Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da vil jeg tippe det første som renner meg i hu etter ulv og hund,

 

Coyote eller prærieulv som den også ofte kalles. Men det skal vel ikke være stor L i latrans uansett (om jeg husker reglene rett).

 

Tregt nett er en ulempe her, tapte med noen sekunder!

 

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jag förstå inte hur ni kan lista ut vilket djur det är ifrån de få ledtrådar man givs. :ermm:

Det er jo slik med eksemplet foran at Patagonia er området lengst sør i Amerika med en del spesielle dyrearter. Siden det neppe var Lama (slekstnavn) og slike dyr, var det vel heller en gjetning at det kunne være en pingvin siden det er en av de spesiell dyregruppene i området. Videre husker man jo svakt endel dyr man har studert og lest om pluss alle de man har jobbet med. Eliminasjon kan også brukes. Hvis du slår opp på gaupe og ser at det er Lynx lynx da kan du f eks foreslå ulv på Canis lupus hvis tipsene går i retning stort rovdyr i Norge. Men å analysere de latinske navnene uten kunnskap i latin er ikke lett, da skal man kunne mye latin og "moderne" biologisk latin er ganske forskjellig fra det gamle. Min bok Latinsk ordbok 2. utg fra 1965 av Steinnes og Vandvik er rett ogslett ikke mye til hjelp. Jeg hadde en gang en bok som var mye bedre på de naturfaglige termene.

 

Det handler om utvikling av språk. Da jeg på Kypros spurte om de gamle greske tellingene man bruker i realfagslatin tok det tid før vi forstod hverandre. De kjente ikke igjen uni, di, tri, tetra, penta osv., men etter hvert skjønnte vi at det var (uttale) enja, dio, tria, desera og pende (men de hadde et tall til for 4) i deres moderne gresk-kypriotisk.

 

 

 

Siden det nå er mye mer enn 1 mill dyrearter beskrevet så er det jo umulig for noen å sitte med alt i hodet. Enkelte populære grupper går jo igjen. Jeg tipper at det er mellom 50 og 100000 nordmenn som kan svært mange av fuglene i Norge. Og jeg kjenner mange som kan flere tusen i flere plantegrupper. Så jeg regner derfor med at det er mange som er interessert i insekt som kan temmelig mange tusen innen sine grupper (på sparket uten noe oppslag).

 

Siden det dreide seg mye mot fremmede dyr var det kanskje naturlig og ha liberale regler hvor man kun ekskluderer Wiki og Google. Jeg har imidlertid også ekskludert meg selv i de tilfelle jeg ved uhell har gått rett på den latinske - norske navnekombinasjonen. Andre kan jo selvsagt gjøre det annerledes, men om det skal være en læringsprosess er det vel lurt å lese litt og orientere seg i det man har av hjelpemidler. Noen husker jo lett navn fra filmer, mens jeg hadde den egenskap at lærte jeg et navn i felt eller på forelesing så husket jeg det som regel (helt til jeg slo hodet, men det er en annen sak). En annen sak at jeg ikke alltid husket skillekarakterene for bestemmelse, men det blir jo mange detaljer ofte. Og hvis ungdommer fatter interesse for dette i alderen 13 - 20 år kan de skape seg et godt grunnlag (verktøy) for videre studier i biologiske fag. Man lærer jo lettest i ungdommen.

 

 

 

 

Så hvis jeg nå foreslår Pica pica fennorum er det temmelig mange i Norge som har forslag på nominat rasen, men jeg spør altså her om en annen rase (underart).

 

Jeg glemte å skrive at den er regnet som større og hvitere (penere) enn de sørligere utgavene. Og den er pen, hellig for mange.

 

Nå burde det begynne å demre for dere at vi snakker om en tofoting.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...