av ulovfestet rett, condictio indebiti. Det står altså ikke i noen lov (dog med unntak av skatt og ytelser og stønader fra folketrygden, som reguleres av særskilte lover), men må vurderes på individuelt og konkret grunnlag. At du har mottatt penger, men ingen lønnsslipp, er ikke nødvendigvis et moment som taler i din favør. At du ikke har noe med Forsvaret å gjøre lenger er ikke relevant. At du har brukt pengene i god tro er ikke opp til deg å vurdere, idet god tro er en rettslig standard. Forsto, eller burde du forstått, at dette var penger som ikke tilhørte deg? "Nei, jeg brukte bare penga som sto på kontoen min, jeg" er ikke, og har aldri vært, noen god unnskyldning... Lenke til kommentar
Laca Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 @krikkert: Jeg er ikke jurist og skrev bare hva jeg tenkte, og synes virket fornuftig. Grunnen til at jeg nevte lønnslipp var fordi at om jeg hadde fått det hadde jeg selvsagt merket at pengene kom, det kan vel ikke tale i min disfavør? Hadde dette vært en sak med (privat) arbeidsgiver eller privatperson hadde jeg antakeligvis betalt uten diskusjon fordi dette er penger jeg ikke har jobbet for, selv om jeg muligens ikke var pålagt det. Noe som selvfølgelig er urelevant for saken som du sier. Jeg forsto det ikke. Burde jeg det? Jeg tjener relativt godt og har et ganske avslappet forhold til penger (noen vil nok kalle det idiotisk). Jeg var ikke bevist om dette før jeg motok brevet. Men som du spør, burde jeg det? Hadde det kommet inn et stort engangsbeløp hadde jeg reagert, men når det kommer inn et mindre beløp per mnd? Lenke til kommentar
Laca Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 @bIsk0p Det er da de som har betalt ut feil. Jeg har en sunn økonomi og aldri fått betalingsanmerkninger. Er jeg virkelig pålagt og finlese kontoutskriften min for å lete etter andres feil? (jeg bare spør, vet ikke svaret selv) Jeg er helt enig i at dette ikke er penger jeg fortjener, og fra alle andre enn forsvaret hadde jeg nok betalt tilbake uten diskusjon. Men dette gjelder forsvaret som ikke står høyt i kurs hos meg, grunnen til det kan vi ta i en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 La oss si at du har handlet i god tro og de erkjenner det er deres feil, så er du vel enig i at dette fremdeles ikke var dine penger til å bruke? Hvis du hadde hatt en avtale med et treningsstudio hvor du hadde en fast innbetaling som du glemte å stoppe da du meldte deg ut, som du igjen oppdaget 6mnd senere, ville du da synes at treningsstudioet burde tilbakebetale pengene til deg? Rett skal være rett, du har ikke gjort noe galt, men det er penger som ikke var dine og som egentlig bør betales tilbake. Jeg synes at en rentefri nedbetalingsordning burde være løsningen. Da vil ikke din økonomi bli voldsomt belastet og de vil få tilbake pengene sine. Rentene taper de, men det må de nesten skrive av som sin egen feil. Jeg tror du ville få mest forståelse om du tok kontakt, forklarte situasjonen og hvordan du ønsker å løse den. Det er selvsagt mulighet for at en så stor organisasjon har et fryktelig firkantet system og at de ikke liker slike "på siden"-ordninger, men jeg synes det høres ut som den mest rettferdige løsningen. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Du har jo fått betaling for arbeid du ikke har utført. Vernepliktige får ikke lønn for arbeid. De får tilslengt noen kroner i vedlikeholdsutgifter, kalt tjenestetillegg. Laca kunne ikke latt være å jobbe uansett hva de ga ham, og han har derfor ingen moralsk plikt til å betale tilbake når han får litt mer enn planlagt fra statens side. En eventuell rettslig plikt, som jo er langt viktigere for tråden, skal jeg ikke uttale meg om. Endret 3. februar 2010 av Ståle Nordlie Lenke til kommentar
