Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

 

Personlig synes jeg ikke å kjenne igjen lukta fra planten til dyret mener jeg, men det er altså slik navnet er. Vi har både planta og dyret her og begge er ok (ingen stygg lukt mente jeg) og begge er forholdsvis små. Men store nok og gode til mat. Den ene er en endemisme. Det er planten som fins over grensa til Russland, men hovedsaklig sentrert rundt et felles finsk-norsk område.

 

Mer tips? Planten heter tanatimian og dyret er svært vanlig i samme området. Det er bare 15-16 arter å velge mellom i innlandet.

 

15-16 arter kan det være så vanskelig? Vi har vært inne på den gruppa før. Det er altså et virveldyr, det er vel ikke så mange arter og grupper som brukes til mat i innlandet?

 

Påskeferie? Dyret er også vanlig i Glomma og har kommet seg over til Rauma via Lesjaskogsvatnet.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei ikke abbor, ja det står den lukter plante mange steder, men jeg kjenner altså ikke det igjen. Og jeg kjenner altså både plantene og har tildels spist mye av den fisken i perioder.

 

 

 

 

Og hvis det ikke er abbor er det jo ikke så mange matfisker å velge mellom i innlandstrøk som ved Glomma, Tana og lignende elver. Og siden den bare unntaksvis har kommet seg over til en vestlandselv så er det vel utvilsomt en østfisk!

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Nei, nå må dere skjerpe dere, kan dere ikke andre innlandsfisker enn gjedde og ørret?

 

Thymallus thymallus er selvfølgelig harr

 

Se bildet nedenfor, vakker slank fisk med stor ryggfinne!

 

 

Nå vil jeg være slem og gir dere: Oncorhynchus gorbuscha

 

Og den har ofte en slektning i frysediskene som det står norsk ø.... på.

post-75424-1270387337,8838_thumb.jpg

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Når ordet laks blir brukt her så er det helt klart laksefamilien. Men laks er egentlig bare en art og den nærmeste slektningen er ørret. Så jeg bruker altså et snevert laksebegrep. Stikkordet er som sagt nær slektning av norsk ørret i frysediskene.

 

 

 

 

Når jeg ser den setninga igjen slår det meg at det er lett å misforstå. La meg presisere litt den som i frysediskene heter norsk ørret er egentlig ikke ørret i det hele tatt. Men den har altså en slekting som jeg har fått mange ganger som nesten er blitt å regne som norsk (iallfall i noen elver) , det er altså den vi skal ha navnet på. Oncorhynchos gorbuscha er ..

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

:hmm:

hmm nå skuffer dere igjen. Vet dere ikke hva som kalles norsk ørret i frysediskene?

 

Samme art som dere kaller regnbue(ørret), rainbow eller steelhead. Og da er det jo bare å gjette på slektningene som har (delvis) etablert seg i norsk natur.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Dyret er inteligent, og var en norsk art før, så forsvant den for ca. 1500 år siden, og nå er den kanskje på vei tilbake, den finnes i sverige og som de fleste dyr bryr den seg ikke noe serlig om landgresner, det er 80 000 av dem i sverige og da er det rart om noen tusen ikke kommer seg over grensa til norge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...