Konglomat Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg er helt ny på dette med overklokking, men har prøvd litt med min E5200 for morro skyld. Den har standardfrekvens på 2500MHz (FSB 200) og maks multiplikator på 12,5. Jeg gikk inn i bios og økte FSB fra 200 og oppover, mens jeg lot alle spenningsinstillinger stå på auto. Jeg kom til 250 (3,125GHz), men over dette ble systemet ustabilt. Jeg har prøvd å trikse litt med spenning på CPU og minne, men er redd for å ødelegge noe. Har noen forslag til hvordan jeg kan klokke høyere? Jeg har god kjøling, så dette er ikke noe problem. CPU ligger foreløpig på ca 45C under load. Systemet mitt er: GIGABYTE GA-G31M-ES2L hovedkort E5200 prosessor GIGABYTE RADEON HD4550 CORSAIR 2GB DDR2 XMS2 PC6400 800MHZ CL5 (1X2GB) CORSAIR VX 450W Jeg har lagt ved et bilde av biosinstillingene jeg kan forandre på. Dette er klippet ut fra manualen, så det er ikke mine instillinger. Jeg har som sagt multiplier på 12.5 og FSB på 250 og alt annet på auto. Her er et bilde av systemet under kjøring av prime 95 Takk for svar! Lenke til kommentar
meeg Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Det er nok minnet som stopper deg. Det er spesifisert til 800 MHz (400 x 2) og du kjører nå på 1000 MHz. Prøv å øke CAS eller øke spenningen og se om det hjelper. Øke FSB overvoltage control ørlite vil også hjelpe. Edit: ser du kjører FSB:DRAM på 1:2 (4 x i Gigabyte bios). Sett denne ned til 3 Endret 2. februar 2010 av meeg Lenke til kommentar
Konglomat Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Genialt meeg! Ved å sette ned "System Memory Multiplier" fra 4 til 2.66 og øke spenning på CPU til 1.3825V klarte jeg å klokke 3.5GHz (12.5x280) stabilt. De andre spenningene har jeg ikke forandret på, er dette fornuftig? Og bør CPU-spenningen være safe når PC står på stort sett 24/7. Ved spenning under 1.3825 fikk jeg error i prime95. System Memory Multiplier kan settes manuelt til 2.66, 3.33 og 4. Jeg har ikke prøvd å sette den til 3.33, men minnet vil da kjøre på 933MHz. Har dette noen fordel over å ha den på 2.66 om jeg får det stabilt? Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Bare bruk litt mer Vcore så blir den stabil. Intel oppgir safe vCore opp til 1.5volt på denne chippen. Har en selv som jeg har mishandlet på luft Lenke til kommentar
Konglomat Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 1.5 volt??? når jeg googler det anbefaler de fleste å kjøre på 1.4V eller mindre. Jeg har også funnet flere kilder som sier at intels anbefaling er max 1.3625V. Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Oops Mente å huske at det var 1.5, men uansett de 65 nm cpu'ene tåler en del før de stryker med og jeg tror ikke at å bruke opp til 1.5 utgjør noe svært siden du skal være maks uheldig hvis du dreper den før du har byttet den ut. Lenke til kommentar
Konglomat Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Hehe. Ikke for å kverulere, men E5200 er en Wolfdale-3M på 45 nm Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Vel uansett du trenger ikke å være så nervøs for å leke med litt volt, Det kan lønne seg å trikse litt med CPU pll volt, SB eller NB volt. Dette kan gi utslag på stabilitet og at du får klokket mer. Endret 3. februar 2010 av UniQueKakarot Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Bra HertugRolf, jeg har samme hovedkort og har klokket en E8500 til 4,3ghz og en Q9450 til 3,4ghz. Jeg har økt CPU volten, DDR2 volten og FSB volten for å få maksimal overklokk. På Quaden har jeg en FSB på 425mhz og dualcoren har jeg vel 452mhz. Prøv litt til med økt spenning på ram og fsb og se hva du får til. Kanskje fSB-volten som vil ha mest effekt, tror jeg. Ser ut som RAM-en din tåler bra hastighet allerede. Dette er et utrolig kult lite hovedkort. Veldig mye for penga. Et av de beste for Linux og Hackintosh. Og antakeligvis det beste budsjettoverklokkekortet du får. Se forøvrig min lille tråd om dette kortet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1179471&hl= Jeg mener jeg har økt 0,1-0,2 volt både på RAM og FSB, husker ikke helt hva jeg endte på. Prøv med 0,1v først og følg med på temperaturene. Bruk RealTemp til å måle, jeg ser at mange anbefaler det foran CoreTemp pga. bedre nøyaktighet. Når det gjelder spenningen på CPU-en så blir det ofte et spenningsfall (VDROOP) i forhold til hva du har innstilt i BIOS. CPU-Z viser den reelle spenningen så vidt jeg har forstått. Har du PCI Express Frequency på Auto? Jeg har lest flere steder at den må stå på 100mhz når man overklokker. Men hvis jeg satte den på manuelt på 100 eller 101, 102, etc så var det umulig å få til noen overklokk. Skjer det samme hos deg? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hiver meg på denne tråden siden jeg planlegger nesten samme oppsett. Jeg har bestilt meg en Intel CPU E5300 som er oppgitt til å yte 2.6GHz, samt hovedkortet MSI G31TM-P21. Tipper at standardoppsettet er FSB200 og multiplikasjonsfaktor 13 (200x13=2600). Tar sikte på en forsiktig overklokking og ønsker en stabil løsning. Blir å kjøre standard Windows XP 32 bit, og jobbe mest med bildebehandlign (ikke spill). Blir storfornøyd om jeg klarer å oppnå 3,5 - 4GHz. 1) Bør jeg bestille 677, 800 eller 1000MHz minnebrikker for å få det beste utgangspunktet for overklokking? 2) Har bare plass til to minnebrikker. Rekker det med 2x1GB, eller bør jeg gå for 2x2GB? 2) Trenger sikkert en større kjølevifte, men ønsker ikke en som bråker mye. Hvilken kjøler anbefaler dere? Mvh Bjørn Tore Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hvis du ikke skal bedrive med noe ekstrem overklokking så holder 800mhz rambrikker i massevis. Jeg syns du bør gå for 2x2Gb, men med bare 32biters opperativsystem får du ikke utnyttet mer enn 3,3 Gb av rammen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Når det gjelder volt så held eg meg som regel til 10-15% aukning når eg har ein pc som skal kjøre 24/7 i mange år, eg har ein prosessor som eg hadde 20% høgare spenning på og den tok kvelden etter 6 månedar. Lenke til kommentar
Konglomat Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Tusen takk for svar! Mye nyttig info der Kaas Jeg var ikke klar over spenningsfallet, men har lest litt om det og ser nå at jeg har både VDROP og VDROOP så det holder. Skal sette opp spenningene og prøve videre i kveld. Jeg har PCI Express Frequency på Auto ja. Skal prøve å stille den manuelt og se hva som skjer Lenke til kommentar
Konglomat Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Nå har jeg lekt meg litt og fått noen resultater. Jeg satt PCI Express Frequency fra auto til 100 uten å merke noen forskjell. Jeg fikk klokket til 3.75 GHz stabilt, med +0.2V på RAM og FSB og vcore på 1.48V. Jeg vet allikevel ikke om dette er smart å kjøre på 24/7. Lagt ved bilde under. Jeg satt derfor tilbake til 3.50GHz, en frekvens jeg langt på vei er fornøyd med. Tross alt 40% over standard klokkefrekvens. Jeg har lagt ved bilde av dette også. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Nå har jeg lekt meg litt og fått noen resultater. Jeg satt PCI Express Frequency fra auto til 100 uten å merke noen forskjell. -------------- Svar: Bra. Da synes jeg du skulle ha den på 100. Jeg tror en overklokk kan drive opp frekvensen her og muligens skade grafikkortet. Jeg fikk klokket til 3.75 GHz stabilt, med +0.2V på RAM og FSB og vcore på 1.48V. Jeg vet allikevel ikke om dette er smart å kjøre på 24/7. Lagt ved bilde under. -------------- Svar: Kult. Ta en titt på www.hwbot.org. Søk på E5200 og se litt på resultatene de får der. Mange er oppe i over 5,5ghz, men det er på svært høy spenning og gjerne kjølt med flytende nitrogen. Jeg gikk litt nedover på rankinglista og fant en som hadde klokket den til ca. 4,3ghz på en full ATX Asus P5K hovedkort. Vcore var da på 1,48v. De høyeste klokkene her er neppe stabile. Men de kjører vel SuperPi noen av dem. Når du får 3,75ghz synes jeg det er temmelig bra til å være et micro ATX-hovedkort, spesielt til den prisen. Jeg har et Asus P5Q-EM liggende som jeg skal teste ut. Det er P45-brikkesett og kostet ca. 1150kr for et år siden. Skal vedde på at det ikke klokker like bra som G31-en fra Gigabyte. Jeg satt derfor tilbake til 3.50GHz, en frekvens jeg langt på vei er fornøyd med. Tross alt 40% over standard klokkefrekvens. Jeg har lagt ved bilde av dette også. --------------- Last ned et program som heter SuperPi. Det tester hvor fort PC-en kan beregne desimaler av Pi, og er et mye brukt mål for overklokking. Når jeg klokket min E8500 til 4,3ghz så brukte den ca. 10,3 sek på å kalkulere 1m på SuperPi. Når jeg klokket den helt opp til 490fsb * 9,5 = 4655mhz så kalkulerte den helt marginalt raskere. Tror ikke jeg kom noe særlig under 10,2 el. 10,1sek. Jeg tror det kan fortelle deg noe om hvor raskt det har til hensikt å klokke prosessoren. Det finnes mange andre programmer til slike kalkuleringer også, men jeg har ikke testet noen av dem. PC mark, 3D mark, etc. Tror de koster penger. Gøy å se at E5200-en klokker så bra. Har lurt litt på om jeg skal skaffe meg en E5400 eller E7400 for å se hvor mye den kan klare. Hvor lenge kjører du Prime95 for å teste om det er stabilt? Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hiver meg på denne tråden siden jeg planlegger nesten samme oppsett. Jeg har bestilt meg en Intel CPU E5300 som er oppgitt til å yte 2.6GHz, samt hovedkortet MSI G31TM-P21. Blir storfornøyd om jeg klarer å oppnå 3,5 - 4GHz. -------------------- Svar: Fornøyd kunde som har samme HK fra Newegg.com: "Pros: Good inexpensive board. I have an E5200 OC'd past 3600ghz. It can go further I am sure. I just havent experimented." En til: " have the e3200 @ 3.4Ghz and rock stable.. " Enda en: "I overclocked my e5200 to 3.125 GHZ without a problem. It became unstable after this point." 1) Bør jeg bestille 677, 800 eller 1000MHz minnebrikker for å få det beste utgangspunktet Siden det er et budsjettopplegg på en gammel plattform ville jeg latt prisen avgjøre. Men noen ganger er det ikke noe dyrere med raskt minne. Ta det raskeste DDR2 minnet du finner til en akseptabel pris. Jeg har 2*2gb 1150mhz minne jeg fikk tak i for 600,-. Selv om kortet (Gigabyte G31) offisielt støtter bare 800mhz så kjører det på ca. 1120mhz så vidt jeg husker. Jeg slipper da å øke volten på minnet. Jeg har sett i flere forum at folk sier at 2*1gb overklokker bedre enn 2*2gb, så hvis du ikke trenger mer, og raskt minne er dyrt er det et alternativ. En annen ting er at hvis du er nødt til å kjøpe value ram som ikke klarer klokking, så bør du ihvertfall kjøpe så raskt som mulig. Fortell meg hvilket kabinett du har så skal jeg anbefale noen kjølere. Endret 3. februar 2010 av Kaaz Lenke til kommentar
meeg Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Kjør en runde OCCT og du finner fort ut om systemet er stabilt eller ikke. Lenke til kommentar
Konglomat Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg lastet ned SuperPi og kjørte 1m. Tok 16s ved 3,5GHz (fikk bare resultatet i hele sekunder). Et godt stykke under ditt resultat, men så er jo E8500 en langt raskere prosessor også da. Utålmodig som jeg er har jeg kun kjørt prime95 i korte perioder (kvarter-halvtime), men så lenge den kjører såpass uten feil er det vel stabilt nok? Funker også helt greit i spill. Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Kjørte min på 4.2ghz på 1.55 volt i over et år. Intel Max Volt på 45nm er 1.45. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Jeg lastet ned SuperPi og kjørte 1m. Tok 16s ved 3,5GHz (fikk bare resultatet i hele sekunder). Et godt stykke under ditt resultat, men så er jo E8500 en langt raskere prosessor også da. Selvfølgelig, også er den klokket høyere også. Hvis du gidder så kan du jo teste SuperPi på 3,75mhz også. Det er nemlig ikke sikkert du får så mye høyere resultat, og dermed er det lettere å bli fornøyd med en lavere klokking. Så på HWBot at mange som har klokket en prosessor til 3-500mhz høyere enn en annen likevel fikk lavere SuperPi-score. Det kan bli for mye også... Utålmodig som jeg er har jeg kun kjørt prime95 i korte perioder (kvarter-halvtime), men så lenge den kjører såpass uten feil er det vel stabilt nok? Funker også helt greit i spill. ----------------------------- Når du blir fornøyd kan du kjøre Prime over natten, eller i hvertfall 8-10 timer. Det er først da du finner ut om den virkelig er stabil. Det er ihvertfall det alle ringrevene på forumene rundt om sier. Jeg har opplevd at en kjerne kobler fra etter fem-seks timer, og måttet justere ned for å være sikker på at det er helt stabilt. Hvilke temperaturer har du? Jeg får både quaden og e8500 opp i 65-68 grader etter en times kjøring i Prime95. Går ut i fra at du har økt på litt siden du var på 45 grader i første post? Endret 3. februar 2010 av Kaaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå