DementedAlbino Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hva er hex filer og hva brukes de til. Lurer også på hva jeg trenger og hvordan de lages. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 hex er hexadesimal kode kva skal du bruke den til??? du skeriv komandoer i word og oversett dei ved hjelp av en editor. søk på avr assembler på google Lenke til kommentar
Blackie Lawless Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Heximal er et 16 talls system som går fra 1 til f. Mye brukt på Commodore 64 og Amiga i gamle dager i mange ymse formål (uten at en blir sentmental av den grunn). Mindre relevant for mange idag. Kan anbefale et utvidet matematikk kurs hvis du har ledig tid å svi av !!! Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har allerede tallene som skal legges inn i hex filen, så det jeg trenger nå er ett program som kan lage hex filer hvor jeg kan plotte inn de tallene jeg skal ha inn. Til hvilket formål kan hex filer brukes til? Noen konkrete eksempler fra vår tid? Er en kompis av meg som lurte på om jeg kunne lage en hex fil til ham med de sifrene han oppga. Så der har dere svaret på hvorfor jeg ikke har noen peiling om hva det brukes til. Lenke til kommentar
meanbean Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 bruk notepad og lagr fila. deretter er det bare å rename den til ????.hex Lenke til kommentar
DotCom Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 det er enkelt... kod om til oktetter (8 talls systemet), og skriv inn ASCII tegnet som tilsvarer de tallene du får når du koder om Enkelt! Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 bruk notepad og lagr fila. deretter er det bare å rename den til ????.hex Vil det virke da? Er det ikke slik at sifrene som jeg legger inn vil bli gjort om til tegn eller noe? Kan godt være jeg er helt ute å kjøre nå.... Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har allerede tallene som skal legges inn i hex filen, så det jeg trenger nå er ett program som kan lage hex filer hvor jeg kan plotte inn de tallene jeg skal ha inn. Til hvilket formål kan hex filer brukes til? Noen konkrete eksempler fra vår tid? Er en kompis av meg som lurte på om jeg kunne lage en hex fil til ham med de sifrene han oppga. Så der har dere svaret på hvorfor jeg ikke har noen peiling om hva det brukes til. Snakker du kanskje om koder til Viasat eller lignende? Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Snakker du kanskje om koder til Viasat eller lignende? Kunne høres slik ut ja Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg har allerede tallene som skal legges inn i hex filen, så det jeg trenger nå er ett program som kan lage hex filer hvor jeg kan plotte inn de tallene jeg skal ha inn. Til hvilket formål kan hex filer brukes til? Noen konkrete eksempler fra vår tid? Er en kompis av meg som lurte på om jeg kunne lage en hex fil til ham med de sifrene han oppga. Så der har dere svaret på hvorfor jeg ikke har noen peiling om hva det brukes til. Snakker du kanskje om koder til Viasat eller lignende? Nei ikke som jeg vet....Regner ikke med han hadde gått igjennom meg for å få ordnet noe slikt + at det trengs vel mye mer utstyr enn bare enn hex fil for å få til noe slikt og vil vel være mye letter å laste de ned selv enn å skulle lage de selv. Men ingen som vet hvordan koder kan tastes inn i en hex fil? Programmer som trengs osv? Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Men ingen som vet hvordan koder kan tastes inn i en hex fil? Programmer som trengs osv? Du kan ikke spørre sånn.... det er VIKTIG å vite for hvilket formål hex filen vil brukes fordi tallene som skal skrives inn må skrives på en riktig måte og med passende programm. (Det tror jeg... ) Lenke til kommentar
audunr Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Som nevnt over så er hex bare en måte å representere data på. Du kan fint åpne explorer.exe eller readme.txt i en hex-editor, og dermed er alle filer "hex"-filer. Høres ut som om du er ute etter å lage en ny fil, og så fylle den med data i hexadesimal-form. Gå til download.com og søk etter Hex Workshop. Har brukt det selv tidligere. Ellers finnes det sikkert haugevis av gratis programmer som er tilstrekkelige for din bruk. MVH Audun Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 hex workshop funker fint til det... finner det på www.bpsoft.com (30dagers trial) Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Men ingen som vet hvordan koder kan tastes inn i en hex fil? Programmer som trengs osv? Du kan ikke spørre sånn.... det er VIKTIG å vite for hvilket formål hex filen vil brukes fordi tallene som skal skrives inn må skrives på en riktig måte og med passende programm. (Det tror jeg... ) Men som sagt tidligere så har jeg ikke noen peiling på hex filer, hadde ikke engang hørt om hex fil før tidligere i dag. Men der må jo være ett program som er beregnet til hex filer som det går ann å prøve seg fram i. Men skal heller finne ut hva han skal ha det brukt til og så komme tilbake med ett anderledes formulert spørsmål. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 andjoha og audunr: Takker så mye. Skal teste det ut å se om det gjør meg noe klokere. Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Eller du kan se her http://www.google.com/search?sourceid=navc...-8&q=hex+editor Lenke til kommentar
delfin Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Det hexadesimale tallsystemet er ikke et filformat så vidt meg bekjent, men det du tenker på er nok å lagre tekst som hexadesimale tall i en fil hvis jeg får gjette villt her. Jeg vet egentlig ikke HELT hva du spør etter, men jeg kan prøve: Hver bokstav du skriver når du skriver noe på en PC har et tilsvarende tall i ASCII tabellen. Ta f.eks bokstaven "P". Slår du opp i ASCII tabellen finner du ut at det er tallet 80 i titallsystemet i denne tabellen, og omgjort til binær blir det "1010000". For å gjøre dette om til det hexadesimale tallsystemet er det enkleste å dele strengen i to fire biters strenger, som da blir "0101" og "0000". "0101" = 0+4+0+1 = 5 og "0000" er enkelt og greit 0. 80(10tall) blir altså 1010000(2tall) som igjen blir 50(16tall). På denne måten kan du lagre tekst og andre tegn uten å bruke andre tegn enn 0-9 og A-F. En hex fil er med andre ord ikke annet enn en fil kodet i det heksadesimale tallsystemet. En slik "hex" fil du snakker om lager du i så fall på følgende måte: 1) Run Notepad.exe 2) Skriv inn hex kode 3) Lagre som ønsket filnavn (Hexfil.hex?) Det skulle vel være lett? Du har editorer som gjør at du kan arbeide med ASCII og HEX om hverandre, men om du har HEX koden er det ingen grunn til å gjøre det mer komplisert enn det er. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Kan noen forklare meg litt om hex tall systemet? Hvilket tall i 10-tallsystemet f.eks. 0x2F er? Og hvordan man kan se at tallet ble slik? Litt vanskelig å forklare men håper noen kan hjelpe. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Er ikke no ekspert men tror da det hexidesimale tallsystemet funker slik: 1-9=1-9 a=10 b=11 c=12 d=13 e=14 f=15 så har du xy, der x = 16 plassen og y = 1'erplassen. 01=1 10=16 f0=240 (15*16) ff=255 (15*16+15) Vet ikke om det gjorde deg no klokere, men det er ihvertfall alt jeg kan om det hexidesimale tallsystemet! Lenke til kommentar
Marti Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Tja. Mer eller mindre ikke. Skjønte ikke det siste med xy og det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå