Gå til innhold

Test: Intel X25-M 160 GB Gen 2

Anbefalte innlegg

En fin test av hardware. Jeg har ikke mye å trekke for her.

Jeg ville gjerne sett spesifisert hvilke access specification de bruker i IOmeter testene sine for å vite hva tallene faktisk sier. Jeg antar at les/skriv IOPS er 4KB 100% random QD=32 ut fra resultatene. Workstation resultatene er også greie om det var 4KB 80-100% random 2:1 r:w-forhold og QD 32.

Jeg vil også veldig gjerne se screenshots av AS SSD tallene til x25-M for denne testen, da alle underkategoriene der er relevant, ikke bare totalscore. Det hadde også vært fint med screenshot av AS SSD copy-testen også.

For de som er interresert i mer grundig benchmarking og sammenligning av diverse SSDer, RAID, og SSD vs HDD kan dere sjekke SSD benche-tråden. På sidene 83-86, og de neste par som kommer. Vi jobber for øyeblikket på et prosjekt med å benche mange konfigurasjoner av SSDer, RAID, harddisker og harddisk-RAID. Spesifikasjonene for testingen ligger på side 81 i benche-tråden. Dette er 100% random read 0,5-64KB blokker QD 1-128. Hovedfokus er mot skalering av IOPS og båndbredde med blokk størrelse og kø-lengde, men vi ser også litt på accesstime. Vi har hittil data fra ca 15-20 oppsett, og kommer til å få fler.

Hardware.no's redaksjon er velkomne til å ta en tur innom tråden og delta eller bruke resultatene og konklusjonene våre.

Her er et diagrammer og grafer jeg vil dele for å illustrere (x25-M G2 160GB er med i lineup her):

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=15140240

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=15140821

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
storfornøyd med min x25 80g g2,men noen som gidder forklare meg hvordan jeg ser om trim er aktiv og hvor jeg finner det?
Firmware 02HA & 02HD skal være for TRIM. Men min er laget desember -09 med 02HA firmware som også skall støtte TRIM. Noen disker har 02HA som min, den firmware'n ble dratt tilbake.

Selv har jeg prøvd og oppdatere uten hell. Skjønner ikke hva som er feil. PC'n finner SSD'n og svarer ja til og oppdatere så stopper hele operasjonen opp, noen som vet hva dette kan komme av?

Lenke til kommentar

Som simen nevnte vil jeg også poengtere at det finnes en Intel x25-V 40GB versjon. For bruk som systemdisk + programmer er denne fullstendig tilstrekkelig og kan kjøpes for rundt 900kr. IOPS fra den er i område 30.000 les, 10.000 skriv, og opp mot 200MB/s les sekvensielt. 40-45MB/s skriv holder godt for bruk som systemdisk når random write er like raskt.

Jeg har selv en 30GB vertex i laptoppen min, og det er ingen plassproblemer om man ikke skal lagre massive mengder media. Selv med steam og et par spill installert har jeg noen GB ledig plass med en 25GiB partisjon.

På min stasjonære har jeg et 60GB SSD RAID som har stått uendret siden starten av september 2008 (før Intel SSDene ble sluppet), og nå med Windows7 har jeg over halvparten ledig selv med alle programmer installert når jeg har Steam mappa mi på 300GB Velociraptoren min.

Forresten, en et par Youtube demoer av SSD:

Jeg åpner MS office 2007 fra mine 2 Mtron Pro 7025 (har satt maks oppdateringsfrekvens på task manager)

Se filmen hos Youtube

Ourasi åpner 50 programmer fra sin x25-V på ca 10 sekunder

Jeg åpner 60 programmer fra mine 2 Mtron Pro mens jeg filmer det med screencapture i 1080p (legger til ca 10 sekunder sammenlignet med uten screencapture), blandt disse en del tunge programmer som GIMP, fruitloops, IOmeter (initialisering), nero suite, google earth, osv. på ca 40 sekunder (30 sek uten record). Mesteparten av tiden er det Phenom x4 9850BE quadcore (@2,8Ghz) som er flaskehals...

Se filmen hos Youtube

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Synes AS SSD scoren for Crucial diskene virker lavt, får selv 197 poeng med en M225 64GB. 128GB skal teoretisk sett være ca. 25% raskere enn 64GBen...

Ellers må jeg si at jeg angrer på at jeg ikke gadd å vente 1 mnd på at Intel-diskene skulle komme på lager... Prisen på 80GB er jo ikke mange 100-lappene mer enn hva jeg betalte for min m225 64GB :s

Lenke til kommentar

Helt fantastisk dårlig test! For det første virker det som om tallene er hentet fra intet, ikke noe que depth på io, ingenting.

Hva er så vitsen med å teste en disk når man ikke har noe å sammenligne den med? Her tror jeg det hadde gjort seg med en sammenligning med f.eks. OCZ Agility EX og G.Skill Falcon som begge leverer like godt som X25-M, om ikke bedre.

Dette kunne egentlig bare vært en reklame artikkel for Intel og det hadde ikke behøvd å stå mer så "Kjøp Intel X25-M Gen2".

Lenke til kommentar
Helt fantastisk dårlig test! For det første virker det som om tallene er hentet fra intet, ikke noe que depth på io, ingenting.

Hva er så vitsen med å teste en disk når man ikke har noe å sammenligne den med? Her tror jeg det hadde gjort seg med en sammenligning med f.eks. OCZ Agility EX og G.Skill Falcon som begge leverer like godt som X25-M, om ikke bedre.

Jeg er enig, de burde oppgitt spesifikasjonene de bruke i IOmeter. Om ikke annet så linket til en side der de standardiserte spesifikasjonene er utdypet. Alikevell er det ikke en fantastisk dårlig test. Tallene de har fått stemmer godt overens med det som er målt i SSD-benche tråden.

Kingston V+ er nyeste generasjon Samsung kontroller, og OCZ Agility er Indilinx Barefoot basert. Begge disse er akseptable å sammenligne med, men er kjent for å yte en del lavere mht IOPS. Jeg er enig i at de burde inkludert en fullverdig Barefoot enhet. Desverre er ikke C300 eller SF-1200 vidt tilgjengelig ennå, så konkurrentene x25-M G2 vil møte det neste halvåret er forståelig at ikke er med i testen på dette tidspunktet.

Agility EX er ikke i nærigheten av x25-M på IOPS, den er fortsatt en 4-kanals kontroller med dårlig støtte for NCQ, men bruker SLC som gir over dobbel pris og noe lavere accesstime. G.skill Falcon er en vanlig Indilinx Barefoot MLC enhet, og yter likt med OCZ Vertex og Supertalent Ultradrive ME, osv.

Er du kraftig uenig i noe av det jeg har postet over så kom inn i enten SSD-tråden eller SSD-benche tråden, så kan vi ta diskusjonen der sammen med mange andre SSD-entusiaster ;)

(EDIT: trykkleif :p)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Hvordan er ytelsen på Gen 2 i forhold til tradisjonelle 15k SAS disker?

Skal kjøpe ny maskin nå, og har satt av ca 4000,- til hardisk for å ha systempartisjon på. Så det blir enten en god SSD eller 2 SAS disker...

SSD yter MYE bedre. Referanse: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=347403

x25-M 160GB G2 fra ICH9R vs OCZ Vertex 30GB (1.30 FW) fra ICH7M vs 4x 15K SAS 300GB fra HP E200i vs WD15EARS 1500GB fra SB750. Dette er bare random read, men SSDer eier 15K SAS. PM Nizzen som hadde 12x 15K SAS RAID-0 på en Areca før han byttet til et OCZ Vertex RAID dersom du fortsatt er i tvil. Anbefaler deg også å sjekke innleggene mine over med lenker ;)

Ta en tur i SSD-tråden eller SSD benche-tråden og spør der angående oppsettet ditt med litt mer info om resten av hardware, så kan vi hjelpe deg til en god løsning ;)

Lenke til kommentar

@Pantzman, om du sjekker linkene jeg har postet i de forgie postene mine vil du finne tabeller som inneholder en Western Digital 1500GB disk sammenlignet med diverse SSDer og RAID. Foreløpig har vi bare resultater for random read i forskjellige størrelser og kø-lengder (belastning).

@Wikipedersen, ca dobbel sekvensiell ytelse, noe lavere random read ved lave block størrelser og høy QD, lavere random write over hele linja. For et mer grundig inntrykk sjekk SSD benche-tråden, vertex turbo er omtrent gjevn med Vertex med nyeste firmware.

@Todda, http://www.youtube.com/view_play_list?p=0109ADCFA0261287

Det er en spilleliste med videoer av SSDer som starter forskjellige samlinger av programmer. Jeg har ikke lagt til noen sammenligninger av harddisker ennå. Du kan lett finne det om du søker på youtube.

Lenke til kommentar
Hmm.Hadde tenkt å gå for 2x 80Gb versjoner av denne men ble litt usikker nå. Har trim funksjonen mye å si?
TRIM funksjonen har etter hva jeg vet den fordelen att disken ikke blir langsom etter en tidsbruk, dvs mange overskriving av samme blokka. Men så fungere ikke TRIM i raid som var noe som du kanskje hintet om.
Lenke til kommentar

hvis jeg husker riktig så er TRIM ganske enkelt det at OS'et kan fortelle disken hvilken data som ikke er i bruk lenger.

Ellers må disken anta at all data den ikke får beskjed om at den skal overskrive skal beholdes. Så når den skal skrive deler av en blokk, så må den lese hele blokken, endre det som skal endres, og så skrive hele igjen (SSD kan etter det jeg husker ikke oppdatere deler av en blokk).

Når disken så vet hvilken data som er uviktig, kan den planlegge bedre, og skrive direkte istedet for les-modifiser-skriv.

Lenke til kommentar

Noen ytelsestester fra anandtech om før og etter TRIM:

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667&p=2

Ganske drastisk ytelseforskjell på visse punkter.

Leser man på neste side, så nevner de bla. TRIM og Raid problematikken. Men om Intel begynner å bli klar med noen drivere som støtter TRIM og Raid, eller om de faktisk har kommet ut med noe vet jeg ingenting om.

Eller går det kanskje ann å bruke "wipe" funksjonen i SSD Toolbox til Intel for å TRIM'e et Raid oppsett? Du får ikke den autoamtiske TRIM'ingen, men man får i hvertfall ikke dårligere ytelse om man gjør det manuelt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...