Gå til innhold

Hjelp - lage en mini-jack kabel med dempet lyd

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har et litt rart problem, som jeg ikke helt vet åssen jeg skal gripe tak i. Jeg har en kinamobil, som funker helt topp, bortsett fra at lyden er usedvanlig høy. Selv om jeg har volumet på "0" er det nokså høy lyd. Veldig irriterende..

Så, som emne sier: hvordan lage en lyd-kabel som gjør at lyden blir dempet?

Jeg er ingen elektro-ekspert, men kan enkel lodding, og har utstyret som trengs. Planen er å ta handsfree'en som fulgte med, kappe av de ekle proppene som er der originalt og lodde på en female 3.5mm audio jack. Det jeg tenkte, var at det sikkert finnes en eller anna motstanddubbeditt som kan loddes en plass mellom der for å redusere lyden (uten å ødelegge lydkvaliteten vel å merke!)

Er det noen som har peiling på dette? Noen ideer? All hjelp settes pris på!

Mvh

Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, jeg har et litt rart problem, som jeg ikke helt vet åssen jeg skal gripe tak i. Jeg har en kinamobil, som funker helt topp, bortsett fra at lyden er usedvanlig høy. Selv om jeg har volumet på "0" er det nokså høy lyd. Veldig irriterende..

Så, som emne sier: hvordan lage en lyd-kabel som gjør at lyden blir dempet?

Jeg er ingen elektro-ekspert, men kan enkel lodding, og har utstyret som trengs. Planen er å ta handsfree'en som fulgte med, kappe av de ekle proppene som er der originalt og lodde på en female 3.5mm audio jack. Det jeg tenkte, var at det sikkert finnes en eller anna motstanddubbeditt som kan loddes en plass mellom der for å redusere lyden (uten å ødelegge lydkvaliteten vel å merke!)

Er det noen som har peiling på dette? Noen ideer? All hjelp settes pris på!

Mvh

Kristoffer

Merkelig problem!

Uansett, det du vil ha er et potmeter på 0-100 ohm eller noe... da skal du få dempet nok ihvertfall. Den vil du lodde inn på "ground" siden den er felles for begge kanaler...

Lenke til kommentar

Takk for kjapt svar! Jeg er litt grønn på slike fagtermer..

Hvor får jeg kjøpt et slikt potmeter på 0-100 ohm? Og hva er "ground" ? Jord? Hmm, sist jeg loddet headsett ledinger så husker jeg det var en rød, en blå.. og en gull eller no.. eller var det hvit. Er det den du mener?

Takk igjen!

Kristoffer

Lenke til kommentar
Takk for kjapt svar! Jeg er litt grønn på slike fagtermer..

Hvor får jeg kjøpt et slikt potmeter på 0-100 ohm? Og hva er "ground" ? Jord? Hmm, sist jeg loddet headsett ledinger så husker jeg det var en rød, en blå.. og en gull eller no.. eller var det hvit. Er det den du mener?

Takk igjen!

Kristoffer

Potmeter = potensiometer = variabel motstand. Hvis du kobler den i serie vil det bli en spenningsdeler, så hvis elementene f.eks har impedans på 20 ohm vil du med maks demping få 20/(20+100) = 1/6 effekt i elementene.

Ground er jord ja, og det varierer litt på forskjellige kabler hvordan dette er koblet, men på typiske tynne "lakrislisser" ligger jord som skjerming rundt lederne, som er (vanligvis) rød/hvit. Rød er høyre kanal, og hvit er venstre.

Potmeter får du tak i på elfa f.eks, men det koster fort noen kroner med porto i små kvanta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...