Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Ja det er nok et ganske vanlig dyr (kanskje med unntak av noen fjellområder), synes vi lekte med litt forskjellig. Og fugler var vel ikke utelukket. De har jo stadier da de er litt tilgjengelige. Men for å hjelpe litt, det var ikke vanskelig å fange dette med hånda.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er jo fort gjort å blingse. Disse dyra bygger også reir og hannen er veldig omsorgsfull og passer barna.

 

Og noen synes de er ufyselige fordi de kan bringe videre parasitter som kan bli mer enn 10 m lange.

 

Og de har verken skjell eller vinger!

 

Den har ikke bare vært brukt i laboratorier, men har også hatt økonomisk betydning som råvare for næringsliv. Det siste vil nok virke litt overraskende på de fleste, størrelsen tatt i betraktning. Og det fins vel bortimot 20 dialektnavn i Norge på denne arten. Selv har jeg to navn på den.

 

Tror ikke det er så vanskelig, dere er bare så opptatt av stafetten nå!

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

ikke firfisle nei

 

Må vel innrømme at jeg har plukket ut de mest forvirrende opplysningene om denne arten. Lett å havne i feil gruppe.

 

Det er to arter av denne familien i mitt nærområde og i dette innlandet er det maks 15-16 arter totalt i hele klassen. Og det er bare en art til som er like liten (her). Høres alt dette forvirrende ut, så regn med at dere har mange flere arter på østlandet.

 

Jeg sjekket kartet i flere bøker jeg har og ser at det varierer mye. Hovedsaklig hører den nok til lavlandet og er sekundært spredd i fjellområder. Tror nok allikevel den må regnes som en vanlig art unntatt i fjellet får vi si

 

 

 

Oppgaven var Gasterosteus aculeatus

 

Repeterer tipsene:

 

Dette dyret er heller ikke stort, men allikevel brukt til mange forsøk av etologer. Populært i laboratorier. Både Tinbergen, Konrad Lorenz og idag den berømte primatologen Robert Sapolsky ved Stanford refererer til forsøk med dette dyret.

 

Ja det er nok et ganske vanlig dyr (kanskje med unntak av noen fjellområder), synes vi lekte med litt forskjellig....

 

Men for å hjelpe litt, det var ikke vanskelig å fange dette med hånda.

 

Både sjø og vann.

 

Disse dyra bygger også reir og hannen er veldig omsorgsfull og passer barna.

 

Og noen synes de er ufyselige fordi de kan bringe videre parasitter som kan bli mer enn 10 m lange.

 

Og de har verken skjell eller vinger!

 

Den har ikke bare vært brukt i laboratorier, men har også hatt økonomisk betydning som råvare for næringsliv. Det siste vil nok virke litt overraskende på de fleste, størrelsen tatt i betraktning. Og det fins vel bortimot 20 dialektnavn i Norge på denne arten. Selv har jeg to navn på den.

 

 

 

 

Noen har sikkert allerede kikket i bøkene, men for de som ikke har. Det er et av opplysningene som er særdeles forvirrende, når dere skjønner det så er det enkelt.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å finne dyr som passe dette, at det har en effekt på mat, vil si at det kanskje er gresshopper, men de har vinger, de er vel heller ikke spesielt intresange for etologer, mus har også stor påvirking på mat, men jeg vil ikke si det er lette å fange med hendene, mus brukes jo veldig mye i labratorer, og de kan føre med parasitter, men vet ikke om det gjelder bendelorm, det er vel heller ikke derfor folk finner mus ufyslige.

Lenke til kommentar

Bra diskusjon. Det er nok en gruppe du har kutta helt ut pga en opplysning.

 

Effekt på mat? Du tenker på det med næringsliv, tror jeg. Det er visst ennå fangst på dette dyret noen steder i verden, men neppe i Norden (jeg er litt usikker på dette punktet, bøkene er kanskje litt gamle, i en nyere bok står det faktisk ikke tidsbegrensing). Tror ikke det er så veldig lønnsomt uansett.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg vil jo si at en av dere nærmer seg med stormskritt. Altså hovedgruppa er nevnt.

 

 

 

 

Vinger er altså helt utelukket, men skjell er en mye brukt beskrivelse på hud strukturer på flere grupper. Og fjær er heller ikke aktuelt, så glem fuglene.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

 

Har faktisk hørt om folk som fanger ørret med bare hendene, og enkelt bekker er vel mer egna enn andre til slikt. Uansett kan jo dyr være vanskelige å fange men siden denne er ganske liten kan man gjøre det med litt tålmodighet, eller f eks et glass kan jo være god hjelp.

 

Men uansett da jeg var liten og det er lenge siden var dette en av mine populære lekekamerater.

 

Kom igjen, sett igang med gjettinga!! Husk navnet på tråden. Om flere poster forslag vinner jo første uansett, trenger vel ikke vente på juryen? Ser jo hvor dårlig jury fungerer i Canada nå. :p

 

I dette biogeografiske innlandsområdet er det altså 15 sikre arter, 6 av disse tilhører samme famile, 7 er i en familie hver og to tilhører altså samme famile. Alle de nevnte med et unntak er utelukkende rovdyr, mens en spiser mye planter og det er en av de små. Av disse er 13 naturlige innvandrere. Usikkerheten gjelder arter som er innført og det biogeografiske området krysser en grense hvor det kan ha forvillet seg/blitt satt ut flere arter.

 

Gasterosteus aculeatus

 

Litt mer om det aktuelle dyret. På tross av sin lille størrelse virker det overaskende godt bevæpnet med "både spyd og skjold". Det kan gjøre næringsvandringer ut i havet. Er også observert langt ute i Barentshavet.

 

Hannen er vakkert rød på buken i parringssesongen. Hannen er også ganske hissg og forsvarer redet tappert mot inntrengere! Dette er altså en liten tøffing. Et av de gamle navnene kan bety jerngomme eller kanskje også jernspiser.

 

Hvis man ser litt større på det og regner med arter i havet, så hender det at de blir omtalt med et navn som egentlig ellers forbindes med planter.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...