Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nordlig eller tropisk?

 

 

 

 

Rhincodon => Rhincodontidae Noe spesielt med tennene, kanskje en hai? Men jeg vet ikke hva rhinc er i denne sammenhengen . Haier er jo så mangt når det gjelder tenner og spisevaner. Noen er planktonspisere og andre river i seg større dyr og har tenner etter det. Jeg har lyst å foreslå en av planktonspiserne, men vet ikke helt hvorfor.

 

Og den største av dem alle er vel hvalhai.

 

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Nesehorn fisk? :tease:

Jeg klarer ikke å finne betydningen av rhinc her. Hadde en gang en bedre latinsk ordbok. Men det er nok ikke det samme ordet som i Rhino. Tror bestemt det er noe beskrivende for tennene.

 

Edit (blir litt utålmodig):

 

Nå har jeg sjekket det. Det er som jeg antok en familie, men det rare er at det er bare en art i den familien, nemlig hvalhai. Da er det rart han kalte den ene arten for typus, som om han så fram til mange nye arter i familien. Men noen forklaring på navnets sammenheng med tennene (annet enn at de er små og mange) har jeg ikke funnet.

 

I Djurens Värld stod det opptil 18 m og 12t mens jeg et annet sted fant 20m og opptil 34t. Da blir virkelig de store beinfiskene kveite, stør og månefisk dverger!.

 

Altså Rhincodon typus er hvalhai

 

Der er noen småpussigheter i historikken. I Djurens Värld står det at den ble beskrevet fra et strandfunn i 1829 (utenfor Kapstaden). Mens det i Wikipedia står at den ble beskrevet i 1828. At den nå er en art i en familie henger kanskje sammen med at familien ble opprettet seinere i 1839 (Wikip.).

 

Ny art for de som trenger noe å gruble på i natt:

 

Rangifer tarandus Noe hjemlig, kjært, brukes mye!

 

Hmm, trenger dere mer tips her? Et dyr med fire bein og null vinger, om vinteren har den tilnærmet runde små bæsjperler. Pelsen er mye brukt.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

 

 

Nyhollandsk dromedille? Nederland er jo en gammel sjøfartsnasjon. Tok mindre øyer som kolonier eller bunkret mat hvis det var lettfangede dyr der. 

 

 

Tipper den store fete fuglen (nei vi skulle ikke ha utdødde arter her). De herjet mye i sydhavet så om det skulle være en kjøttfull fugl i områder de gjorde krav så kan det kanskje være en type emu? Allerede på 1600-tallet hadde nederlenderne mange ekspedisjoner i sør-østasia og australregionen. Abel Tasman gikk i land på Tasmania i 1642. Men om de prøvde å etablere kolonier på Australia aner jeg ikke. Men emu kan jo ha vært i et større område og utryddet mange steder, som kiwi og andre arter.

 

 

Lenke til kommentar

 Ja, ser nå i wiki at det er området rundt Sydney som ble kalt Ny-Holland, derfor navnet gitt av Latham, altså ikke Linne på denne. Ellers er de nærmeste slektningene kasuarene, så det er ikke mange arter igjen av disse.

 

 

 

 

Ny oppgave: noe norsk igjen?

 

 

Rattus norvegicus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Lett det er hjort

 

 

 

Da tar vi noe helt annet slik at vi ikke sitter fast i et spor her.

 

 

 

 

Sterna hirundo det er en slags fisker med vinger. Burde kanskje nevne at den også er vanlig langs kysten.

 

Kom på at det kanskje ble litt misvisende, også betyr ikke her i innlandet i Norge. I Norge er den knyttet til kysten, men sjeldnere lengst i nord (hvor en lignende art blir vanligere også i innlandet om sommeren).

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...