Postkassestativ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg lurer på hva som skal til for at politiet kan ta førerkortet. Holder det at ei gammal kjerring ringer og sier at noen bedriver uvettig kjøring? Hvis det er slik, så kan jo hvem som helst få noen til å miste førerkortet:O Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) http://www.dagbladet.no/2010/01/20/nyheter...erhet/10015220/ Døm selv! Edit: Men nei, tviler. I min periode med førerkort har jeg hatt 2 personer som har notert seg registreringsnummeret mitt fordi de mente jeg kjørte uforsiktig, men har aldri hørt noe fra politiet. Endret 2. februar 2010 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Synes det er sykt at de tar lappen av folk som liker å feste. Tror de at folk ikke kjører i fylla hvis man ikke har førerkort da eller. Mange av de som kjører i fylla, har ikke førerkort. Som en kjenning av meg sa til politiet en gang de truet med å ta førerkortet: "Bilen går på bensin, ikke førerkort" Det finnes sikkert mange som tenker slik. Endret 2. februar 2010 av david_almli Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Men det finnes en stor tråd på forumet angående saken jeg linket til. Men slik jeg har oppfattet det kan politiet beslaglegge førerkort dersom de har misstanke om at en person blir å gjøre noe ulovlig i trafikken. Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Nei, de kan ta fra deg retten til å inneha førerkort fordi du ikke lenger oppfyller kravene til å ha det. Kravene går ut på at alle som har førerkort skal være trygge sjåfører, så klart (les dem selv om du vil). Når du søker om førerkort er det visse krav du må bestå, både fysisk (som syn osv.) og psykisk (ikke være rusavhengig f.eks.). Dersom du etter å ha fått førerkortet senere skulle vise deg å være uskikket til å inneha det, kan den retten inndras. Mao, om du hadde søkt førerkort på det tidspunktet, hadde du antagelig fått avslag. Ta et eksempel: Du søker førerkort, består alle tester og krav, får førerkort. Tre år senere blir du blind (grunnen er likegyldig - la oss si det er en skade). Du er blind - du oppfyller ikke lenger kravene til å ha førerkort. Dermed blir den retten tatt bort. Et annet eksempel: Du har fått førerkort. Tre år senere har du fått en vane med å drikke deg dritings hver helg, noen ganger på hverdager, du har fått flere bøter for bråk og ulydighet, men fortsetter likevel. Hadde du søkt førerkort den dagen, ville du ikke fått det fordi du ikke oppfyller kravene. Dermed kan førerkortet fratas deg nå. Men som andre sa, er det allerede en stor tråd om akkurat den saken i en annen del av forumet. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Tenkte mere på tipsing jeg da, jeg drikker ikke så mye at jeg bråker å slåss i helgene, så det problemet er løst. Kan politiet komme på døra til eks. meg å frata meg førerkortet fordi ei sur gammel kjerring mente å ha sett at jeg sladdet eller tok ein burnout? Skjønner at politiet kan ta førerkortet fra noen som gjør noe ulovlig når de ser på det selv eller har tilstrekkelige bevis for det Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 De må jo ha bevis for at du faktisk har gjort noe som fører til at du mister førerkortet. Hvis jeg misliker en i nabolaget og ringer til politiet og sier at han kjørte i 140 i 70-sona, helt sant!!, så kan de ikke ta fra ham førerkortet på grunnlag av det. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Har jo de pensjonistene som sitter på butikk-kafeen å prater om de fryktelige ungdomene som kjører så styggt. Kjenner en som nesten ble fratatt lappen pga. de! Lenke til kommentar
Cundou Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg er ingen ekspert på lover og regler, så hvis jeg sier noe feil får noen andre rette på meg, men dersom politiet får inn mange meldinger fra forskjellige personer angående samme sak, vil de forhåpentligvis begynne å snuse litt rundt. Men de kan fremdeles ikke komme og ta fra deg lappen fordi "noen sa at du brøt loven". Dersom de som melder fra har bevis, derimot, stiller saken seg litt annerledes. Og det at politiet kommer og snakker med deg angående disse meldingene er ikke det samme som å "nesten miste lappen" Men dersom du blir kontaktet av politiet, ville jeg vurdert å slutte med spinning, rusing osv. Skal ikke mye til før noen står der og har filmet deg mens du holdt på. Om du mister lappen er ikke sikkert, men bot kan du vel alltids få? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Politiet skulle ringe en jurist å spørre om de kunne ta førerkortet, siden juristen ikke svarte, fikk han det tilbake Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Tenkte mere på tipsing jeg da, jeg drikker ikke så mye at jeg bråker å slåss i helgene, så det problemet er løst.Kan politiet komme på døra til eks. meg å frata meg førerkortet fordi ei sur gammel kjerring mente å ha sett at jeg sladdet eller tok ein burnout? Skjønner at politiet kan ta førerkortet fra noen som gjør noe ulovlig når de ser på det selv eller har tilstrekkelige bevis for det Du har absolutt ingenting å bekymre deg over. De er sikkert ganske vant med at gamle damer ringer og klager på unggutter. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 det som kan skje ved gjentatt klaging fra en eller flere slike usakelige naboer eller hva du nå vil kalle det, er at: 1. politiet vil foreta kontroll i nabolaget, meget usannsynlig men hvis nok forskjellige husstander klager over lengre tid og det ved en dags inspeksjon kan finnes spor etter "hærjing" unødvndig spining/børning eller lignende så er det en mulighet. 2. politiet mottar informasjon fra en eller flere personer de setter lit til at snakker sant og informasjonen de får fra de forskjellige partene gir pekepinn mot en spesifikk person kan politiet velge å ta personen som er antatt å ha kjørt/eier av kjøretøy in til forhør for å legge litt press i håp om at personen vil innrømme forholdene. 3. politiet nikkerog smiler og lover å ta seg av saken og gjør ingenting. nummer 2 har skjedd med en kamerat av meg da han burna rundt ei rundkjøring og en politimann som var på vei hjem fra dagens arbeid/shopping/hva en(var sivil i i privat bil) var vitne til dette, politimannen fulgte etter kameraten min og ringte til uniformert politi og informerte om situasjonen. når min kamerat stanset så gikk da "off-duty" politimannen og "annhold" han. så kom uniformert politi, de sjekekt førerkort og vognkort og la frem saken som den var... kameraten min innrømte på stedet lovbruddet... forskjell på folk Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Politiet skulle ringe en jurist å spørre om de kunne ta førerkortet, siden juristen ikke svarte, fikk han det tilbake Hehe... Det er vel rimelig innlysende at målet her var å skremme stakkaren. Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 http://www.dagbladet...erhet/10015220/ Døm selv! Edit: Men nei, tviler. I min periode med førerkort har jeg hatt 2 personer som har notert seg registreringsnummeret mitt fordi de mente jeg kjørte uforsiktig, men har aldri hørt noe fra politiet. Det der er heeelt idiotisk etter min mening. Så sant man ikke har promille når man sitter bak rattet har politiet ingen god grunn til og ta lappen dems! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå