13375k1133z Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Sliter med følgende oppgaver i fysikk, og håper at jeg kan få litt hjelp her. Sitter totalt bom fast på dem. En fysikkelev sykler i 32 km/h. Elev og sykkel har massen 78KG. Eleven bråbremser og måler bremselengden sin til 5.5m. Beregn kremsekraften fra veien på sykkelen. I denne oppdagen må jeg vel bruke Newtons andre lov: f=ma, men for å bruke denne formelen trenger jeg å vite A! Så hvordan finner jeg ut akselerasjon ved å bruke denne informasjonen? En sklie i en barnehage har en total fallhøyde på 2.6m. a) hvor stor fart kan barna maksimalt få nederst i sklien? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 a) a er akselerasjon. Hvilken akselerasjon må man ha for å stoppe fra 32km/t til 0km/t på 5.5 meter? b) mgh = (1/2)mv^2 Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Er klar over at A er akselerasjon, men jeg vet ikke hvordan jeg skal finne den. Har prøvd å finne tid med s=vt, t=s/t, forså å bruke: v=at, a=v/t, men dette har ikke gidd riktig svar. Når det gjelder b) Jeg har jo ikke noe masse, bare lengde og akselerasjon (9.81m/s^2) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Når det gjelderb) Jeg har jo ikke noe masse, bare lengde og akselerasjon (9.81m/s^2) Er du sikker på at du trenger massen? Se på formelen og tenk litt. Når det gjelder a) I det du bremser er farten 32km/t. 5.5 meter senere er farten 0. Gitt at akselerasjonen er konstant kan du finne gjennomsnittshastigheten du haddet på disse 5.5 meterne. Bruker du den finner du ut hvor lang tid det tok. Husk å konvertere fra km/t til m/s. Endret 2. februar 2010 av Ekko Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 fikk til slutt til første oppgaven, ved å bruke: -v0^2/2s. Når det gjelder B, sliter jeg virkelig... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (1/2)mv^2 = mgh (1/2)v^2 = gh v^2 = 2gh v = rotenav(2gh) Lenke til kommentar
spelly Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 AH! Tusen takk for hjelpen Ekko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå