Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]IP TV kabling


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal til å skaffe meg iptv, men har et lite problem.. Modemet til fiberen står i 2. egt. Der har vi også en tv, så der er alt greit.

Oppe i 3. egt har vi også en tv og rør i veggen, men der går allerede en internett kabel opp som er i bruk.

Nede i 1. egt bor det noen i en hybel leilighet som fram til nå har hatt parabol inkl i prisen på leien, men nå går det over til ip tv. Det går også rør i veggen ned til hybel leiligheten, men der ligger det også en internett kabel som er i bruk.

 

Det største problemet er å få kabelen ned på en finest måte, helst ikke ute for det er vel ikke så bra med tanke på vær etc. Gidder heller ikke å betale 100 kr meter for en kabel fylt med vasselin.

 

Noen som har forslag?

 

I teorien skal kablelen nesten rett opp og nesten rett ned i huset, men vil helst ikke borre gjennom gulvet

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan du blant annet løse ved å bruke vlan switcher mellom de ulike etasjene, på denne måten kan du kjøre to separate netteverk på en kabel. Dette er dog en kostbar metode da du må ha tre vlan switcher, en i hver etasje.

 

<a href="http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=4&t=12097" target="_blank" rel="nofollow">http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=4&t=12097</a>

 

Eksempel på VLAN switch:

- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=353019

Endret av ceidsaune
Lenke til kommentar
du kan bruke en splitter til å kjøre to linjer (100mbit cat 5e) gjennom 1 kabel, evt. dersom rørene er lagt pent kan det hende det er mulig å trekke to kabler gjennom hvert rør.

 

Da får du ikke et CAT5 nett, som kan medføre lavere overføringshastigheter. Det er en grunn til at ikke alle trådene i en CAT5 kabel er i bruk...

 

Vaselin er vel forresten ikke så dyrt? Dette kan man gjerne ha på kabelen selv også ;)

Endret av ceidsaune
Lenke til kommentar
du kan bruke en splitter til å kjøre to linjer (100mbit cat 5e) gjennom 1 kabel, evt. dersom rørene er lagt pent kan det hende det er mulig å trekke to kabler gjennom hvert rør.

Om du "splitter" en cat5/cat6 kabel så får du vel ikke duplex? Etter hva jeg kan huske så skulle det bli 10Mbit om du gjør det. -Selv om 10Mbit høres helt greit ut, (forutsett at jeg husker rett) så blir det som sagt ikke full duplex. -Dermed så vil det trolig hakke om leieboer prøver å surfe/benytte iptelefon eller på annen måte laste opp samtidig som han/hun skal se tv.

 

Når det gjelder å tre igjennom to nettverkskabler i vanlig rør så er det ingen problem. -Om røret er lagt fint skal det være mulig med tre kabler i samme rør.

Ett lite tips: Kjøp en strekke snor (100-200 på biltema) og om du får problemer kan du ta litt zalo på ledningen så glir den lett igjennom røret.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert disse to mulighetene:

 

1. Splitt kabelen. Data bruker kun to par, og en kat5 kabel har 4. Du får tilnærmet lik den samme ytelsen. Har brukt denne løsningen hos fattern på to tver.

 

 

2. Trekk enda en kabel til i samme røret. Det går. Bruk glidemiddel, eks. Spenol (ja, fuktighetskremen), bare pøs på. For dere som ikke tror dette, så har jeg faktisk fått til 3 stk i et 16mm rør... Alt er mulig for Gud og elektrikere ;)

Lenke til kommentar
rj45-straight-568-B.gif

Splitt kabelen og velg orange/grønn på pin 1-2/3-6 på plugg nr 1.

Velg blå/brun på pin 1-2/3-6 på plugg nr 2.

Pass på at du beholder tvinningen pr par helt fram til pluggene.

 

 

Altså si på internettkabelen skal det være slik i begge ender:

 

Stripa orange på hull 1

Orange på hull 2

stripa grønn på hull 3

grønn på hull 6

 

 

Og på tv kablen:

 

blå på hull 1

stripa blå på hull 2

stripa brun på hull 3

brun på hull 6

 

Har jeg skjønt det eller er jeg helt på tur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...