Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

 

Riktig slekt, men feil art. Den heter vel forresten ikke elverøye, men bekkerøye om det ikk er den vanlige norske røya du mener, men den går også både i elv og vatn og i sjøen, men det tro jeg ikke bekkerøya gjør.

 

 

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er nært nå, den som ligner mest kommer fra delvis samme område. Men den kan bli mye større. Her i Norden er det vel ikke fått større enn ca 14 kg foreløbig. Dens utenlandske navn henspiller enten på det geografiske området den kommer fra (hovedsaklig et stort land) eller de store sjøene den kommer fra. Det norske navnet gåt på landet det kommer fra!

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Yes, rekord over 46 kg og over 70% fett (antar det må være av tørrvekt ellers blir det vel uforståelig).

 

Og den neststørste i laksefamilien, der er notert større Hucho Donaulaks. Men slike rekorder er litt tvilsomme, gamle blir strøket pga dårlig dokumentasjon til slutt står bare de nye igjen etter nyere regler. dette skjedde jo blandt annet med 36 kgs laksen fra Tana, nå er det 32,5 kg som gjelder.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ja, Canada er et stort land. Og canadarøye (også kallt laketrout) går noen steder ut i Hudson Bay der hvor vannet ikke er for salt, en kort tid om sommeren omtrent som vår røye. Men den tåler altså mer salt vet dere. Det kan vel tenkes at Canadarøya går ut i havet flere steder der det ikk er for salt. Men det er altså en nordlig fisk mens bekkerøya har tyngdepunkt lenger sør i USA.

 

 

Noen lurte kanskje hvorfor jeg ikke nevnte King Salmon, men den er offisielt oppgitt til 44 kg (rekord), bruker da Pethon: Aschehougs store Fiskebok som kilde. Og nettsteder for sportsfiske. Men det er sikkert tatt større på garn.

 

Ferox har vel neppe noe med jern å gjøre her, heller et dyr som er litt sinna, rasende.!? Ellers har jeg ingen ide.

 

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ferox har vel neppe noe med jern å gjøre her, heller et dyr som er litt sinna, rasende.!? Ellers har jeg ingen ide.

Tja, vet ikke. Kanskje dette dyret har jernrik kost.. ;)

Iallefall, det er det største rovdyret av pattedyrfamilien i sitt område.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Røyskatt?

Stryk det,så jo plutselig at "pels" sto i hermetegn.

Siden du er glad i arachnider og andre slike krypdyrgreier, så tror jeg likevel jeg vil gjette på et slikt dyr, men insekt denne gangen.

"Pels"? Møll har pels.

Den "søte" kan jo også være den som jeg personlig likevel hater mest av alle småkrypjævler i norsk fauna:

Blinding?

 

Den er ekkel, du høer ikke den kommer og du kjenner ikke den lander, men du kjenner det j*vla godt når den forsyner seg av et kjøttstykke på leggen din.. ;)

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...