Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sjekket og hadde rett

 

Jeg regner med dere har sett videoen, der en kalv blir tatt av løver, så av en krokkodille før løvene får den på land igjen, men så rotter alle buffaloene seg sammen og angriper løvene i flokk og redder kalven.

 

 

Dette er også et afrikansk dyr, men har lite med løver å gjøre

Lenke til kommentar

Bøffel?

 

hvis dette er rett så tar jeg ålager en ny oppgave nå så det ikke blir en ny flause :)

Procyon lotor

 

edit: for sen

 

Det er ikke noe problem, hvis folk blir utålmodige poster man bare en ny. men det tok litt tid igår for det så ut som du var på nett. Vaskebjørn mener jeg vi har en gang tidligere i tråden (derfor jeg husker den nå).

 

 

Så da står fremdeles den foran Connochaetes taurinus

 

Jeg kan gi litt mer tips, det er et dyr med klauver ikke ulikt elg i størrelse. Med horn som kan likne okse/kuhorn men det er en annen familie. Og det er vel som sagt opplagt løvemat!

 

 

Lenke til kommentar

 

Ja, streifengnu ist richtig. Huff den tysken, ja gnu er rett.

 

Strengt tatt bør man vel kalle den for stripegnu på norsk også. Var ikke klar over at det var to nesten like arter. Den andre bør da hete hvithalegnu C. gnou. Og en korreksjon til jeg slurvet ovenfor og skrev forskjellige familier. Det skal være underfamilier. Gnuer er såkalte elgantiloper (de største). Kalles også gnuantiloper.

 

Egentlig er dette litt forvirrende for den største antilopen av alle er jo nettopp eland (elgantilope), men den tilhører u.fam skogsantiloper. Men noen steder står det faktisk at gnuene er størst.

Har sjekket litt mer. Tror ikke man bør bruke elgantilope som navn. Tror helst det er jegere som bruker det navnet. Eller er det ikke noe tvil om at eland er den suverent største antilopen opptil 2 m høy og 1000 kg.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Dendroaspis polylepis

Du finner på så mye rart. Dendro.. noe som har med trær å gjøre, polylepis mangeskjellet.

 

Ordet aspis er ikke lett å få ut av latinske ordbok, men i gammelgresk er det et ord for skjold eller beskyttelse. De andre ordene stod forresten heller ikke i denne boka.

 

Først hadde jeg tenkt å foreslå en korall eller noe slikt, men siden det er ganske entydig ord for skjell så er det vel et krypdyr igjen. Skjønnt andre dyr kan jo også ha skjell.

 

Forslag en tresnok

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...