Gå til innhold

[Løst]Tørketrommel samme feil 3 ganger på under ett år.


VD

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg kjøpte en tørketrommel i april i fjor på elkjop som jeg ga nesten 10000kr for.

 

Jeg har hatt reparatør hjemme 2 ganger siden den gang pga samme feil (maskinen gir beskjed om at kondensoppsamleren er full rett etter start selv om den er tom)

 

Nå har dette skjedd for 3 gang og jeg får reparatør hjem på torsdag. Jeg har fått intrykk av (og min forståelse for feilen) av at dette er noe som kommer til å skje igjen og igjen og igjen mao jeg tror ikke at det er siste gang dette skjer (reparatøren bare åpner maskinen og rensker den også fungerer det (nei dette er ikke noe jeg som bruker skal gjøre selv).

 

Hvilke muligheter har jeg til å heve kjøpet?

 

Noen som kan vise meg noen paragrafer her som jeg kan slå i bordet med til selger?

 

 

Tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven Paragraf 30

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Mener forøvrig at du må ha kontaktet selger ang. problemet, ikke produsenten eller service verksted, for at det skal gjelde som avhjelpsforsøk?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Mener forøvrig at du må ha kontaktet selger ang. problemet, ikke produsenten eller service verksted, for at det skal gjelde som avhjelpsforsøk?

Det følger av fkjl. §27 tredje ledd at reklamasjon kan fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Bestemmelsen regulerer riktignok ikke hvem som er adressaten for det enkelte misligholdskravet, men det er antatt at krav om avhjelp kan rettes mot samme. Dette var tidligere løsningen i kjl. §35 annet ledd. Selger identifiseres altså med verkstedet/produsenten i tilfelle som trådstarters, og trådstarter kan rette hevingskrav mot Elkjøp.

Lenke til kommentar

Har snakket med forbrukerrådet nå... De sa at om min versjon stemte så hadde jeg rett på å heve kjøpet.

 

Da gjelder det å få overbevist elkjøp sitt personal.

 

 

Går de ikke med på det så sender jeg ett brev og hører jeg ikke noe på to uker så kontakter jeg forbruker forbrukerrådet igjen.

Lenke til kommentar
Mener forøvrig at du må ha kontaktet selger ang. problemet, ikke produsenten eller service verksted, for at det skal gjelde som avhjelpsforsøk?

Det følger av fkjl. §27 tredje ledd at reklamasjon kan fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Bestemmelsen regulerer riktignok ikke hvem som er adressaten for det enkelte misligholdskravet, men det er antatt at krav om avhjelp kan rettes mot samme. Dette var tidligere løsningen i kjl. §35 annet ledd. Selger identifiseres altså med verkstedet/produsenten i tilfelle som trådstarters, og trådstarter kan rette hevingskrav mot Elkjøp.

 

Da er jo saken klar :)

 

til TS: det gjelder som regel bare å kjenne sine rettigheter. De som jobber der burde kjenne dem også, men de prøver selvsagt å vri seg unna.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Var oppe på elkjop nå nettopp.

 

Selger var klar på at her måtte det mer enn 3 feil på ett år til for å kunne få ny/heve kjøpet. Dokumentasjonen jeg hadde fra forbrukerrådet måtte være feil. (Det var det han sa).

 

Han ga meg ett telefonummer til serviceverkstedet (Igjen) og ba meg om å snakke med dem.

 

 

Helt horribelt er ikke jeg som skal ta den dialogen men dem.

 

Jeg river meg i håret her "frustrert"

 

Hold dere unna denne typen tørketrommel:

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/va...ch-torketrommel

Lenke til kommentar

Dette er dårlig håndtering av saken. Å samtidig hevde at forbrukerkjøpsloven er feil? Har ikke ord. Nesten så gale at eg må tro at du har hørt feil :p

 

Ta kontakt med butikken igjen, krev å få snakke med nestemann opp i "næringskjeden". Om det var serviceansvarlig du pratet med så vil du snakke med butikkansvarlig. Krev, med dokumentasjonen for hånd, å få heve kjøpet umiddelbart. Evnt en dialog med verkstedet får de ta seg av om de ønsker det, men kjøpet skal du ha hevet uansett.

Lenke til kommentar

Det finnes feil på alle produkter. Enten det er Miele, Bosch, Electrolux eller Grepa kan ting gå i stykker. Så nytter ikke å fraråde en bestemt serie - er ingen kjente feil på akkurat den modellen der.

 

Selgeren tar feil i dette tilfellet. Jeg ville dratt ditt med dokumentasjon på 2 foregående servicer, samt å få servicemannen fra BSH til å konstatere at det er samme feil igjen (ikke reparere).

 

Så tar du med deg disse 3 rapportene til butikk, de vil søke kredit mot leverandør, og du skal få hevet kjøpet.

 

Ikke snakk om forbrukerrådet osv, bare henvis til lovparagrafen som nevnt ovenfor, samt denne her:

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Om servicemann konstaterer samme feil denne gangen også, har du krav på heving av kjøp, om du kan dokumentere de 2 andre reparasjonsforsøkene. Så som sagt, ta med dette tilbake til elkjøp, snakk med en annen (gjerne en i serviceavdelingen om de har noen på den butikken), og kom med dokumentasjon og henvis til lovverket, ikke forbrukerrådet.

 

Jeg tror dette ordner seg :).

 

EDIT: Med å åpne og rense, mener du bak det lokket som er under selve inngangsdøra til tørketrommelen, der man trekker ut et stort element som gjerne er fullt av masse lo, for så å rengjøre?

 

Om det er dette det gjelder, er det vanlig vedlikehold av tørketrommel, og står nevnt i bruksanvisninga di.

 

Gjelder det andre steder, glem dette punktet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Det finnes feil på alle produkter. Enten det er Miele, Bosch, Electrolux eller Grepa kan ting gå i stykker. Så nytter ikke å fraråde en bestemt serie - er ingen kjente feil på akkurat den modellen der.

 

Selgeren tar feil i dette tilfellet. Jeg ville dratt ditt med dokumentasjon på 2 foregående servicer, samt å få servicemannen fra BSH til å konstatere at det er samme feil igjen (ikke reparere).

 

Så tar du med deg disse 3 rapportene til butikk, de vil søke kredit mot leverandør, og du skal få hevet kjøpet.

 

Ikke snakk om forbrukerrådet osv, bare henvis til lovparagrafen som nevnt ovenfor, samt denne her:

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Om servicemann konstaterer samme feil denne gangen også, har du krav på heving av kjøp, om du kan dokumentere de 2 andre reparasjonsforsøkene. Så som sagt, ta med dette tilbake til elkjøp, snakk med en annen (gjerne en i serviceavdelingen om de har noen på den butikken), og kom med dokumentasjon og henvis til lovverket, ikke forbrukerrådet.

 

Jeg tror dette ordner seg :).

 

EDIT: Med å åpne og rense, mener du bak det lokket som er under selve inngangsdøra til tørketrommelen, der man trekker ut et stort element som gjerne er fullt av masse lo, for så å rengjøre?

 

Om det er dette det gjelder, er det vanlig vedlikehold av tørketrommel, og står nevnt i bruksanvisninga di.

 

Gjelder det andre steder, glem dette punktet.

 

Hehe nei er ikke det lokket jeg mener. Men inni selve maskinen.

 

Begge reparatørene som jeg hadde på besøk sa at denne modellen spesifikt hadde mange svakheter og at de fleste av dem måtte utføres service på. Enten en eller flere ganger.

Lenke til kommentar

Okei.

 

Men da tar du og får konstatert at det er feil på maskinen igjen (du trenger ikke få han til å reparere, bare skrive en servicerapport), tar med deg de 2 andre rapportene, og snakker med Elkjøp igjen.

 

Du har dokumentasjon og loven på din side.

 

Jeg tipper at butikken vil foreslå at de kjører en ny maskin av annen type hjem til deg, og henter den gamle kostnadsfritt - det kan kanskje være en bedre løsning enn at du får godkjent heving av kjøp, de henter maskinen.... Og så må du kjøpe ny et annet sted og betale for frakt osv.

Lenke til kommentar

Kondensator ligger under døra bak et stort lokk, og må renses en gang iblant på alle kondenstørketromler, da med unntak av din tørketrommel, da den er selvrensende (den bruker kondensvannet til å rense igjennom under hver tørking, for optimalt tørketid.) Så her har du ditt på det tørre :)

 

Var av det inntrykket at denne maskina var noe av det bedre man kunne få, og uansett var den vel såpass ny når elkjøp solgte den for ett år siden, at de hadde lite mulighet til å vite at det ville være mye feil på denne. De har solgt deg noe som virker som en knall god maskin.

 

Litt uflaks ikke Alastor jobber der, for da hadde dette ordnet seg med engang. (Det er ikke alle som jobber i butikk som kan noe om forbrukerkjøpsloven, og i elkjøp er gjennomtrekket stort(gjennomsnittlig 2 år har jeg hørt.)) Du har blitt offer for en rimelig uvitende ansatt.

 

Ta og kopier følgende på et ark, som du tar med deg og leverer hos elkjøp, les igjennom det sammen med en der, gi selgeren/serviceansvarlig deretter et par dager til å kikke igjennom dette og snakke med sitt service verksted (dersom han absolutt må det), for deretter å finne en ny maskin som de kan kjøre gratis til deg, eller hev kjøpet og få pengene tilbake. Nekter de fortsatt så er det forbrukerråd etc, men så langt kan det vanskelig gå, det er nok kun litt misforståelser ute hos en ny selger/service ansvarlig.

 

Gi også beskjed med service verskted og vis det samme til disse, gjør det tydelig klart at du ikke vil ha denne maskinen lenger, men at du godtar at de kikker på den, for å stadfeste at det er samme feil, en tredje gang (dette har de rett til, og sannsynligvis krever bosch at dem gjør det.) Du skal ha ny maskin (dersom du ønsker det) eller du skal heve kjøpet. Maskinen skal ikke repareres. Hver tydelig på dette og gjør det skriftlig.

 

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

(Dette er i tilfelle han Elkjøp ansatte fortsatt har sine egne meninger om loven.)

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

(Påpek at det er ingen særlige grunner i ditt tilfelle, de to første avhjelpene har allerede blitt gjort, henvis da selgeren til service verkstedet som kan bringe på veie disse rapportene, og send samme brev (eller mail) til service versktedet.)

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

(Prisavslag er uinteresant, du vil ha nytt produkt (om du ønsker det) eller kjøpet hevet.)

 

 

Ikke noe av dette koster selgeren/service ansvarlig noe som helst, så han har egentlig ingen grunner til å nekte, han er kun litt uvitende og må læres opp litt :)

 

Etter loven så kan du kreve heving, men som Alastor sier, så kan det kanskje lønne seg for deg å heller få et nytt produkt fraktfritt levert. (Dersom du fortsatt ønsker å ha en såpass dyr tørketrommel.)

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det, så snakket trådstarter med selger og ikke med en servicemedarbeider.

Selgere er ansatt for å selge. Ikke for å bedømme reklamasjonssaker.

 

Men om de kun renser maskinen, og den virker igjen, så er det rengjøring som er årsaken?

Det finnes vel mange typer selvrensede produkter. Som f.eks kamera, kjøleskap og lignende. Om varen slutter å virke pga mangelfull rengjøring, vil kanskje ikke gå på reklamasjonsretten?

Er det lett å rense den, eller er det en jobb en normal eier ikke bør kunne klare?

Står det noe om rengjering i instruksjonsboka?

Lenke til kommentar

Hvis selgeren var kun ansatt for å selge og ikke for også å håndtere reklamasjon/service, så burde han da aldri ha svart trådstarter at det måtte være 3 feil innenfor ett år for bytte?

 

Han burde da heller ha henvist til en som kunne håndtere reklamasjon.

 

De Elkjøp butikkene jeg har vært innom har hatt en egen reklamasjonsdisk, men selvfølgelig usikkert om det er der han har vært eller inne i butikken.

 

Det er ikke snakk om rengjøring man skal gjøre selv i dette tilfellet. Kondensatoren rengjør seg selv på denne maskinen og trådstarter presiserte i tillegg at det ikke var noe han skulle gjøre selv i første posten, pluss han har fått to reperasjoner på samme feil tidligere.

Endret av Kongle2
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om rengjøring man skal gjøre selv i dette tilfellet. Kondensatoren rengjør seg selv på denne maskinen og trådstarter presiserte i tillegg at det ikke var noe han skulle gjøre selv i første posten, pluss han har fått to reperasjoner på samme feil tidligere.

Det var jo to rengjøringer. Om Infocare renser en laptop for støv 3 ganger, så vil ikke det bety at eier vil få hevet kjøpet. Det er heller ikke meningen at en eier skal åpne en laptop for å fjerne støv selv. Men de har jo heller ikke fortalt at maskinen er selvrensende.

Men jeg tror at maskinen har en mangel/produksjonsfeil som lager problemet.

 

At ikke selger sendte kunden/trådstarter til rett person, det kan ikke trådstarter belastes for det.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig her, snillekim. Nå er det jo slik at reperatøren har kommet to ganger, for å fikse et problem som ikke er normalt vedlikehold, og som produsenten nok er veldig klar over kan by på problemer om det ikke er lagt opp til jevnlig vedlikehold, enten av brukeren eller maskinen selv. Så lenge det ikke er lagt opp til at brukeren skal måtte rense dette, og maskinen slutter å fungere som et resultat av at rensingen feiler, så klarer ikke jeg se hvordan dette ikke går som 2 forsøk på avhjelp, og et tredje på vei.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig her, snillekim. Nå er det jo slik at reperatøren har kommet to ganger, for å fikse et problem som ikke er normalt vedlikehold, og som produsenten nok er veldig klar over kan by på problemer om det ikke er lagt opp til jevnlig vedlikehold, enten av brukeren eller maskinen selv. Så lenge det ikke er lagt opp til at brukeren skal måtte rense dette, og maskinen slutter å fungere som et resultat av at rensingen feiler, så klarer ikke jeg se hvordan dette ikke går som 2 forsøk på avhjelp, og et tredje på vei.

Det er mulig at de har tatt det på garantien.

Hadde jeg vært trådstarter, så ville jeg snakket med enten avdelingsleder på hvitevarer eller med en på service, og krevet heving. Og om butikken ikke godtar dette, så er det jo bare å sende inn et klageskjema til FR.

Lenke til kommentar

Ser ut som om jeg har fått en løsning som jeg har blitt fornøyd med.

 

Snakket med en kompis som har gode kontakter i butikken.

 

De beklaget alt. Jeg får reparatør i morgen og får maskinen en feil igjen (uansett hva) om det er i morgen eller om 4 år så får jeg ny, en modell som jeg bestemmer selv.

 

 

Jeg velger å slå meg til ro med det da jeg i utgangspunktet er veldig fornøyd med maskinen men som sagt er ikke så gøy å måtte vente på reparatører 4 ganger i året.

 

 

Tusen takk for hjelp og svar til dere alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...