Gå til innhold

Hjelp til å få ut data av gammel bærbar

Anbefalte innlegg

Har en gammel hp omnibook 600ct som jeg har jobbet på mens den stasjonære pc har blitt reparert(hovedkort konka ut), tok da for å få plass og slettet alt av nettverk programvare pluss mye annet og hadde da kun floppy igjen , floppyen konka selvfølgelig ut da jeg skulle hente ut dataene en ny kan skaffes fra utlandet for 2500.- mao. altfor dyrt.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i disse dataene ?

Er det mulig å koble den løse harddisken(viper 260 pcmciaa) til pc en og kopiere den?

Har noen en gammel ekstern floppy til omnibook liggende?

Håper noen har peiling

:shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

korrekt har et nettverk kort og mangler drivere men får ikke inn nye og de driverne som ligger i win 95 er til nettverks kort kort som ikke finnes lenger har prøvd mange forskjellige!! Kjøper meg en overgang kortet mitt er 5,2 cm bredt (mao ett 2,5 tommers kort så vidt jeg vet) og legger alt inn på pc en

HP en havner på boden...for alltid

Takk for all hjelp :woot::lol::lol::D

Lenke til kommentar

Nå tror jeg kanskje det er en misforståelse her. Den løse harddisken du har er en 1,8'' PCMCIA ATA harddisk. Den kan du neppe koble til en vanlig IDE buss med en slik overgang. Det du heller kan gjøre er å legge alle viktige filer over på den interne harddisken, som mest sansynlig er en "vanlig" 2,5'', åpne laptopen, plukke ut harddisken, og koble denne til PCen.

Eventuelt kan du prøve å putte PCMCIA-disken inn i en nyere laptop som kjører WinXP. Har du flaks har XP innebygde drivere for den. Siden produsenten, Integral, gikk konkurs i 1998 har du vel ikke noe særlig håp om å finne nye drivere...

Lenke til kommentar

Se det , det ante meg at dette kanskje ikke var en 2,5 disk jeg satt med her. Har forsåvidt aldri visst at det var 2 disker på den bærbare men så har jeg vel heller ikke sjekket. Får gå på jobb og så se hvordan jeg får alt over på den harddisken som er inni når kommet hjem.

Takk for hjelpa igjen.

Lenke til kommentar

Har nettopp kikket litt grundigere på den bærbare og det viser seg at det ikke er noen annen harddisk enn dette 1.8" PCMCIA saken. :cry: Så da hjelper det lite med en 2.5 -3,5 adapter finnes det en 1.8-3.5 adapter eller 1.8 - 2.5 eller en eller annen dippedutt som jeg kan lese av med?

Lenke til kommentar

Er du SIKKER på at det ikke er noen harddisk i maskinen? Dette høres litt rart ut.

Som sagt tror jeg din beste sjanse er å spore opp noen som har en moderne laptop med Windows XP og håpe på at XP har drivere for dette kortet.

En annen løsning kan være å bruke en nullmodemkabel. Da kobler du sammen PCene via den gamle COM-porten. Dette burde være mulig å få til med den gamle laptopen. Jeg har aldri gjort dette selv, så noen andre får forklare deg fremgangsmåten er jeg redd. Et søk på "null modem" på Google gir deg en viss oversikt.

Lenke til kommentar

HELT SIKKER på at det ikke er noen annen hard disk enn pc card driven fikk hp til å slå opp i gamle manualer og det er kun denne 260 MB pcmcia driven... Prøver nå å finne ett adapter for denne men vanskelig gitt :cry: .

Det er forresten ingen usb...da hadde problemet for lengst vært løst.

Har win 95... Får prøve å finne noen med bærbar og xp med en pc card slot og håpe på at det finnes noen drivere..

Har prøvd com port trikset men har ikke win 95 sitt lille program for dette....

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at det finnes en del kortlesere på markedet som leser flere forskjellige typer kort til kameraer o.l disse skal visstnok også støtte PCMCIA kort er det noen som har erfaring med disse kortleserne jeg vil gjerne vite om det funker før jeg kjøper en for å lese av mitt kortutikkene jeg har vært i kontakt med aner ikke....

Lenke til kommentar
Har prøvd com port trikset men har ikke win 95 sitt lille program for dette....
Heter ikke det "direkte kabeltilkobling" eller noe?

Uansett, sist jeg brukte nullmodemkabel til overføring brukte jeg et program som het FX tror jeg (det er lenge siden, i DOS-alderen). Du kan jo sjekke om du finner dette eller noe tilsvarende. prøv www.google.com, www.download.com og www.tucows.com. Overføring over nullmodemkabel (seriell) går forresten vanvittig tregt, parallell er å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...