Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte på bløtdyr da det antallet kom opp. Og så vidt jeg vet er kjempeblekksprut kanskje det største, men du skriver mest massive (altså størst vekt), dessuten fins jo den blekkspruten over større områder vil jeg tro. Men det er det eneste jeg kan gjette på. Også burde den jo strengt tatt hatt noe med 10 armer i navnet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Kjempeblekspruten er spredd mer globalt, sørligste stedet man finner dem(tror vi) er ved tuppen av sør afrika. Men den er vist veldig vanlig langs norskekysten.(i følge wikipedia)

 

Nei du sa mye rett, men det er ikke kjempeblekspruten jeg er ute etter, den jeg er ute etter er mer ekstrem på alle måter, større, den har også masse snurrende kroker på tentaklene sine, som river opp bytter.

Lenke til kommentar

 

 

Hæ, det tror jeg ikke jeg har hørt om. Vet det fins kjempemuslinger som dykkere kan bli fast i (populært tema i gamle dager). Men jeg kan ikke huske noe slikt. Dessuten var vel ikke dykkere aktive i det dyphavet før. Eller står det stille i hodet mitt nå er det noe jeg overser?

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Som sagt, dyret er veldig likt kjempebleksprut, bare mer ekstemt.

og som med kjempebleksprut er den mat for spermhvaler

 

Dyret har blitt fanget, med de har alle død under fangesten, meget kjeldent dyr og i mange mange år var det eneste beviset for dem, nebb funnet i maven på spermvaler og myter.

Det er derimot blitt funnet fulle eksemplarer(men ung dyr) selv ungdyret var ca. 4.5 meter med tentakler og armer, men dyret skal vist kunne bli over 14 meter, mantelen er betydlig større enn den man finner på kjempeblekspruten, den er ca. 2.5 meter, mens på dette dyret jeg er på jakt etter kan mantelen bli over 4 meter, mens armene er noe kortere enn de man finner på kjempebleksprutetn, men som sagt har armene sylskarpe kroker, hvor noen av dem kan snurre runt.

Lenke til kommentar

Jeg kan si, ja det er en bleksprut(squid på engelsk) vi snakker om(det er ganske klart nå) Den er den største av sitt slag,

 

Siden vi allerede har en kjemepblekksprut så er det jo ikke noe vits med det navnet, på norsk mener jeg man pleier ikke føye et slikt superlativ til. Så da må den ha fått et annet forklarende  tillegg f eks sydlig kjempeblekksprut eller hamiltons blekksprut eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Bare for å påpeke hvor lite norske medier kan, så fant jeg en artikel fra 2003, om dette dyret, det de påsto "at dyret kunne banke en spermhval"

 

Noe som er litt latterlig da dette dyret er en av hoved rettene til spermhvaler i sørhavet.

 

Dyert kan veie ca. 750 kilo noe som viser at de ikke har store sjanger mot et dyr på 50+ tonn

Lenke til kommentar

Ble vist litt vansklig, dyret jeg var ute etter var kolosal bleksprut, eller kolossus bleksprut, en større slenking av kjempeblekspruten

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Colossal_squid

 

Får komme med en lett en da.

 

Denne er så latterlig lett, at om den ikke blir tatt på første forsøk, må han som svarte spise hatten sin(eller topplua nå om vinteren)

 

Orcinus orca

Lenke til kommentar

Ble vist litt vansklig, dyret jeg var ute etter var kolosal bleksprut, eller kolossus bleksprut, en større slenking av kjempeblekspruten

 

http://en.wikipedia..../Colossal_squid

 

Får komme med en lett en da.

 

Denne er så latterlig lett, at om den ikke blir tatt på første forsøk, må han som svarte spise hatten sin(eller topplua nå om vinteren)

 

Orcinus orca

 

Har heldigvis ingen svarte hatter. Tror det er spekkhogger.

Lenke til kommentar

Ganske enkelt da Orca er et vanlig nawn på dyret, helt riktig,

 

Orca er anbefalt navn på engelsk, da Killer whale virker veldig blodtørstig og voldig, selv om dyret er ganske ufarlig for oss mennesker,

 

Men dyret er jo ektremt blodtørstig om man kan si det om et dyr, det spiser så godt som alt, hvithaier, seler, sjølver, sardiner, laks, ja selv større hvaler, det eneste dyret som kan hammle opp med en flok spekkhuggere er? jo Spermhvalen så klart, og da bare en voksen okse

Lenke til kommentar

Nesten umulig å logge inn her nå, vet ikke hva det er, men det var bedre før de oppgraderte.

 

Tja, var vel mange grupper barn lekte med. Dette dyret er heller ikke stort, men allikevel brukt til mange forsøk av etologer. Populært i laboratorier. Både Tinbergen, Konrad Lorenz og idag den berømte primatologen Robert Sapolsky ved Stanford refererer til forsøk med dette dyret.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...