Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Føler ett hat i skolebussen


Gjest anonymboy

Anbefalte innlegg

Gjest anonymboy

hallo. Jeg er en gutt som stortrives i den klassen jeg har akkurat nå. Er kjempe glad over å komme meg vekk fra den gamle klassen (ungdomsskolen, følte jeg ble hatet av alt og alle.) noe jeg ikke forstår hvorfor jeg ble, jeg har aldri vært slem mot noen, eller gjort noe vondt. uansett - skole "hatet" er over, siden jeg nå går på VGS. Men folka fra ungdomsskolen (jeg gikk i a klassen, de i b,c,d, etc.. like gamle som meg) virker som de hater meg fortsatt. jeg går på skolebussen sist, og da pleier det bare være 2, 3 seter ledige. Disse er vanligvis ett ledig sete ved siden av en av de jeg gikk på skolen med. Det som får meg til å føle meg hatet er at de later som de sover, og setter sekkene ved ytterste setet, for å slippe at jeg skal sette meg der. Jeg begynner å bli rimelig lei at de fleste (så godt som alle) fra den gamle klassen/skolen min er sånn. Det var slik gjennom hele ungdomsskolen også, men det er jeg heldigvis kvitt.

 

Hva er det jeg skal gjøre ? noen som vet hvorfor de hater meg ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest anonymboy
3. Hvis de ikke vil gi deg plass, si fira til bussjåføren. ;) De er gode til å kjefte opp folk - etter min erfaring.

 

dette vil jo føre til enda mer hat enn noen gang før, hvis jeg går og sier ifra til bussjåføren. Den sjansen tar jeg desverre ikke, for da er jeg redd "hatet" går over fra buss-hat til skole-hat (mobbing) igjen ..

Lenke til kommentar
Gjest anonymboy

Tror nok det er at de har hatet meg siden skolen også, noe jeg ikke forstår hvorfor de gjør. Har veldig lite lyst til å spøre dem også, for jeg har aldri vært noen av de populære for å si det sånn ..

Lenke til kommentar
Gjest anonymboy

hvordan kan det være "tilfeldige hendelser" når jeg har gått rundt 2 1/2 år på ungdomsskolen og opplevd hat ? Det er en lettelse, mye lettere skoledager nå på VGS, hvor folk tar meg for den jeg er. og man merker ærlig talt når noen prøver å unngå noen. Jeg har sett selv før jeg går på bussen er de "våken" og når jeg kommer på "sover de."

Lenke til kommentar
Gjest anonymboy

Ja, prøver så godt jeg kan :) er bare det at slike hendelser svekker meg litt, også får jeg det ikke så allright resten av dagen allikavel. Føler liksom at ungdomsskolen var den værste perioden i livet mitt, og en stor del av ungdomsskolen fortsatt er i bussen. Så da blir jeg på en måte ikke kvitt det jeg er dritt lei, for å si det sånn :)

 

Men virker som jeg bare bør drite i det, buss turen varer jo bare i en halv time uansett.. :p

Lenke til kommentar

Ja, vil heller si at det er en riktig innstilling :)

 

Det er mange av oss som hadde det dårlig på ungdomsskolen, men som du selv sier... VGS er noe helt annet. Joda, man kan jo være uheldig og komme i klasse med noen man ikke har så bra forhold til, men det er masse nye mennesker og ting som skjer. De fleste har blitt litt mer voksne også, hvertfall følte ikke jeg at man var like inndelt i "grupper" som på ungdomsskolen.

Ville tenkt som så at de du må ta bussen sammen med, det er ikke personer du trenger å ha noe forhold til i det hele tatt. Om de oppførte seg som idioter på ungdomsskolen - synd for dem. Om du kan gå videre og trives med den nye klassen og evt. andre venner - fantastisk.

Vet det er veldig enkelt å si og at det er forskjell på teori og praksis, men når jeg ser tilbake på da jeg gikk på ungdomsskolen og VGS, så er det en del ting jeg skulle ønske at jeg visste, eller klarte å tenke da.

Lenke til kommentar

At de har sekken der betyr ikke at de hater deg, det betyr bare at de ikke liker å sitte ved siden av fremmede folk, så de setter sekken der.

 

Gjør det selv når jeg tar buss hvis jeg har med en sekk eller lignende.

 

Er jo bare å spørre "undskyld meg, er det ledig her?" eller no.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
....følte jeg ble hatet av alt og alle.) noe jeg ikke forstår hvorfor jeg ble, jeg har aldri vært slem mot noen, eller gjort noe vondt. -snip- Hva er det jeg skal gjøre ? noen som vet hvorfor de hater meg ?

Hei! Jeg har det ofte på akkurat samme måten. Har ikke gjort noen noe, hvis jeg har bøyer jeg med i støvet og sier unnskyld, men likevel opplever jeg til daglig at folk misliker meg, noe som ofte virker som hat. Det er utrolig irriterende. Greit nok, jeg kan kanskje ikke bli likt av alle, men om folk har et problem kan de jo holde det for seg selv, eventuelt ta det opp så kan vi snakke om det. Trist å se at selv på VGS oppfører folk seg som småunger.

 

3. Hvis de ikke vil gi deg plass, si fira til bussjåføren. ;) De er gode til å kjefte opp folk - etter min erfaring.
Vet ikke hvor gammel du er DaMole, men fra en ungdoms perspektiv, og da sikkert spesielt dem det gjelder, vil dette oppfattes som "sladring" og det vil dyrke mer misnøye. Da er det nok bedre å manne seg opp og be folk flytte den j**** sekken sin så du får sitte.

 

De fleste har blitt litt mer voksne også, hvertfall følte ikke jeg at man var like inndelt i "grupper" som på ungdomsskolen.
Hadde det vært så vel. På ungdomsskolen var jeg omringet av barnslige idioter, og jeg håpet det skulle bli bedre på VGS, noe det også ble, men jeg merker at det fortsatt fins sterkt markerte grupper og utrolig mange som ikke klarer å oppføre seg særlig voksent. Jaja.

 

TS, tror det letteste er å drite i dem som ikke er moden nok til å oppføre seg skikkelig rett og slett, finne deg noen du setter pris på og som gjør det tilbake, og fokusere på det positive. Lykke til ;P

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen på en prikk! Men jeg trives så godt i klassen min at jeg har en holdning som jeg ikke hadde på ungdomsskolen. Jeg føler framdeles et ubehag med å dele buss med de, men jeg tenker fort at jeg er bedre enn de. Og da forsvinner dette ubehaget fort. Denne holdningen gjør også at det tøffe trynet de hadde før er forsvunnet, og nå prøver de bare å være så usynlige så mulig. Så du skal ikke være redd for å lempe sekken unna, med mindre det er en svær jævel som vil banke deg for den minste lille ting.

Lenke til kommentar
3. Hvis de ikke vil gi deg plass, si fira til bussjåføren. ;) De er gode til å kjefte opp folk - etter min erfaring.
Vet ikke hvor gammel du er DaMole, men fra en ungdoms perspektiv, og da sikkert spesielt dem det gjelder, vil dette oppfattes som "sladring" og det vil dyrke mer misnøye. Da er det nok bedre å manne seg opp og be folk flytte den j**** sekken sin så du får sitte.

 

Jeg tok bare et eksempel som skjedde her om dagen. En liten unge da ifra til bussjåføren om at en ikke vil gi en ledig plass til han (ungen), og eleven som satt der nektet å flytte seg. Da ble det litt kjefting fra bussjåføren som gjorde at han ble kasta ut av bussen og kom dessverre for seint til skolen.

Er 16, og jeg vet godt at det kalles for sladring. Tok så å si bare et lite eksempel fra det som skjedde her om dagen ;)

Lenke til kommentar

Må bare si som mange andre, det er ikke å hate noen å sette sekken i det ytterste setet. Mange gjør det for å slippe å sitte lamme fremmede personer, mange gjør det for å få fred når de sover fordi når andre setter seg atmed deg så våkner du eller at mange ikke vill ha en ubehagelig opplevelse med at et perverst svin sitter atmed deg når du sover. For det andre så er det utrolig lettving å hekte sekken på ryggen når du skal gå av bussen, for vist du hadde lagt den nede foran føtene så hadde du sansynlighvis slette med å få den opp. eller vist du har den på fange så kan føttene dovne bort. Og bagasjehyllen opp er altfor liten til at sekken med 4 bøker og en Pc får plass. det blir for tungvint og bruke bagasjeluken under bussen med tanke på hvor mange som skal være med.

 

Det er på den måten blitt en vane for ungdom å slenge sekken ved siden av seg.

 

Det er bare å være høflig og spørre om du kan sitte der, de har ikke noe annet valg en å la deg sitte der når du spør.

Lenke til kommentar

Er jo bare naturlig å sette sekken på setet ved siden av seg når man går på en buss og ingen flere kommer på/det er flere ledige seter andre steder. Men som regel flytter jeg sekken ned foran beina mine eller opp på fanget om noen kommer på. Dette gjør jeg gjerne samtidig som de første menneskene viser seg og kan se at jeg gjør det, for å demonstrere at de kan få lov å sitte seg med meg. Dette synes jeg er normal folkeskikk. Om ingen sitter seg med meg (som ofte skjer, tror folk flest unngår å sitte med ungdommer) setter jeg sekken tilbake igjen.

 

Om det kommer én eller to personer på og det er mange ledige seter flytter jeg ikke alltid sekken.

 

Ellers, som folk sier, betyr det ikke at man hater personen(e) som kommer på om man ikke flytter sekken, men det kan bety det. Forøvrig synes jeg sosial atferd på buss er utrolig interessant, og merker ofte at det fins visse regler der som ikke gjelder andre steder. F.eks. ikke sitte med en ungdom om man kan slippe (denne "regelen" tror jeg nesten alle følger om de kan, selv andre ungdommer), gi opp plassen sin for eldre, flyttet seg fra midten (der med bakerste døren) om det kommer en barnevogn inn, ikke høre på høy musikk, flytte sekken sin om noen kommer på, sitte seg sammen med en annen som sitter alene (om du selv sitter alene) om det kommer på en gruppe på to mennesker og det ikke fins to ledige seter ved siden av hverandre.

 

Dog jeg synes det meste av dette igjen går under normal folkeskikk på mange måter.

 

Edit: Kom til å tenke på begynnelsen av filmen Forrest Gump, hvor ingen vil sitte med stakkars Forrest. Folk legger sekker på setet ved siden av seg i det han skal til å sette seg ned og sier "This seat is taken." Men Jenny får han sitte hos :) Bra film.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...