Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden

Anbefalte innlegg

Er det den der ... bjørnelarven? Du sier "noe" mindre. Eller kanskje jeg husker helt feil, stumbleupon midt på natten.

edit: Nå har jeg googlet bjørnelarve på alle mulige måter, og er nesten helt sikker på at jeg har bommet.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker på engelsk jeg og der er det bare de to familene som er kreps(crayfish)

Norsk er et ektremt uvitenskaplig og barnsligspråk og ofte unøyaktig.

Det er feil å kalle en krabbe for kreps selv som det på norsk er et kreps dyr.

Når man sier kreps tenker man sefølgelig på de forkjellige ferskvannskrepsene som finnes der ute.

Men nok om det.

Nå tuller du, engelsk presist og vitenskapelig (må jo være det du mener når norsk er det motsatte)  og så skriver du crayfish (ja, de kaller det det). Men det er vel ikke fisk! Da er vel de norske navnene bedre uansett, på norsk er kreps synonymt med crustacean som de også bruker. Og så vidt jeg vet kaller vi ikke noen krepsdyr fisk, men vi har noe som heter crabsticks og det har vi fått fra, ...nettopp engelsk!  laugh.gif

Lenke til kommentar

Ikke Bjørnelarve hva enn det skulle være

Og jo engelsk er mer vitenskaplig, ser på kreft, det heter cancer på engelsk, men viss vi ser på de medisinske navnene på kreft er det ofte cancer involvert,

Samme med alt innen midisin, colon i stede for tarm osv.

Og på engelsk heter ikke crustacean kreps dyr eller krabbe dyr, det heter Crustacean

På norks heter alle Cephalopod "blekksprut" også eneste forskjellen vi gjør på dem er å nevne antall armer osv.

PÅ enkelsk har du, cuttlefish, ocotpus, neutiloid og squid, på norsk har vi bare blekksprut.

Det vet jeg faktisk! Et slags bjørnedyr. Leste Wiki-artikkelen for to dager siden.

Riktig, bjøredyr, water bear på engelsk også moss pigglet

Lenke til kommentar

Rar og rar, noen syns kanskje det. Fisk er det men om du har hørt navnet, eller lest kan jo ikke vi andre vite. Men du finner nok fram til slutt. Jeg vil tro bra stikkord er fjæra og grunnt vann, men jeg husker lite erfaring med akkurat den arten. Den er iallfall tidligere idirekte nevnt her i tråden.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Du har sikkert sett den, men stikkord er ikke sild som i sild. Men sild forekommer i slektmingers navn (uvitenskapelig iflg Gf :cool:), men tenk mer på fjæra grunnt vann, tang og tare. Sild er vel ellers ganske pelagiske.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...