Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det landet er et stort øyland?

 

Noen ganger betyr cinereus (iflg min botanikk) småhåra, krushåra (cinerarius er nesten samme ordet) og noen ganger betyr det bare askegrått. Arctos betyr enten bjørn eller området nordpolen, det siste passer jo dårlig med det du skrev. Da er det altså noe som minner om bjørn. Jeg skjønner ikke ordet Phascol (ligner litt på ordet faseolus som er bønne, men det passer dårlig på dyr, så jeg tipper at det er pungen det henspeiler på (selv om det vanligvis er scrotum). Så et bjørnelignende dyr med pung forbundet med et land tipper jeg da må være koala (som bare finns i Australia). Og det er jo også ganske jevnt grått. Om det har noe bånd husker jeg ikke for Phascol ligner også ordet fasciol for bånd.

 

 

 

 

Altså koala.?

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Passer domesticus må jo da være et domestikert dyr, jeg vil tro det er en due

 

Nei ikke så domestisert, ikke så tam, men allikevel vanlig nær hus særlig på gårder. Jeg både så og hørte den flere ganger tidligere idag, og her er ikke byduer vanlige. Ikke i det hele tatt nå for tiden.

 

Lyden jeg hørte flere ganger idag kan skrives slik: tsilp tsilp

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Jeg burde ha tatt denne tidligere, jeg viste det var en fugl og at jeg hadde lest om den nylig, passer kommer fra passerine some er en fugle ordere, domesticus betyr ikke domestikert men knyttet til hus, så da er det house sparrow, på engelsk eller gråspruv på norsk

Lenke til kommentar

Da er det vel ikke et dyr med pels? Eller et veldig ubehagelig eller upålitelig dyr?

 

Er det svart?

 

Denna var lite knäpig som dom säjer i Sværje.

 

 

 

 

Skal vi se, du vil vel ikke ha dyr som ikke lar seg temme (til en viss grad iallfall), veldig giftige, elektriske, stinkende, som lager mye støy eller søl eller kanskje er for store og krever basseng eller annet større system. :hmm: Tja, hva står vi igjen med når vi har tenkt gjennom det lille vi kan. Om jeg skulle ha rett i at det er svart så er det neppe noe pattedyr eller fugl. Du vil jo selvfølgelig heller ikke ha parasitter og sykdommer, der kan jo kanskje være noe å velge i. En orm, et bløtdyr eller encella dyr?

 

Siden den heter robustus så er det kanskje ikke så enkelt å håndtere heller. For å oppsummere: Jeg tror ikke det er et virveldyr, iallfall ikke pattedyr, fugl, fisk, tviler på krypdyr også, men det kan jo være noe svært sjeldent.

 

Det er jo vannvittig mange insekter i Verden, er det noe slikt du har funnet fram til?

 

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Det har ikke "pels" men har mye hår

 

Tror jeg kommer til å gjøre det veldig lett men,

 

Dyret har den rare tingen med at den er veldig gifitig for oss mennekser og andre primater, men er helt ufarlig for de fleste andre pattedyr, hunder feks. er helt upåvrket av giften.

Men menneker døde nestne helt sikkert før de fikk motgift på 80tallet.

Lenke til kommentar

 Lett og lett fru blom. Jeg har ikke sjans til å finne noe norsk navn uten nettet.

 

Men siden det er en av de australske treminerspinnere (Ctenizidae) så har jeg ikke noe annen mulighet enn å foreslå traktminerspinner siden den bygger traktformede boliger.

 

 

Edderkoppdyr er vel ellers det jeg er minst interessert i.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...