Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sydney funnel-web spider

 

Jasså bynavn. Ser nå at noen også kaller den Sydney tunell edderkopp.

 

 

 

 

 

Papilio machaon Også en av de største i Norge. Jeg har sett den nord til vel 70 gr flere ganger. Men jeg har ikke sett den hvert tiår engang.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hallo, glemmer du at der fins en stor gruppe innen en av de nevnte som de fleste syns er vakre! Med unntak av en del av de som flyr om natta! Og de er utsatt for stor samleaktivitet så noen arter blir truet også i Norge.

 

 

 

 

Og her er nette utrolig tregt nå kveld, beklager.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

laugh.gif er vel ikke en sommerfugl selv om den bare er her om sommeren, det kalles trekkfugl! :tease: (Unnskyld) Når jeg leser gjennom hintene helt fra start er faktisk ikke fiskeørn noe dårlig forslag. Den er en av de største rovfuglene, men allikevel ikke så stor som mange av de andre dyra vi har holdt på med her. Mange synes rovfuglene er vakre. Og de flyr jo! Og man snakker om dagrovfugler (bl a fiskeørn) og nattrovfugler (ugler).

 

Mens jeg altså tenkte mer i dag............ og natt......fugler.

 

 

 

OK da her er mer tips. Den er hovedsaklig gul og svart og de fleste synes den er virkelig pen og elegant. To røde flekker pynter også. Noen ville vel si 4 røde flekker for de er synlige både ovenfra og nedenfra. Altså på vingene.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

 

 

Nei, nå tar jeg selvkritikk (og nettet er utrolig tregt her). Det er faktisk sommerfugl vi skal fram til. De to gruppene jeg tenker på er dagsommerfugler og nattsommerfugler (svermere).

 

Og siden dette er en fargerik sommerfugl hører den altså til dagsommerfuglene. Og artsnavnet høres ut som en del av en fugl, derfor litt misvisende mente jeg.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...