Waageinho Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg har nettopp startet bedrift. Jeg har meldt meg inn på sendregningen.no, for å sende fakturaer til kunder. Men det oppstod litt forvirring da jeg skulle sette opp prisliste på siden. Firmaet starter i det små, altså har jeg ikke meldt meg inn som MVA bedrift enda. Da jeg skulle sett opp timeliste, måtte jeg velge om jeg skulle inkludere MVA eller ikke. Hvis man inkluderer det, vil da MVA'en gå inn på bedriftens konto, eller vil det da gå til staten? Og hva skjer evt. hvis man velger å ikke inludere MVA i prislisten. Totalen på fakturaen blir jo det samme, jeg bare lurer på hvor de 25%(MVA) av beløpet havner henn? Er det ikke noe å tenke på før man overstrider 50 000, eller hvordan fungerer dette? Håper på gode tilbakemeldinger, MVH - www.pc123.no - Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Da jeg skulle sett opp timeliste, måtte jeg velge om jeg skulle inkludere MVA eller ikke. Hvis man inkluderer det, vil da MVA'en gå inn på bedriftens konto, eller vil det da gå til staten? Og hva skjer evt. hvis man velger å ikke inludere MVA i prislisten. Totalen på fakturaen blir jo det samme, jeg bare lurer på hvor de 25%(MVA) av beløpet havner hen? De 25%, om du tar samme pris uten spesifisert mva som konkurrenten tar med mva, havner i din egen lomme (eller bankkonto). Uansett om du krysser av for mva eller ikke, så vil hele kjøpesummen gå til deg. Om du er registrert, så får du en liten papirmølle å fylle ut annenhver måned for å finne ut hvor mye du så må betale inn til fylkesskattekontoret. Om du ikke er registrert, så kan du altså ta lavere timepris enn den mva-registrerte konkurrenten og likevel sitte igjen med mer. Men dette gjelder bare så lenge kundene dine ikke har fradragsrett for mva, og når du ikke er registrert får heller ikke du trukket fra mva på dine innkjøp, så i realiteten er det ikke fullt så lukrativt som det først kunne virke. Eksempel: Firma A har en timepris på 400 kr/t +mva, totalt 500. Firma B har en timepris på 450 kr/t, uten mva, totalt 450. Her vil privatkundene som uansett ikke har fradragsrett handle hos firma B (altså deg), mens bedriftskundene med fradragsrett vil handle hos firma A -forutsett at de bare konkurrerer på pris og alt annet er likt. Lenke til kommentar
Waageinho Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Da jeg skulle sett opp timeliste, måtte jeg velge om jeg skulle inkludere MVA eller ikke. Hvis man inkluderer det, vil da MVA'en gå inn på bedriftens konto, eller vil det da gå til staten? Og hva skjer evt. hvis man velger å ikke inludere MVA i prislisten. Totalen på fakturaen blir jo det samme, jeg bare lurer på hvor de 25%(MVA) av beløpet havner hen? De 25%, om du tar samme pris uten spesifisert mva som konkurrenten tar med mva, havner i din egen lomme (eller bankkonto). Uansett om du krysser av for mva eller ikke, så vil hele kjøpesummen gå til deg. Om du er registrert, så får du en liten papirmølle å fylle ut annenhver måned for å finne ut hvor mye du så må betale inn til fylkesskattekontoret. Om du ikke er registrert, så kan du altså ta lavere timepris enn den mva-registrerte konkurrenten og likevel sitte igjen med mer. Men dette gjelder bare så lenge kundene dine ikke har fradragsrett for mva, og når du ikke er registrert får heller ikke du trukket fra mva på dine innkjøp, så i realiteten er det ikke fullt så lukrativt som det først kunne virke. Eksempel: Firma A har en timepris på 400 kr/t +mva, totalt 500. Firma B har en timepris på 450 kr/t, uten mva, totalt 450. Her vil privatkundene som uansett ikke har fradragsrett handle hos firma B (altså deg), mens bedriftskundene med fradragsrett vil handle hos firma A -forutsett at de bare konkurrerer på pris og alt annet er likt. Tusen takk for godt svar. Da er jeg mer opplyst! Ha en fortsatt trivelig dag. Mvh Haakonw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå