telealf Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Hei alle, Ser at det kommer forskjellige kommentarer i BK på farger og hvitbalanse. Kunne være nyttig å vite hvordan andre tenker (under etterbehandling): 1. Forsøker å få mest mulig nøytral hvitbalanse (bruker gjerne probe i LR) 2. Forsøker å få farger / lys slik jeg husker de (manuell tuning) 3. Fristiller meg fra opprinnelig lys, og forsøker å stille farger i bildet som en del av komposisjon (eks kaldere / varmere eller for å få kontrast til andre deler i bildet) 4. Annet? NB! Det er self ikke noe fasit eller riktig / galt her Edit: Ikke en tråd om hvordan etterbehandling brukes, men hvordan vi tenker for selve resultatet. Poster denne derfor her. Endret 2. februar 2010 av telealf Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Til bilder der hvitbalansen skal være så nøytral som mulig bruker jeg whibal... www.whibal.com For øvrig er det som regel ikke helt enkelt å skulle vite hva som er riktig hvitbalanse. Så da bruker jeg alternativ 3 i din rekke... Lenke til kommentar
fluefiskern Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg går somregel for nr 2. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå