Gå til innhold

Lage en enkel spilldatabase for en kamerat. Hvordan lagrer jeg dataene?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et enkelt program for en kamerat som holder styr på hvilke spill han har, til hvilke konsoller de er, og hvilke som er lånt ut og til hvem. Akuratt det får jeg til selv, men jeg veit ikke helt hvordan jeg skal lagre dataene. Det skal heller ikke være for avansert, så MYSQL er utelukket, er tekstdokumenter godt nok? Eller er det bedre å lagre i XML? Og hvordan får jeg tak i filene som ligger i samme mappe som .jar filen? (Tenker på datalagringsfilene).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ingenting av dette skal være en web-app så kan du vel bare lage et greit oppsett i et regneark? Skaldet være online så kan du opprette en forholdsvis enkel Oracle-database som du kan skrive til/lese fra med noen linjer Java sammen med HTML/CSS/PHP eller whatever...

Lenke til kommentar
Jeg skal lage et enkelt program for en kamerat som holder styr på hvilke spill han har, til hvilke konsoller de er, og hvilke som er lånt ut og til hvem. Akuratt det får jeg til selv, men jeg veit ikke helt hvordan jeg skal lagre dataene. Det skal heller ikke være for avansert, så MYSQL er utelukket, er tekstdokumenter godt nok? Eller er det bedre å lagre i XML? Og hvordan får jeg tak i filene som ligger i samme mappe som .jar filen? (Tenker på datalagringsfilene).

Her vil det vel holde i lange baner med serialisering, eventuelt serialisering til xml med f.eks. jaxb. Tekstdokumenter vil også være godt nok, du kan f.eks. lagre i csv-format (kommaseparerte verdier, altså en linje for hver post/rad (hvert spill), og verdiene i hver «kolonne» separert med komma (eller ethvilketsomhelst annet tegn du velger)).

Hvis du kan tenke deg å bruke en enklere database enn MySQL kan du se på Java DB.

Her kommer du nok i mål uansett hva du bruker, så da anbefaler jeg å velge det du synes høres morsomst ut :-)

Endret av quantum
Lenke til kommentar

En banalt enkel metode, er å bruke biblioteket XStream. Med XStream kan du serialisere et hvilken som helst objekttre til en XML-streng. XML-strengen kan du så lagre til fil. Motsatt kan du selvfølgelig også kjøre XML-strengen gjennom XStream igjen, og få gjenopprettet objekttreet du opprinnelig serialiserte.

Werner

Lenke til kommentar
En banalt enkel metode, er å bruke biblioteket XStream. Med XStream kan du serialisere et hvilken som helst objekttre til en XML-streng. XML-strengen kan du så lagre til fil. Motsatt kan du selvfølgelig også kjøre XML-strengen gjennom XStream igjen, og få gjenopprettet objekttreet du opprinnelig serialiserte.

Werner

XStream er nok enklere enn jaxb, som er «industristandarden» iom. at api-et støttes direkte i jdk.

Lenke til kommentar
Da har jeg ihvertfall flere muligheter hvordan jeg lagrer dataene. Men hvordan finner jeg datafilen hvis den er i samme mappe som .jar filen.

Start jarfila i mappen hvor den er lagret, så blir den mappen current directory for javaprosessen, og det skulle da være mulig å finne den med f.eks.

File myFile = new File("file.csv");

Hvis du bruker en database så trenger programmet ditt ikke bekymre seg for det, men isteden må det ha en connection streng for å koble seg opp mot databasen.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...