Gå til innhold

Hjelp til kjøp av GAMER pc


Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny desktop pc og ser etter et greit "tilbud".

 

Har lest litt rundt på forumet her og googlet litt osv og kommet frem til en handleliste hos komplett. Jeg kunen trengt feedback på denne pcen er det noe som ikke stemmer, er dt noe som er for dyrt som jeg ikke trenger fordi jeg får ikke utsnytta det godt nok osv...

 

gamer pc 15,5k

 

Dette er med skjer siden det har jeg ikke fra før av fordi jeg har hatt 2 laptopper nå i noen år...

 

Desktoppen har i7-920 fordi den skal visst være mye bedre enn AMD sine prosessorer, også har jeg ikke peiling men er den sokkelen mer fremtidrettet med tanke på å oppgradere prossesoren om det skulle trenges i fremtiden, la oss si 2 år?

 

Hva er forskjellen på CL9 og CL7 er det stor forskjell? hva vil det egentlig si i ytelse?

Får cpen min utnytta 2000mhz ram eller ikke mer en 1600mhz? for jeg så på 2 ram som hadde lik pris men cl var mine på den ene men 2000mhz... :/

 

Hvor viktig er et hovedkort i pcen? jeg fannt veldig lite bra info om hovedkort på forumet, FY! >_<

 

Er toweret bra nok, er det god nok plass i det? hører radeon kortet visstnok tar utrolig mye plass...

 

Er det noen andre som greier å putte sammen en pc til mindre penger men MER for pengene liksom?

 

Mvh Furier

Endret av furier
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her ser du hvordan prosessorene gjør det i spill, som du ser er det ikke mye forskjell mellom dem.

 

Hmz ser ut som at eldre spill ikke greier å utnytte i7-920 fullt ut mens nyere spill gjør det bedre og derfor på nyere spill er i7-920 bedre, hørte også at i7-920 springer i ring rundt AMD prosessoren når de overklokkes... men jeg har aldr drevet noe med over klokking og er derfor litt tilbakeholden på det, litt usikker...

Lenke til kommentar
Her ser du hvordan prosessorene gjør det i spill, som du ser er det ikke mye forskjell mellom dem.

 

Hmz ser ut som at eldre spill ikke greier å utnytte i7-920 fullt ut mens nyere spill gjør det bedre og derfor på nyere spill er i7-920 bedre, hørte også at i7-920 springer i ring rundt AMD prosessoren når de overklokkes... men jeg har aldr drevet noe med over klokking og er derfor litt tilbakeholden på det, litt usikker...

 

edit: hadde det vært bedre å gå for et annet hovedkort og en i5 750 prosessor? sparer jeg mye på det? og er det en fremtidrettet ordning? med tanke på fremtidige oppgraderinger?

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller gått for en slik til kjøling av CPU. Mitt valg om jeg turte ha noe som helst vann inne i PCen :)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=502731

 

P.S: Dette er utifra hva jeg har sett og lest på ZE INTERNETTZOR når jeg vurderte ett vann-kjøle system. Jeg har altså null erfaring med vannkjøling fordi jeg er pysete !

Endret av Caliente
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har litt kommentarer, CPU kjøleren du har valgt passer ikke inn i kabinettet du har valgt.

Ville valgt et annet kabinett, har ikke fått så altfor god kritikk.

 

AMD er bedre out of the box en i7 920 til gaming på høy oppløsning, så du vil få mye mer for pengene ved å gå for AMD. Nytter ikke å si at i7 920 er helt rå med overklokking, men så blir AMD ennå råere enn det igjen vist du skal overklokke den og.

 

Vil du ha AMD kan jeg sette opp et oppsett til deg, hvor det er mulig f.eks. til å kjøre en muligens 2 ekstra skjermer. Noe som vil utnytte pcen bedre.

 

Hvor er SSD-disken? Det er nesten lattermildt og bruke nesten 16000 på pc uten å ha med en SSD-disk.

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt ha en SSD disk med i pcen, men jeg må nok kutte ned på noe her og der for å ikke la det bli for dyrt...

 

Hvis du har et bra AMD oppsett så er jeg veldig intresert i å se på det, gjerne med linker som viser til at det er et bedre kjøp. :) bare hvis du vil seff...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Satt opp et oppsett hos Dustin Home:

2d1wu48.png

 

Har forslag til endringer du kan gjøre for å nå 15k.

 

Kjøling: Velg et annet kabinett, eller invister i mer vifter, kabinettet jeg har valgt har iallefall plass til masse vifter. Skal du overklokke hadde jeg kjøpt en ny CPU-kjøler.

 

Skjermkort: Egentlig et vanskelig valg, du kan gå ned til 5870 for å 1 til skjerm for å få full tilgang til eyefinity, men du mister litt av den ytelsen, selv om 5870 vil være mer enn nok. For alt jeg vett vil du ikke ha nye skjermer engang. Men du trenger strengt talt ikke noe mer enn 5850 for å spille på normale oppløsninger lenger idag, så synd å bruke så mye penger på noe du ikke får utnyttet til det fulle.

 

Edit: Skal finne linkene som sier det er bedre.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Her er linken jeg spesielt vil at du skal spesielt se på:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=0

 

Samt har jeg et utdrag om hva Osse har skrevet om dette temaet i en annen post:

Til gaming er IKKE intel hvassere, såfremst du ikke ønkser å spille på lave oppløsninger uten AA og AF.

 

På gamersettinger med radeon 58xx dra amd noen ekstra frames ut av disse grafikkorta.