Laca Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 @Ekko Eksempelet med treningsstudioet er en annen case føler jeg. Og svaret på spørsmålet du stiller der er ikke nødvendigvis det samme som svaret på spørsmålet jeg stiller. Som vi sier på god engelsk. "Assume makes and ass out of you and me". Hva jeg og du tror/syntes og mener er (desverre) ikke nødvendigvis det samme som er lovfestet/praktisert. Grunnen til at jeg har postet denne tråden er for å vite hva de har hjemmel i lov for å gjøre. Eventuelt hva som er vanelig rettspraksis på feltet. Lenke til kommentar
Laca Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 @Ståle Nordlie I brevet jeg har motatt står det "TILBAKEBETALING AV FOR MYE UTBETALT LØNN", og de viser flere steder i brevet til lønnsutbetaling. Men om man kaller det (luse)lønn eller tjenestetillegg burde vel ikke ha noen betydning for saken? Jeg stusser også litt på det at jeg har motatt en anmodning om å betale tilbake beløpet. Videre står det beløpet bes innbetalt til xxx.xxx.xxx. Hvorfor har de ikke sendt en normal regning, med advarsel om inkasso eller noe i den duren dersom den ikke betales? Men bare ber meg om å betale? Lenke til kommentar
Laca Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Kom over en problemstilling som ikke er helt ulik min, med et advokatfirmas syn på saken. Legger ved link for de som er intressert. http://www.ukeavisenledelse.no/spor_om_arb...etaling_av_lonn Jeg er fortsatt veldig intressert i svar fra dere. Spesielt om du er flink på juss og eller har erfaring fra lignende. Jeg kommer antakeligvis til å kontakte advokat i løpet av neste uke for å få en vurdering av saken, med mindre noen skulle klare å overbevise meg om at det er nytteløst eller eventuelt helt unødvendig. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 @Ståle Nordlie I brevet jeg har motatt står det "TILBAKEBETALING AV FOR MYE UTBETALT LØNN", og de viser flere steder i brevet til lønnsutbetaling. Men om man kaller det (luse)lønn eller tjenestetillegg burde vel ikke ha noen betydning for saken? Det er antakelig enten fordi de bruker en standard-mal som ikke opprinnelig er laget for vernepliktige, eller fordi den som sendte brevet ikke var kjent med systemet. Jeg tviler på om spiller noen rolle i forhold til tilbakebetaling. (Men det er vel ikke helt umulig.) Uansett; innlegget mitt var rettet til bIsk0p, som feilaktig antok at forsvaret gir vernepliktige betaling for utført arbeide. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Kom over en problemstilling som ikke er helt ulik min, med et advokatfirmas syn på saken. Legger ved link for de som er intressert.http://www.ukeavisenledelse.no/spor_om_arb...etaling_av_lonn Jeg er fortsatt veldig intressert i svar fra dere. Spesielt om du er flink på juss og eller har erfaring fra lignende. Jeg kommer antakeligvis til å kontakte advokat i løpet av neste uke for å få en vurdering av saken, med mindre noen skulle klare å overbevise meg om at det er nytteløst eller eventuelt helt unødvendig. Som fremhevet både av andre i tråden her og advokatene i artikkelen, avgjøres slike saker som dette konkret og under hensyn til rimelighet. Skal man kunne si noe vettugt om dette, må du komme med flere konkrete opplysninger (og på grunn av opplysningenes art, er ikke alt like lurt å legge ut på nettet). Eksempelvis: Hvor langt tid har det gått siden feilutbetalingen (dette er viktig)? Når ble du klar over feilutbetalingen? Hvor mye skulle du ha, hvor mye ble utbetalt? Hvor oversiktelig var din økonomiske situasjon da du mottok pengene, hadde du lite eller mye penger på konto, var det høy omløpshastighet på pengene på kontoen din? Er du økonomisk kyndig og generelt ressurssterk? Skyldes feilutbetalingen dine forhold? Hvordan er din økonomiske situasjon i dag, har du økonomi til å betale tilbake pengene? Har Forsvaret tatt et konkret forbehold om feilutbetaling, eller bare et alminnelig forbehold på lønnsslippen? Dette er bare eksempler på momenter som kan tenkes å være av betydning i vurderingen, ingen uttømmende liste. Å gi deg en sikker konklusjon i en sak som dette, kan nok ingen her gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå