Gå til innhold

Hva gjør "&" option i linux?

Anbefalte innlegg

Var litt vanskelig å formulere en tittel, men gjorde å så godt jeg kunne.

Har for øyeblikket en ubuntu-server jeg konfigurer via putty.

Jeg kjører mediatomb på serveren, og starter dette enkelt og greit ved å skrive "mediatomb" fra root.

Problemet mitt var at jeg ville kjøre mediatomb i bakgrunnen slik at jeg fikk tilgang til serveren min via ps3 uten å ha et putty vindu åpent til en hver tid. Dette ble vanskelig da kommandoen "medatomb" i seg selv starter programmet, men lar deg ikke gjøre noe annet så lenge det kjører. Jeg fikk et tips om å skrive "mediatomb&" i stedenfor bare "mediatomb" og riktignok kunne jeg nå fortsette å skrive kommandoer, samt gå ut av putty og gå ut av root.

Det jeg lurer på er hva dette tegnet eller "tillegs-kommandoen" gjør i ubuntu, og hvordan det evt. kan brukes i andre sammenhenger.

-LC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du spør om står godt forklart her : http://en.wikipedia.org/wiki/Job_control_(Unix).

Kort sagt gjør & nettopp det du sier, starter prosessen i "bakgrunnen".

Den kan hentes tilbake igjen med kommandoen "fg". (Og settes i bakgrunnen igjen ved å trykke ctrl+Z, og skrive "bg".)

Merk at å avslutte terminalen (lukke putty) mest sannsynlig vil stoppe prosessen din hvis den er lagt i bakgrunnen på denne måten. For en mer pålitelig metode, kan du starte kommandoen med "nohup" foran, evt kjøre den i screen.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hvis du åpner /etc/init.d/mediatomb i en teksteditor kan du selv redigere hvor den henter configfilen fra:

DAEMON_ARGS="-c /etc/mediatomb/config.xml -d -u $USER -g $GROUP -P $PIDFILE -l $LOGFILE $INTERFACE_ARG $OPTIONS"

Som du ser henter den default fra /etc/mediatomb/config.xml på min installasjon på ubuntu 9.04...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...