iPlay Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei. Vi har fått en oppgave å skrive et moderne eventyr. Jeg har ikke så peiling på det med eventyr og husker bare åssen man skrivet sånn gammeldags eventyr. Oppgavene vi kan velge mellom er: A) Charterturen B) Lottogevinsten C) Russeprinsessen D) Per, Pål og Espen på diskotek E) En god ånd Valget ser også ut til å være litt vrient for meg Men forhåpentligvis velger jeg trolig nok B eller D. Så det jeg lurte på var om noen kunne gi meg noen tips til hva jeg kan skrive om? Sliter alltid med starten og hvordan handlingen skal være. Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
MetalMadde Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Heisann! Dette er bare tips på hva du kan skrive og hvilke språklige virkemidler du kan bruke. -Du burde kanskje lese eventyret om Per, Pål og Askeladden(tror det er når dem skal få prinsessa eller noe lignende). Derfra kan du få ideer som du kan "modernisere" ved å f.eks. si at de bruker en flyvende bil i stedet for hest, kanskje at diskoteket er slottet osv. -Du burde også modernisere gamle utrykk som "det var en gang" og den typiske ting skjer tre gang regelen innenfor eventyr. Når det gjelder lottogevinsten, så kan det være at han kjøpte den en gang og vant ikke, andre gang vant ikke,men tredje gang. Det siste her var ukreativt, men jeg tror du skjønner tankegangen. Bruk virkemidlene som gamle eventyr har, finn fram gamle eventyrbøker, husk de er ikke lange, så litt lesing kan hjelpe deg godt i gang. Noter gjerne også ned ting som du kunne ha tenkt deg å ha med, men at du moderniserer det. Tenk litt science fiction/hvordan ungdom er i dag(Per, Pål og Askeladden). Kanskje Askeladden vinner den pene jenta og halve las vegas(halve kongeriket). Håper du kan bruke noe av dette Lykke til! Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Tenk litt science fiction/hvordan ungdom er i dag(Per, Pål og Askeladden). Peder, Jean Paul og Emil Alexander Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå