Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo rett at skjæra samler mye rart, men at den spiser det er vel kanskje en myte. Alle fugler har jo litt grus i kråsen, så en del andre fremmedlegemer havner vel også der. Men skjæra samler vel mest for å pynte i reiret. Den er vel rett og slett pyntesyk og forfengelig. Jeg har finere hus enn deg synes å være like viktig for skjæra som for damene i på Frogner.

 

 

 

 

Men vi skulle altså fram til en rase og det skal være mulig å foreslå ved hjelp av navnet. Som førørig er beskrevet av Lønneberg (Emil?).

Kom på at jeg har bilde av denne som en brun variant.

post-75424-1269090657,496_thumb.jpg

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg vet selvfølgelig at skjæra ikke spiser det den samler.

 

Wild guess; finsk skjære?

 

Ja, :thumbup: det var ikke ment som kritikk av din analyse, bare opplysning til "de andre" som eventuelt ikke vet. Det har faktisk hendt at man har fått spørsmålet: " Hvorfor spiser det dyret både ditt og datt?" Og blyhagl havner jo ofte i kråsen på fugl fordi det ligner grus.

 

Nordisk skjære passer ikke på fennorum for den er mer østlig, skulle man bruke et slikt navn på nominatrasen måtte det være europeisk eller sentraleuropeisk, men det passer egentlig heller ikke så bra. I Norge heter det bare skjære og i Sverige skata, mens engelskmennene bruker European magpie om Pica pica pica.

 

Finsk skjære er selvfølgelig rett på P. p. fennorum.

 

Vakker fugl

post-75424-1269109225,6524_thumb.jpg

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

 Dette er også en lett en:

 

Sciurus vulgaris, en vanlig tass der det er et minimum av skog. Ofte rød eller grå. 

 

   :hmm:  Vanlig sa jeg, godt kjent og likt av folk flest. Rødfargen kan gå igjen i navn der det er flere arter i samme slekt. Ialla dager kan dere ikke de vanlige dyra. Denne er jo omtrent like vanlig som Vulpes vulpes og Lemmus lemmus. Rød pels, eventuelt grå burde det gjøre lett med ett par gjettinger. Det er verken gråsidemus, markmus eller rødmus. 

 

Den kan være en plagsom predator på småfugl og den er selv mat for større rovdyr som mår, hønsehauk, fjellvåk og andre.

Fra nordiske land og sikkert ogs Russland ble den eksportert som gråpels i riktig gamle dager.

 

ER det noen som blir lurt av ordet predator i teksten ovenfor? Det er i økologisk betydning. Arten er ikke et rovdyr, men selv hovedføde for mår!

 

 

 

Rød sommerpels, rester av grå vinterpels og skarpe klør.

 

 

 

 

post-75424-1269162759,1343_thumb.jpg

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...