 

PHII 965 mot i7-750 og ikke engang i Far-Cry som er kjent for å være Intel optimalisert greier I7-750 å dra flere frames ut av radeon 5850 Link

 

Rent bord for PHII 965

 

Guru3d, phenom II 965 vs I7-940

 

Konklsjonen her skulle vel være ganske grei

 

Brother in Arms- På stock

 

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 5 frames

i 1920x1080 slår PHII 965 - I7-940 med 3 frames

Crysis warhead

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 6 frames

i 1920x1080 er de likt

 

Resident Evil

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 47 frames

i 1920x1080 slå I7-940 PHII 965 med 30 frames Og her er det hypertrading som slår inn, det har ikke i5-750

 

Far Cry

i 1024x768 slår I7-940 PHII 965 med 25 frames

i 1920x1080 slår PHII 965 - I7-940 med 5 frames

 

Legian Hardware phii vs i7 med 5970

 

På gamersettinger har da

 

Phenom 11 marginale seiere

2 uavgjort

4 marginale tap

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Alternativt HK fra Dustin.

GA-790FXTA UD5

Har støtte for USB 3.0.

 

Eventuelt får dem sikkert inn 770TA UD3 etterhvert som normalt ligger til under 800 hos konkurrentene.

Ja forsåvidt, men det er ikke akkurat vits å betale mer for USB 3.0 pr. dags dato.

Skulle behovet for USB 3.0 bli stort så er det nok av nettbutikker som selger usb 3.0 utvildese kort med pci-e for 200 kroner.

Lenke til kommentar

Hmz, hva er dealen med 2 skjermer? jeg vet det er kjekt å ha. :)

 

men f.eks til gaming er tanken å surfe i windows på den ene med den ene halvdelen av radeon kortet men jeg gamer på den andre skjermen? >_<

 

edit: okay teit post... tror jeg leste settningene dine litt feil?

 

du mener at 5970 har kun 2 skjermutganger mens 5870 har 3? >_<

trenger hvertfall ikke mer enn 2...

 

Er i7 mer fremtidrettet enn den AMD prosessoren og sokkelen?

at fremtidige spill kanskje vil ha mer hyperthreading støtte som resident evil?

 

og hva med 6GB ram kontra 4GB?

Endret av furier
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har hatt 2 skjermer nå i 2 år, greier meg uten en mindre lenger.

 

Men det som er litt hovedpoenget med mange skjermer på amd/ati eyefinity oppsett er at du kan slå flere skjermer til å bli en massiv oppløsning.

 

Det vil si, istedet for og ha 2 skjermer med hver sin 1920x1080 oppløsning, vil du få 1920*2(antall skjermer)= 3840x1080 i oppløsning.

Altså 2 skjermer blir slått i sammen til å fungere som en.

Suger til å forklare, så topper det med noen bilder: AMD_ATI_Eyefinity_3LCD_675.jpg

 

AMD_Unveils_ATI_Eyefinity_1252646127_0.jpg

 

Opp til 6 skjermers støtte:

6d7da_ATI-Eyefinity-3x2-Windows-Desktop.jpg

 

Men er ikke vits å velge kun 2 skjermer i eyefinity som jeg kansje kan ha nevnt tidligere, ettersom det du ofte styrer i spill er midt på skjermen, det vil si at figuren (bil, menneske) blir delt i 2 av plastikken rundt skjermene. Så for eyefinity bør du absolutt gå for 3 skjermer.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Hmz, hva er dealen med 2 skjermer? jeg vet det er kjekt å ha. :)

 

men f.eks til gaming er tanken å surfe i windows på den ene med den ene halvdelen av radeon kortet men jeg gamer på den andre skjermen? >_<

 

edit: okay teit post... tror jeg leste settningene dine litt feil?

 

du mener at 5970 har kun 2 skjermutganger mens 5870 har 3? >_<

trenger hvertfall ikke mer enn 2...

 

Er i7 mer fremtidrettet enn den AMD prosessoren og sokkelen?

at fremtidige spill kanskje vil ha mer hyperthreading støtte som resident evil?

 

og hva med 6GB ram kontra 4GB?

Det jeg mente med hele greia om 5870 og 5970 var at du måtte gå ned til 5870 for å få råd til en tredje skjerm, dårlig forklart, igjen! :)

 

Angående hva det angår fremtidsrettet, så er den eneste fordel som jeg kan se med i7-sokkelen er at den har støtte for 6-kjerners CPUer (som ennå ikke har kommet, og gud så de kommer til å koste når de første kommer). Ellers har AMD noe teknologi som skal svare Intels HT, som heter SMT og CMT, om denne teknologien vett jeg lite om, men sikkert de som vett en del.

 

Pr. dags dato trenger du ikke så mye mer enn 4GB minne, hadde det i en lang periode uten å merke noe merkbart forskjell, er ikke spesielt med programmer som en overall gamer bruker som har behov for at du har mer enn 4 GB. Problemmet med å velge 6 GB RAM er at du mest sannsynlig vil ende opp med 3x2gb, som ikke vil utnytte hastigheten på minne like bra som du ville gjort vist du har et partall antall brikker i maskinen (dual-channel).

 

De 3x2gb settene er ment til i7(1366) som har støtte for 3-channel på hovedkort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
takk for hjelpen henrik, ser ganske greit ut det du satte opp, gikk dog for en skjerm og 5870 kort istede så ble det litt billigere >_<

Hehe, blir nok bra det uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...