fredonor Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Har hatt en halvfungerende media-pc som skulle få en kraftig oppgradering, eller rettere sagt skulle bare den ene 1TB SATA-harddisken være med fra den gamle. Jeg tok backup av alle mediefilene før jeg forsøkte å partisjonere med Easus Partition Master for å lage en systempartisjon og beholde mediefilene på partisjon 2. Installerer winXP, og legger merke til at det bare er plassen jeg satt på det som var tenkt til systempartisjon som står der, ingen annen HDD. Greit nok, tenker jeg, og åpner diskbehandling når XP er installert, men resten av HDDen er forsvunnet. Tar ut disken og setter den inn i den gamle, og sletter begge partisjoner slik at jeg er tilbake til "terabyten" på 933GB, og tenker at jeg får dra fram sikkerhetskopien. Når jeg skal installere er det fremdeles bare noe sånt som 123GB. Hva skjedde med resten av diskplassen, og hvordan får jeg den tilbake?? Setter enormt pris på hjelp :-) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Er XP-installasjonen din med Service Pack 2 eller nyere? Eldre versjoner har såvidt jeg husker problemer med LBA-addressering, og "ser" ikke mer en sånn ca. de første 128GB av disken. Det skal (tror jeg) gå an å installere på en systempartisjon på under 128GB, og så gjøre en registry-fix for å få den til å se resten av disken før du setter opp en ny partisjon. Google "Windows XP LBA" eller noe, bør finne en del info. Endret 2. februar 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Ser ut som jeg må oppdatere BIOS... Hmmm... Installere winXP + SP3, kjøre biosoppdateringsverktøyet til Asus og se om resten av disken er i diskbehandling? Sorry, vil helst ikke gjøre noe feil - derfor jeg spør... Endret 2. februar 2010 av fredonor Lenke til kommentar
johome Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Kan ikke du legge ut bilde av diskbehandlingen din ? Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Kan ikke du legge ut bilde av diskbehandlingen din ? Har slettet installasjonen og skal installere på nytt igjen nå... Men det blir når jeg kommer hjem fra jobb i kveld. Men resten av disken synes ikke i det hele tatt i diskbehandling. Men jeg kan poste det dersom jeg ikke får løst det... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hmmm... Installere winXP + SP3 ... Hva slags XP CD er det du har? Hvis det er førsteutgaven uten SP så kan den ikke brukes. Det hjelper ikke å installere SP3 etterpå. Du må da lage deg en ny XP CD som inneholder SP3. Dette kalles Slipstreaming, og er relativt enkelt med nLite. http://www.nliteos.com/nlite.html Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Ok, takk for hjelpen :-) Bare ett kjapt praktisk spørsmål: Kan jeg lage den fra en annen pc på forhånd? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Ja, det spiller ingen rolle hvor den lages. Edit: Ser ut til at det spiller en rolle. Ser i den andre tråden at det ble problemer med nøkkel hvis den lages på Win7. Endret 4. februar 2010 av Hårek Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 4. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2010 Ok. Det funket som smør, hele harddisken eksisterer og installasjonen går - helt til CD-key... CD-key er feil, påstår den nye installasjonen - hvilket den ikke er. Noen flere tips? Takk for hjelpen så langt :-) Lenke til kommentar
fredonor Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Fant ut at det ikke kunne slipstreames fra en Win7-maskin. Slipstreamet fra en XP-maskin - funket som bare det :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå