Liquid Crystal Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Var litt vanskelig å formulere en tittel, men gjorde å så godt jeg kunne. Har for øyeblikket en ubuntu-server jeg konfigurer via putty. Jeg kjører mediatomb på serveren, og starter dette enkelt og greit ved å skrive "mediatomb" fra root. Problemet mitt var at jeg ville kjøre mediatomb i bakgrunnen slik at jeg fikk tilgang til serveren min via ps3 uten å ha et putty vindu åpent til en hver tid. Dette ble vanskelig da kommandoen "medatomb" i seg selv starter programmet, men lar deg ikke gjøre noe annet så lenge det kjører. Jeg fikk et tips om å skrive "mediatomb&" i stedenfor bare "mediatomb" og riktignok kunne jeg nå fortsette å skrive kommandoer, samt gå ut av putty og gå ut av root. Det jeg lurer på er hva dette tegnet eller "tillegs-kommandoen" gjør i ubuntu, og hvordan det evt. kan brukes i andre sammenhenger. -LC Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Alt du spør om står godt forklart her : http://en.wikipedia.org/wiki/Job_control_(Unix). Kort sagt gjør & nettopp det du sier, starter prosessen i "bakgrunnen". Den kan hentes tilbake igjen med kommandoen "fg". (Og settes i bakgrunnen igjen ved å trykke ctrl+Z, og skrive "bg".) Merk at å avslutte terminalen (lukke putty) mest sannsynlig vil stoppe prosessen din hvis den er lagt i bakgrunnen på denne måten. For en mer pålitelig metode, kan du starte kommandoen med "nohup" foran, evt kjøre den i screen. Endret 2. februar 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Takk for hurtig svar! Fikk en liten innføring i screen, ser ut til at dette er veien å gå. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg vil tro at mediatomb har en funksjon som lar deg starte den som en daemon da det er serverprogramvare... Har prøvd det en gang for lenge siden og kan ikke huske at jeg måtte tulle med screen etc. -C- Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Du kan starte det fra /init.d/ men av en eller annen grunn loader den da feil config fil. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Da flytter du config inn i rett fil... Eller redigerer init-scriptet til å lese config fra filen du ønsker. -C- Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hvis du åpner /etc/init.d/mediatomb i en teksteditor kan du selv redigere hvor den henter configfilen fra: DAEMON_ARGS="-c /etc/mediatomb/config.xml -d -u $USER -g $GROUP -P $PIDFILE -l $LOGFILE $INTERFACE_ARG $OPTIONS" Som du ser henter den default fra /etc/mediatomb/config.xml på min installasjon på ubuntu 9.04... Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Mediatomb kan startet "stille" med mediatomb -d Lenke til kommentar
Liquid Crystal Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Takk for tipsene. Har redigert riktig config fil nå og får startet programmet gjennom init.d. Skal sjekke om det fungerer som det skal når jeg har kommet hjem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå