Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm når jeg slår på PC

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et problem når jeg slå på PCen. I går funket den helt perfekt, uten problemer osv osv.

Men når jeg slo på pcen til morgenen i dag, så går den som normalt, jeg ser bootscreen, windows load, og til slutt "VELKOMMEN"-meldingen som dukker opp før desktop kommer på slutten. Men, denne gangen kommer ikke desktop fram! Eneste jeg ser er musepekeren og en svart bakgrunn. Trykker jeg CTRL+ALT+DELETE, får jeg fram det vinduet som vanligvis dukker opp. Jeg trenger ikke å gå no' mer inn på det. I førsten (før desktoppen egentlig skal komme opp) så ser jeg jo alt som om det var vanlig, alle farger er fine, og alt det der. Ikke noe problem fram til desktop "blacks out".

Jeg trykker/holder inne knappen for å slå av PCen og da popper en melding opp i 1/2 til 1 sek;

(Venter på) Task Host Window. Noe i den duren, og jeg kjører Win7 (7600).

Jeg fant en hotfix for akkurat det problemet på Windows' sine support sider. Men da dukker enda et problem opp, og det er jo akkurat det at jeg ikke får installert Hotfix'en på PCen som har oppstartsproblemet. Jeg har prøvd alle "Safe-Mode", med og uten internett og med CMD, men det samme problemet dukker også opp der; jeg får en svart skjerm!

Jeg leste et sted at det kan være støv som må fjernes fra komponentene (Gjort, brukte én time på å ta ut komponenter, fjerne alt støv fra skjermkort til prosessorkjøler - alt gjort uten hell), dra ut CPU-power pin og MB-24pin power (Gjort, uten hell), starte opp i Safe-Mode (Gjort, uten hell), bytte om på RAM-slottene (Gjort, uten hell. Byttet også tilbake til den forrige plasseringen dem var på.), tatt en System Recovery (Du gjettet riktig, nok en gang uten hell, kjørt absolutt alt innenfor "Repair computer"-valgene du får når du først booter en Windows Installasjons CD. I tillegg har jeg byttet om på kablene som kobles i skjermkortet, opptil flere ganger. Sjekket alle kontakter fra PSU om at de er koblet riktig og ordentlig i, som de var. Ingen viktige installasjoner ble gjort i går (1.februar) og alle Windows Updates ble gjort for en stund tilbake.

Hovedkortet jeg har er et Asus P5Q Deluxe, skjermkort er Sapphire ATi 4870 1GB model, Intel E8500 med standard CPU vifte, OCZ Reaper 2*2GBRAM PC8500 1066, Corsair 750W modulær.

Som sagt, så skjedde det ganske brått og jeg har ikke peiling på hva jeg kan gjøre med det, bortsett fra å installere Windows på nytt. Noe som jeg selvfølgelig vil unngå!

Morten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svart skjerm når jeg slår på PC

Ikke slå på pcen din, da kan du ødelegge den, spesiellt om harddisken spinner.

Legge inn OS på nytt er kjedelig, men det medfører ingen tap siden alle har backup av kritiske data.

Har du prøvd mem-test som du boter opp fra cd fær du kommer inn i OS?

Har du tullet i Bios? Isåfall reset den.

Har du byttet slot på harddisken til en av de andre portene på hovedkortet og så kjørt reparer start?

Høres ut som harddisken er sliten.

Regner med at du har prøvd med minimum av kort i.

Kun HHD, 1 rambrikke, ett skjermkort og ingen andre enheter i som for eks lydkort og unødvendige ting i usb-portene.

Lenke til kommentar
Har du prøvd mem-test som du boter opp fra cd fær du kommer inn i OS?

Har du tullet i Bios? Isåfall reset den.

Ja, har prøvd mem-test men "no faults found"

Og nei, jeg har ikke tullet med BIOS.

Har du byttet slot på harddisken til en av de andre portene på hovedkortet og så kjørt reparer start?

Nei, har ikke prøvd det. Kan prøve! ;)

Regner med at du har prøvd med minimum av kort i.

Kun HHD, 1 rambrikke, ett skjermkort og ingen andre enheter i som for eks lydkort og unødvendige ting i usb-portene.

Ja, har prøvd med kun c:-disken inni (Har en terradisk i tillegg som jeg tok ut). Jeg har kun ett skjermkort, så det tok jeg ikke ut. Jeg har heller ikke lydkort eller unødvendige ting i USB-portene.

Lenke til kommentar

"Startup Repair

Startup repair could not detect a problem"

Dette er med én ram brikke, én HDD som jeg byttet slot på og resten er som vanlig.

EDIT!:

Jeg fikk det til! Byttet om på HDD slottene som sagt, og bestemte meg for å ta en system-restore, og etter at den restartet dukket alt opp som normalt!

Takker også for hjelpen! ;)

Endret av mortho7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...