Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

 Måtte bla igjennom hele tråden for å sjekke hva vi har hatt. Det var overaskende mye forskjellig. Så nå får jeg nok problemer med å huske mange av de tidligere.

Særlig Gunfreaks krypdyr.

 

 

 

 

Siden jeg er temmelig sikker på svinet setter jeg inn en ny her.

 

 

Hadde liksom tenkt å ta noe mer i den mest populære familien i Norden, men jeg tro jeg heller tar denne: 

 

Lacerta vivipara     Slike er det ikke mange av så langt nord og 4 bein har de.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Wov, det var kjapt. Ja det med stjernetegnet kan jeg bekrefte, og i tillegg vivipara betyr den som føder levende unger. Og siden det bare er en slik art i Norge (helt opp til 70 gr 50' N) så heter den bare firfisle.

 

 

Nei, svarte.. skjønner ikke denne iveren etter å rote med navnene på veletablerte ting og kunnskap. Må være mange zoologer som har for lite å gjøre (burde de ikke heller gå ut å observere og lære om dyra, jfr andre tråder hvor de avslører hvor dårlige de er på spor!). De har altså med en art i landet valgt nytt navn, latterlig! Sitat: Nordfirfisle også kalt bare firfisle (Zootoca vivipara) , de har også flyttet den til en annen slekt. Vel, det siste kan jo forstås om den allikevel ikke er så nært i slekt med andre Lacertaer.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg var heldig med den, og må nok gi astronomiinteressen min æren for korrekt gjetning/antakelse. :)

 

Da prøver jeg meg med et nordområdedyr. Elsket og hatet, fryktet av noen, ofte ubegrunnet da det egentlig er ganske sky overfor mennesker. Har selv hatt æren av å se et eksemplar i naturen for leeeenge siden.

 

Gulo Gulo

(Håper den ikke har vært oppe så veldig mange ganger ;) )

Lenke til kommentar

 

 

Lærskillpadde?

 

Jeg husker det var noe slikt i norsk farvann for noen få år siden. Og så la jeg merke til at det stode Dermo.. noe med hud og coriacea i artsnavnet, altså læraktig. Men hva denne arten eventuelt heter på norsk husker jeg ikke. Om det ikke er lærskilpadde er det kanskje havlærskilpadde?

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Tilbake til det jeg mener er Nordens mest populære familie. Tror faktisk ikke hundefamilien (hvis vi unntar tamhund iallfall), hjortene, hønsene eller hva det nå måtte være kan konkurrere med interessen for dem, et variert friluftsliv og matbruk rettet mot dem.

 

Dette er også en av de største, mange usikre tall blir oppgitt men denne blir ofte oppgitt som den største i Verden i familien og desidert den feiteste av alle dyr!

 

 

Salvelinus namaycush

 

OK stoppet det opp igjen? HVilke grupper er det enorme økonomiske interesser rundt og mange interesserte hobbyutøvere? Og da er det vel en to - tre familier som utmerker seg med mange ettertraktede arter for disse utøverne både i hobby og mer profesjonell sammenheng.

 

Og denne arten fins både i Norge, Sverige og Finland, men jeg tviler på Danmark. Kan godt hende at de har den i noe laboratorier, men neppe i det fri. Har en salttoleransegrense på ca 18 promille. Dere må vel ha skjønnt at det gjelder fisk?

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Viss du snakker om en fisk tror jeg ikke på deg, fisker er skjeldent sjarmerende, sammenlignet meg fugler og pattedyr, viss folk skal nevne sine yndlings dyr i nordisk fauna tror jeg bare ektremt få speiselt interiserte sports fiskere vil nevne en fisk.

 

Faktisk har jeg ingen ferskvannsfisker på min liste over yndlings dyr(som du sikkert vet er ganske lang) og de inkludere hele verden ikke bare nordisk fauna.

Lenke til kommentar

Du skal jo ha dyr med pels og skjell :dribble: men fisk har jo skjell. Men uansett det er jo langt flere mennesker som er opptatt av fisk og fiske store deler av året enn noen annen form for fritidsyssel. Og er det ikke sesong er det forberedelser og teori/lesning året rundt! Forresten, det er jo dykkere som blir venner med spesielle fisker og de kjenner hverandre igjen.

 

 

 

 

Og du klarte jo pukkellaksen!

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Det er fordi pukkel laksen ikke var norsk, jeg er bedre på ikke norske dyr,

 

Sier du at dette også ikke er en orginalt nordisk fisk?

 

Anyway er flere fisker jeg liker, men da større hav baserte fisker som haier

 

Jeg liker faktisk stør litt, men det er pga. den uvanlige størrelsen og det er ikke en norsk fisk.

 

Mens laks og ørret og slikt er veldig usjarmerende dyr.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Hehe ja det er veldig forskjellige oppfatninger om det. Men du har skjønnt rett. Den er egentlig ikke nordisk.

 

Der er en helt spesiell opplysning, men da skal du kjenne denne familien godt. Det beste er nok å tenke på størrelsen.

 

Jeg har sett en 50 kgs angivelse i Finland engang på vår store konge, men den er nok ikke anerkjent. Så de største angvivelsen er vanligvis i område 32-36kg og denne utenlandske art har iallfall en rekordangivelse som er vesentlig over dette igjen, kanskje mer enn 10 kg større.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ok, en ferskvannsfisk som lever i elver, kan bli over 40kg

 

Så er det å huske norske navn på disse jævlene da, jeg leser om dyr på englesk for det meste, Norske navn, norsk navn.

 

Du har laks, ørret, røye, abbor, og alle disse er bare familie navn og ikke spesiefike arter(eller er ørret på norsk en spesifk art?)

 

Men både laks, ørret, røye og abbor er jo innfødte norske arter(tror jeg)

Lenke til kommentar

Du det er ikke noen jævler.

 

Stikkordet er vel heller store innsjøer, men den går selvfølgelig også i elver (bla for å komme seg ut i sjøen der den gjør det) og er å regne som en glupsk rovfisk. Så vidt jeg hsuker fins den i et vatn ikke så langt unna Oslo og det er ikke noen stor innsjø.

 

Åja du ville ha mening om navnene: Jo alle de navnene du ramser opp er jo også artsnavn. Ørret er jo laksens nærmeste slektning her i Europa som vi har nevnt flere ganger.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...