kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Du har svart riktig alt binturong er riktig dyr, også kalt bjørnekat. http://en.wikipedia.org/wiki/Binturong Dyret lever i malaysia i regnskogen, veldig søt, også lukter det ny poppet poppcorn av den, noe stammer i skogen har dem som kjærledyr. Har lyst på en slik enn. Åja, trodde vi fleipet, men bjørenkat høres dansk ut. Er det også norsk navn? Eller brukes binturong, åja nå ser jeg Asia bommet helt på verdensdel. Ok. Da må vi prøve noe lettere, og da mener jeg virkelig lett, noe nordisk. Der lærte jeg noe dyret er jo nesten på størrelse med middelstore hunder. Ikke sikkert den trenger frakk når den mest bor inne, enig i at den virker sympatisk. Navnet er sikkert en avledning av et av de lokale, derfor umulig å analysere i latin (?). Lemmus lemmus Endret 1. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Den heter mårbjørn på norsk, bjørnekat på dansk, og lemmus lemmus høres ut som Lemen. Redigert: Slått på målstreken! http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Zoologi/Rovdyr/binturong http://www.snl.no/m%C3%A5rbj%C3%B8rn Endret 1. mars 2010 av JoeSchmo Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Takk for opplysning. Dermuszdel var vel litt før JoeSchmo med lemen. Next. Det er forøvrig vår eneste ordentlige nordiske enedemisme på artsnivå innafor pattedyra. Endret 1. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Jeg tar en litt for lett en. Hva er Octodon degus? Dyret brukes ofte i diabetes-eksperimenter. Endret 1. mars 2010 av Dermuszdel Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 "Åtte-gavet" el. åtte gaver merkelig slektsnavn. Lett for noen verre for andre. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) "Åtte-gavet" el. åtte gaver merkelig slektsnavn. Lett for noen verre for andre. HINT: Det referer til kinntennene. Endret 1. mars 2010 av Dermuszdel Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg tar en litt for lett en. Hva er Octodon degus? Dyret brukes ofte i diabetes-eksperimenter. Det er ikke tilfeldigvis en degusrotte? Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Jeg tar en litt for lett en. Hva er Octodon degus? Dyret brukes ofte i diabetes-eksperimenter. Det er ikke tilfeldigvis en degusrotte? Korrekt. Neste! Edit: Selv om det bare heter degus, og ikke degusrotte. Degus er ikke i nærheten av å være i slekt med rotter. Endret 1. mars 2010 av Dermuszdel Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Da jeg ikke har peiling på dette her og bare har en sjanse til å gjette riktig når det latinske navnet ligner på trivialnavnet, lar jeg en annen få sjansen. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Kom igjen. Det er vi andre som skal gjette. Du skal bare finne et dyr du kan gi noen stikkord om. Dessuten var du jo flink med degusen. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Så enkelt kan man gjøre det; størst i Norge, største i verden: Alces alces Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Ja, se der størst i hjortefamilein uansett. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 1. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2010 Ja hintene hjalp og jeg har lest mye om elg, så jeg husket faktisk det latine navnet når jeg så det. Eunectes murinus Også størst av sitt "slag" men ikke nødvendigvis lengst, selv om det er upålitlige rykter om veldig store eksemplarer Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Eunectes murinus Også størst av sitt "slag" men ikke nødvendigvis lengst, selv om det er upålitlige rykter om veldig store eksemplarer Først tenkte jeg at du kanskje hadde funnet en lang mark, men det fins vel ikke så mye presise opplysninger om slikt. Siden du sier størst, men ikke nødvendigvis lengst er dette en gruppe hvor folk er svært opptatt av størrelse, og jeg så for ikke så lenge siden et TV-program hvor de prøvde å finne de største anakondaene. Da jeg var liten var det en danske innom bygda med en film fra Amazonas med noen enorme beist. Men det jeg stusser mest på om er det eventuelt fins lengre slanger enn anakonda. Må tippe anakonda uansett om jeg ikke har peiling på navnet. Det er et par av dere i tråden som har vist interesse for reptiler og denslags. ED.: Oj, pyton opp til 35' det vil si neste 11m det var jeg ikke klar over! Endret 2. mars 2010 av kjellms Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2010 Anaconda er riktig, men hvilken, jeg kan si at det er den som vanligvis er den man tenker på når man hører Anaconda Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Nei, det har jeg ikke peiling på. Men av og til hører man ordet kjempeanakonda så da får jeg tippe det. Om det har vært noen revisjon av norske navn på slike dyr aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå