SHHHKSHHHK Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Pikachu? Men, On topic; Pica er en lidelse der man spiser ting som metall, jord og andre uspiselige ting. Så det er vel en slags skjære. Endret 20. mars 2010 av Dermuszdel Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Det er jo rett at skjæra samler mye rart, men at den spiser det er vel kanskje en myte. Alle fugler har jo litt grus i kråsen, så en del andre fremmedlegemer havner vel også der. Men skjæra samler vel mest for å pynte i reiret. Den er vel rett og slett pyntesyk og forfengelig. Jeg har finere hus enn deg synes å være like viktig for skjæra som for damene i på Frogner. Men vi skulle altså fram til en rase og det skal være mulig å foreslå ved hjelp av navnet. Som førørig er beskrevet av Lønneberg (Emil?). Kom på at jeg har bilde av denne som en brun variant. Endret 20. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Jeg vet selvfølgelig at skjæra ikke spiser det den samler. Wild guess; finsk skjære? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Dessa fåglar är mycket intelligenta. Nordisk Skjære? Det kanske den heter? Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Jeg vet selvfølgelig at skjæra ikke spiser det den samler. Wild guess; finsk skjære? Ja, det var ikke ment som kritikk av din analyse, bare opplysning til "de andre" som eventuelt ikke vet. Det har faktisk hendt at man har fått spørsmålet: " Hvorfor spiser det dyret både ditt og datt?" Og blyhagl havner jo ofte i kråsen på fugl fordi det ligner grus. Nordisk skjære passer ikke på fennorum for den er mer østlig, skulle man bruke et slikt navn på nominatrasen måtte det være europeisk eller sentraleuropeisk, men det passer egentlig heller ikke så bra. I Norge heter det bare skjære og i Sverige skata, mens engelskmennene bruker European magpie om Pica pica pica. Finsk skjære er selvfølgelig rett på P. p. fennorum. Vakker fugl Endret 20. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Petromyzon marinus Denne blir opptil 90 centimeter lang. Endret 20. mars 2010 av Dermuszdel Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Havlamprett eller havniøye? Endret 20. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Havniøye er riktig. Skummel fisk. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Havniøye er riktig. Skummel fisk. Vet ikke om den er så skummel. Her får dere en lett en. Det er en konge. Salmo salar Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Vulpes zerda Den var tidligere klassifisert som Fennecus zerda. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2010 Polar reven? Fennecus minner meg om Fennoscandia som dekker finland, sverige og norge. Men jeg tror polar reven er heter noe helt annet, og den hører jo til mer enn bare norden Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Tror den bare heter fennek eller ørkenrev PS Har foret hele ulveflokken siste kvarter. Endret 20. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Tror den bare heter fennek eller ørkenrev Korrekt! Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Dette er også en lett en: Sciurus vulgaris, en vanlig tass der det er et minimum av skog. Ofte rød eller grå. Vanlig sa jeg, godt kjent og likt av folk flest. Rødfargen kan gå igjen i navn der det er flere arter i samme slekt. Ialla dager kan dere ikke de vanlige dyra. Denne er jo omtrent like vanlig som Vulpes vulpes og Lemmus lemmus. Rød pels, eventuelt grå burde det gjøre lett med ett par gjettinger. Det er verken gråsidemus, markmus eller rødmus. Den kan være en plagsom predator på småfugl og den er selv mat for større rovdyr som mår, hønsehauk, fjellvåk og andre. Fra nordiske land og sikkert ogs Russland ble den eksportert som gråpels i riktig gamle dager. ER det noen som blir lurt av ordet predator i teksten ovenfor? Det er i økologisk betydning. Arten er ikke et rovdyr, men selv hovedføde for mår! Rød sommerpels, rester av grå vinterpels og skarpe klør. Endret 21. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Ja, det var på tide! Legg merke til hvordan den bruker tomlene på kvistene. Slik kan den løpe i full fart også på tynne ledninger. Endret 21. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 Haematopus ostralegus Denne er vanlig langs kysten. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 "Haematopus ostralegus" Ostron/østers ? Något slags østers /ostron? Europeiskt ostron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå