Eplefe Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) Er det den der ... bjørnelarven? Du sier "noe" mindre. Eller kanskje jeg husker helt feil, stumbleupon midt på natten. edit: Nå har jeg googlet bjørnelarve på alle mulige måter, og er nesten helt sikker på at jeg har bommet. Endret 19. april 2010 av Eplefe Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Jeg tenker på engelsk jeg og der er det bare de to familene som er kreps(crayfish) Norsk er et ektremt uvitenskaplig og barnsligspråk og ofte unøyaktig. Det er feil å kalle en krabbe for kreps selv som det på norsk er et kreps dyr. Når man sier kreps tenker man sefølgelig på de forkjellige ferskvannskrepsene som finnes der ute. Men nok om det. Nå tuller du, engelsk presist og vitenskapelig (må jo være det du mener når norsk er det motsatte) og så skriver du crayfish (ja, de kaller det det). Men det er vel ikke fisk! Da er vel de norske navnene bedre uansett, på norsk er kreps synonymt med crustacean som de også bruker. Og så vidt jeg vet kaller vi ikke noen krepsdyr fisk, men vi har noe som heter crabsticks og det har vi fått fra, ...nettopp engelsk! Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Ikke Bjørnelarve hva enn det skulle være Og jo engelsk er mer vitenskaplig, ser på kreft, det heter cancer på engelsk, men viss vi ser på de medisinske navnene på kreft er det ofte cancer involvert, Samme med alt innen midisin, colon i stede for tarm osv. Og på engelsk heter ikke crustacean kreps dyr eller krabbe dyr, det heter Crustacean På norks heter alle Cephalopod "blekksprut" også eneste forskjellen vi gjør på dem er å nevne antall armer osv. PÅ enkelsk har du, cuttlefish, ocotpus, neutiloid og squid, på norsk har vi bare blekksprut. Det vet jeg faktisk! Et slags bjørnedyr. Leste Wiki-artikkelen for to dager siden. Riktig, bjøredyr, water bear på engelsk også moss pigglet Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Salvelinus alpinus Vi er i vannet. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 "Alpinus" betyr vel noe fjellgreier. Det er vel neppe laks (Salmo), så jeg prøver med: Fjellørret? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Røye Dette er ingen grønnsak og vi har hatt en slektning tidligere, langs det meste av kysten: Spinachia spinachia Og de få artene i Norge er alle ganske små! Endret 20. april 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Dette er en eller annen rar norsk fisk jeg ikke kan navnet på ikke sant? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Rar og rar, noen syns kanskje det. Fisk er det men om du har hørt navnet, eller lest kan jo ikke vi andre vite. Men du finner nok fram til slutt. Jeg vil tro bra stikkord er fjæra og grunnt vann, men jeg husker lite erfaring med akkurat den arten. Den er iallfall tidligere idirekte nevnt her i tråden. Endret 20. april 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Dette navnet har jeg sett på akvariet i Bergen mange ganger, nemlig i det store akvariet hvor det står "i stim". Det er en sildeart, ikke sant? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 (endret) Du har sikkert sett den, men stikkord er ikke sild som i sild. Men sild forekommer i slektmingers navn (uvitenskapelig iflg Gf ), men tenk mer på fjæra grunnt vann, tang og tare. Sild er vel ellers ganske pelagiske. Endret 20. april 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 En form for stingsild? Eller har ikke de gasterosteidae som navn? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 20. april 2010 Del Skrevet 20. april 2010 Er det den vi kaller "Tangsprell" i Nord-Norge? En liten åleliknende sak som lever i tangen og lett kan fanges ved lavvann. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. april 2010 Forfatter Del Skrevet 20. april 2010 Sting sild fikk meg til å tenke på Tangstikling som er en sting sild AKA stickleback på engelsk Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 kjellms har ikke vært logget på på en stund, sikkert noe med nettet, så vi hopper videre Vi tar en lett en Pan paniscus Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Dvergsjimpanse. Den vet jeg er rett, så hopper bare rett videre. Ornithorhynchus anatinus Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Det er vel nebbdyret og har vært oppe før Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Nebbdyr er selvsagt korrekt. Har ikke fulgt tråden kjempelenge. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 22. april 2010 Forfatter Del Skrevet 22. april 2010 Kom med en til du Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 22. april 2010 Del Skrevet 22. april 2010 Da sier jeg Cuon alpinus, og håper den ikke har vært oppe før. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 23. april 2010 Forfatter Del Skrevet 23. april 2010 Trenger hints Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå