John1 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Min bil trenger nye bremseklosser, og jeg lurer på om dette arbeidet er noe jeg må ta til en bil verksted eller har jeg lov til å gjøre det selv? Jeg er ikke norsk og er usikker på norsk lov vedrørende denne. John Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Klosser og skiver kan du skifte selv. Men da har også du ansvaret alene om noe går galt. Er imidlertid ikke vanskelig å skifte, gjort dette selv uten problemer (og sparte flere tusen på å kjøpe deler og skifte skiver og klosser selv). Edit: men interessant spørsmål; hvor går grensen for hva man kan gjøre selv? Er det egentlig noen lovsatt grense for hva man kan gjøre av arbeid på bilen? Endret 2. februar 2010 av el_cash Lenke til kommentar
John1 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Edit: men interessant spørsmål; hvor går grensen for hva man kan gjøre selv? Er det egentlig noen lovsatt grense for hva man kan gjøre av arbeid på bilen? Det er nettopp det jeg lurte på Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Edit: men interessant spørsmål; hvor går grensen for hva man kan gjøre selv? Er det egentlig noen lovsatt grense for hva man kan gjøre av arbeid på bilen? I utgangspunktet nei, så lenge det er din egen bil. Om den har vært i en alvorlig kollisjon og blitt rammeskeiv må det godkjente opprettere til, men alt annet kan man reparere selv. Edit: forskriften. Endret 2. februar 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
John1 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 I utgangspunktet nei, så lenge det er din egen bil. Om den har vært i en alvorlig kollisjon og blitt rammeskeiv må det godkjente opprettere til, men alt annet kan man reparere selv. Edit: forskriften. tak for linken, og da lurer jeg på dette : "f) enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet." er ikke bremser vital deler av bilen? Hvem har ansvaret hvis det er en ulykke? Forsikringsselskapet? Er det noe exempler fra tidligere saker?? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) I hovedsak er det vel karosseriet generelt man ikke har lov til å fikse på selv, og evt. ramme under der det finnes. Hvis du har gjort en repparasjon eller lignende som ikke har vært gjort korrekt, så er du i teorien ansvarlig for evt. skade som skyles den feilen. Dette fordi bilen ikke vil være i "forskriftsmessig stand", som da er unntak for gyldigheten til forsikringen. Endret 2. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 takk for linken, og da lurer jeg på dette : "f) enkle reparasjoner og utskiftinger som ikke omfatter bærende konstruksjoner og vitale deler på kjøretøyet." er ikke bremser vital deler av bilen? Hvem har ansvaret hvis det er en ulykke? Forsikringsselskapet? Er det noe exempler fra tidligere saker?? Bokstav f) gjelder for verksteder (eller bensinstasjoner etc som bytter en lyspære, f.eks.) som gjør enkle reparasjoner osv, mens arbeid man gjør på sin egen bil i stedet kommer inn under bokstav g): "reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. Unntaket gjelder ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed." Det er bestandig føreren som er ansvarlig for at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Skjer det en ulykke på grunn av en feil utført reparasjon vil forsikringsselskapet kunne kreve regress fra den forsikrede (altså bileieren), og eieren kan så eventuelt klage til verkstedet på dårlig utført arbeid og kreve erstatning. Har faktisk ikke sett noen eksempler på slike saker, hverken hvor verksted eller eier har gjort dårlig arbeid... Lenke til kommentar
John1 Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 OK, Tak til dere. tror jeg har forstått det jeg lurte på nå Lenke til kommentar
Virion Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Edit: men interessant spørsmål; hvor går grensen for hva man kan gjøre selv? Er det egentlig noen lovsatt grense for hva man kan gjøre av arbeid på bilen? Nop egentlig ikke, man kan gjøre alt selv. Man kan også rette en rammeskeiv bil med vinsj, tau og sveis om man har lyst. Selvfølgelig vil ikke forsikringsselskaper godta at du gjør det selv i forhold til erstatning. Og hvis det er blitt registrert noe sted at den er blitt litt skeiv så må den sikkert godkjennes av en oppretter. Har selv gjort masse jobb på bærende konstruksjoner på den bilen jeg kjører nå, inkludert kapp og sveis. Kort sagt, det de ikke vet trenger de ikke vite. Jeg fikser kun bilen selv, fordi da vet jeg det blir gjort skikkelig, i motsetning til på verkstedet. Morsomt å få skryt for en bil fra 90 som er i bedre stand enn 3 år gammel Passater når man er på kontroll hos Biltilsynet ;-). Var der en gang for å få godkjent ett motorbytte og da hadde kontroløren bestemt seg for å ikke godkjenne før jeg kom. Det var helt til han heiste opp bilen. Han ble mektig imponert hvor nøye man kan være. Han spurte aldri om noe papirer på arbeid selvom det åpenbart var gjort. Godkjente den tvert :-D. Og i forhold til ansvar osv. så er det jo som folk sier at det er bileieren som har ansvaret for tilstanden til enhver tid og ikke verkstedet. Men la oss si at du har bytta en caliper og har lufta for dårlig. Du dunker inn i en bil i ett kryss... Det blir ekstremt dyrt for forsikringsselskapet å klare og knytte det at du har bytta den selv til at ulykken har skjedd. Ofte er det billigere å bare betale for forsikringspenger enn å begynne å drive med disse dyre undersøkelsene, og kanskje komme fram til at det ikke var noe feil med bilen. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Forsikringsselskaper tar stikkprøver, enten det er biler, hus eller noe annet. Og når de først undersøker, gjør de det skikkelig. F.eks. fikk noen redusert utbetaling etter en husbrann fordi det ikke var møblert med dyre møbler som de påstod. En etterforsker fant nemlig IKEA-skruer i asken... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå