Gunfreak Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2010 Hvilket dyr er Mola mola Lenke til kommentar
FeRu Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Av en eller annen grunn tror jeg det er en fugl av et eller annet slag.. Kiwi? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Nei, dyret lever i havet, og lever for det meste av maneter men kan alikavel bli overaskende stor, faktisk er denne det tyngste dyret i sin superklasse Osteichthyes Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hvalhai? Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Nei, hvalhai lever ikke av maneter, men plankton og små dyr, Mola Mola er også som sagt i Osteichthyes superklassen mens hval hai er i Chondrichthyes superklassen AKA brusk fisk. Jeg er ute etter bein fisk(Osteichthyes) Jeg kan si at dyret jeg er ute etter er en god del mindre enn hvalhai, mens hvalhai veier kanskje 15 tonn, veier mola mola max 2 tonn Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Burde ha skjønt at ostei- betydde bein.. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Det er litt intresant at både på engelsk og på norsk har dyret et himmel legme i navnet sitt, men to forskjellige himmel legmer. Lenke til kommentar
farke Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Mola mola er vel månefisk. Hvilket dyr er: Aquila chrysaetos? (Hint: nok en dinosaur) Endret 10. februar 2010 av farke Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Måne fisk er riktig, og som nevnt heter den da ocean sunfish på engelsk. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Er ikke Aquila ender? Lenke til kommentar
farke Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Niks, er ikke ender. Denne har nok skarpere nebb enn som så. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 En slags ørn? Lenke til kommentar
farke Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Ja, det er en ørn. Det er en av tre ørnearter som hekker fast i Norge. Endret 12. februar 2010 av farke Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 3 ørne arter i norge, jeg viste bare om 2 jeg, Konge ørn og hav ørn Men jeg husker ikke navnet dems på latin, men kanskje det er den siste 3de ørnen Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 13. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2010 Bare for å få litt fart i sakene dem Gjetter jeg en av de ørnene jeg vet om kongeørn? Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 fiskeørn er den siste ørnen. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Ja, Aqulia chrysaetos er selvfølgelig kongeørn. Havørn er i en annen slekt. Fiskeørn er ikke ørn selv om den heter det. Problemet er at man bruker navn utfra likskap, men systematisk er hauker,ørner, våker og noen andre i en familie i rovfuglordenen, mens falker er en familie og i Norge har vi kun en art i fiskeørnfamilien. Altså de vanlige rovfuglene i Norge er delt i tre familier. Hva er Buteo lagopus ? Ed Må dere ha hint så er dette også en dinosaur (iflg Gunfreak) og med godt isolerte tarser. ED2 Og det betyr altså at det er fjærkledd mellomfot. ED 3 Denne var visst litt vanskelig, kongeørna har fjærkledde bein, en mindre fugl ligner den mye. Endret 14. februar 2010 av kjellms Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 A. chrysaetos er selvfølgelig kongeørn. Havørn er annen slekt. Fiskeørn er ikke ørn selv om den heter det. Problemet er at man bruker navn utfra likskap, men systematisk er hauker,ørner, våker og noen andre i en familie i rovfuglordenen, mens falker er en familie og i Norge har vi kun en art i fiskeørnfamilien. Altså de vanlige rovfuglene i Norge er delt i tre familier. Hva er Buteo lagopus ? Ed Må dere ha hint så er dette også en dinosaur (iflg Gunfreak) med godt isolerte tarser. Lagopus betyr kanskje isolerte tarser det da..? Rypene våre tilhører jo lagopus-slekten, lirype er vel Lagopus lagopus , og rypene har jo godt isolert tars. Det har vel kanskje fiskørna og..? Jeg tipper hvertfall fiskeørn. PS:gunfreak, jeg kan klassifikasjonssystemet godt, og vil likevel ikke kalle fugler for dinosaurer. Vanligvis er disse klassifisert i hver sin klasse, fugler (Aves) og krypdyr (reptilia), selv om fugler sannsynligvis stammer fra dinosaurene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå