Gå til innhold

«To have» eller «to having»?

Loff1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor heter det «he admits to having been lying» og ikke «he admits to have been lying»? Hvordan lyder de relevante reglene?

Enig med Mutu. Et Google-søk på uttrykket "admits to having been lying" ga ingen treff. Uttrykket "admits to have been lying" ga for øvrig bare ett treff, mens "admits to lying" og "admits lying" ga massevis av treff.

Endret av oppvaskkost
Lenke til kommentar
Den siste hørtes rett ut. Man kan også si "he admits to having lied". Hvem er det som sier at man kan si det slik som den første?

Engelsklæreren sier det.

(Mulig sammenhengen er relevant her.)

Endret av AV-gutten
Lenke til kommentar

"He admits to lying" og "He admits to have been lying" er begge helt korrekte setninger. Den siste sløyfes vel oftest ned til "He admits to've been lying" derimot og kan være litt vanskelig å høre.

"He admits lying" er jeg smålig usikker på, men jeg tror denne også er rett, dog muligens i en annen kontekst.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Fant dette på et annet forum jeg er litt på og skjønte plutselig poenget etter å ha lest det to ganger. ;)

"Having ___" is a common construction, for example, "Having done this, now I'm going to...", or "After having made dinner, now he says he's going out" or "Having said this, now..."

And if we say, I had a vision, then it must be, "Having had a vision, ..."

Here, "having" is the present participle, and "had" is the participle. I don't think it should be used, there are other options, but because you're referring to a past event the 'had' is used. I think it's called the 'historic present'?

-og til oppklaring så er et partisipp (participle) et ord som dannes av et verb men som bøyes og brukes som et adjektiv.

Noen som forstår mer nå?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når man uttaler seg så skråsikkert som Gameplayer50, tar man som regel feil.

Begge setninger er riktige, men ser ut til å ha en smule forskjellig betydning. Jeg har tittet på diverse forekomster av "admits to having been" og "admits to have been" og har inntrykk av at den første setningen ofte beskriver noe som har skjedd tidligere, mens den andre beskriver noe som har skjedd nylig. Et par eksempler:

He admits to having been an alcoholist.

He admits to have been drinking before driving his car.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...