Gunfreak Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 Aves er en gruppe under Theropod som er en dinosaur under order av Saurischia. Ja det er forskjell på dagligtale og klassifiseringa, fugler er også med i Sauropsida som deler Animote i to, Sauropsida inkluderer alle "reptiler" fugler/dinosaurer Mens Synopsidia inkluderer bare pattedyr og avdøde pattedyr lignende reptiler Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Ikke fiskeørn, nei gjerne slik at de fugler som er avhengige av mye vannsøl ikke har fjær på tarsen. Fra post 79: Hva er Buteo lagopus ? la til dette:ED 3 Denne var visst litt vanskelig, kongeørna har fjærkledde bein, en mindre fugl ligner den mye. Ed 4 se på bildet, fjærkledde tarser. ED 5 skuffende kan dere ikke noe om norske fugler? Endret 14. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
farke Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Slekten Buteo er såvidt jeg vet våker? Buteo buteo er musvåk, tror jeg, men Buteo lagopus tør jeg ikke gjette på. En nær slektning i alle fall. Hvilke andre våker har vi i Norge? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Rett så langt da er det vel bare to fast forekommende arter å gjette mellom. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hmm her går det tregt. Er denne tråden liv laga. Det er tre ganske vanlige våkarter i Norge, musvåk som er nevnt, fjellvåk og vepsevåk. Måne fisk er riktig, og som nevnt heter den da ocean sunfish på engelsk. Pesce luna på italiensk (Toscana dialekt) I akvariet i Genova har de et stort eksemplar. Den brukte svømme inntil glasset og studere menneskene på andre sida. Man fikk nesten inntrykk av at den fikk øyekontakt. Så svømte den rolig tilbake til sin faste plass og filosoferte videre. Forøvrig verdens tyngste beinfisk og den som gyter flest egg, inntil 300 mill. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Vi gir opp den. Er fjellvåken (Buteo lagopus)så dårlig kjent blandt nordmenn. Farke skulle fortsatt, men det ser ut som han heller ikke har vært her på en stund. Prøver derfor å sette i gang en gang til: Hva er Gadus morhua? En vanlig art med skjegg som nordmenn flest synes godt om. Endret 20. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Et skjeggete dyr som nordmenn liker? Det må da være torsk! Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Torsk, helt rett! Vær så god. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Leopardus pardalis Denne fyren her lever i Sentral- og Sør-amerika Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Leopardus pardalis Nå gjetter jeg kun ozelot, begrunnelse navnet er vel en liten leopard og ozelot ligner mye på leopard. Men der er jo fler katter i S-Amerika. Endret 20. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Det er riktig det, ja Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Da prøver vi Pyrrhula pyrrhula. Navnet tror jeg er en avledning av lydene dens. Mer tips? I forbindelse med sesongavhenige høytider virker det som nordmenns beste venn er denne arten. Endret 20. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Reinsdyr? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Nei, ikke reinsdyr. Mer som et symbol på en vennlig hilsen, ikke et arbeidsdyr! Og det er jo ikke rart at folk helst ikke vil assosiere disse dyrene med T. rex. En mye brukt klisje er rød liten stue, frost i vinduene, snødekte kvister og ...... Endret 20. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Hm, vennlig hilsen, sesong avhenig, skal vi ha en fugl som hilser våren inn? En eller annen søt fugl, kanskje en svart trost? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Hm, vennlig hilsen.søt fugl..? Det var en svarttrost etter eller annet sted nå i Vest-Finnmark og på slutten av 60-tallet husker jeg en overvintret i Vadsø. Det har nok skjedd flere ganger. Men ellers oppfatter vi ikke svarttrost som vinterfugl. Da var det mye rognebær i Vadsø. Men nå er nok denne andre fuglen at hakk søtere ifølge de fleste og mer vinterfugl. Endret 20. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Jeg har lyst å si dompap bare pga. hintene du har gitt, men jeg er neimen ikke sikker. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2010 Ja, må være det, men har selv aldri tenkt på den som jule/vinter fulg, kanskje fordi jeg ikke ser den noe serlig Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 (endret) JoeSchmo Ja det er det! Pyrrhula pyrrhula er dompap Sorry jeg var borte en stund. På jule/nyttårspostkort er den jo ofte. Og Gunfreak Den er faktisk ikke ofte sett av alle, unntatt der den ofte er på fuglebrett. Men det kan bli noen ganger i året når man regner med de gangene man hører den det forsiktige "pju". Endret 21. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 21. februar 2010 Del Skrevet 21. februar 2010 Hey, nice Mustela erminea Denne finnes overalt i landet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå