tommyb Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Når ekstra zoom gir lavere oppløsning så bør du hvite at den siste delen er digital når du vet forskjellen på digital og optisk zoom. Nei, det er ikke snakk om digital zoom i det hele tatt. Men cropping. Ut fra eksemplene på denne siden så der det ikke ut som bildedetaljene blir større i det hele tatt, bare zoomfaktoren. Da ville jeg slitt litt med å si at det har høyere zoom, men ikke markedsføringsavdelingen til Panasonic, tydeligvis. http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz30-review/ Endret 3. februar 2010 av tommyb Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 "Digital zoom" er cropping. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 "Digital zoom" er cropping.I bedste fald er det 'bare' cropping, ja. Men en del producenter har den forrykte idé at opskalere billedet til den fulde opløsning, med deraffølgende risiko for tab. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Du taper jo ikke noe på oppskalering, du bare bruker mer lagringsplass på å ikke få med fler detaljer. Endret 3. februar 2010 av Sutekh Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du taper jo ikke noe på oppskalering, du bare bruker mer lagringsplass på å ikke få med fler detaljer. Jo, du taber nogle detaljer grundet interpoleringen, du kan ikke gå tilbage til det oprindelige billede. Principielt kunne man ganske vist godt lave en opskallering af typen NxN hvor hver pixel bliver et større kvadrat, men det er jo ikke det der sker. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Jeg vet forskjellen på digital og optisk zoom. Det var ikke snakk om digital zoom, men det "trikset" som Panasonic innførte på ultrazoom-kameraene sine. De setter ned oppløsningen og øker zoomen. "EZ" eller noe sånt. Den optiske zoomen ligger i objektivet og har INGENTING med bildeoppløsning å gjøre. Hvis Panasonic har trikset med dette slik at man mister oppløsning tipper jeg de har kombinert den optiske og den digitale zoomen og gitt det ett eller annet fint navn. Edit: Når ekstra zoom gir lavere oppløsning så bør du hvite at den siste delen er digital når du vet forskjellen på digital og optisk zoom. Hvis jeg husker riktig var den Minolta som startet med den type zoom. Poenget er at når du bare trenger senter av bildeflaten så cropper kameraet og bruker kun en del av sensoren. Så oppløsningen synker, og rent teknisk er det ingen fordeler fremfor å beskjære bildet i ettertid. I prakis er det imidlertid nyttig fordi kamaeraet lagrer mindre filer og det er enklere å komponere bildet i søkeren. Å si at kameraet får mer zoom er å trekke det litt langt, men som sagt - funskjonen er praktisk i noen sammenhenger. Endret 3. februar 2010 av seriksen Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) "Digital zoom" er cropping. Der er jeg ikke enig, du. Cropping er cropping. Digital zoom er å interpolere bildet for å gjøre det større. Cropping gjør ingenting større. Disse kameraene har digital zoom i tillegg. Men jeg tviler på at det blir brukt veldig mye. Endret 4. februar 2010 av tommyb Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Vås. Det er mange produsenter som bruker uttrykket "digital zoom" om ren beskjæring uten oppskalering. Og uansett så er det i beste fall ren semantikk. Du bruker en mindre del av bildeflaten for å gi et falskt inntrykk av at du kommer nærmere inn på motivet. Det er beskjæring uansett hvordan du vrir og vender på det. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Der er jeg ikke enig, du. Cropping er cropping. Digital zoom er å interpolere bildet for å gjøre det større. Cropping gjør ingenting større. Digital zoom er cropping uansett hvordan du ser på det men noen produsenter prøver å fingere ekstra pikser i tillegg ved interpolering nettopp på grunn av croppingen. Digital zoom = cropping Interpolering er bare en funksjon som noen produsenter legger til for å prøve å oppskalere det croppede bildet. Endret 4. februar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Digital zoom = cropping Interpolering er bare en funksjon som noen produsenter legger til for å prøve å oppskalere det croppede bildet. Måske det skulle modificeres lidt til : * Digital zoom = cropping, på nogle kameraer automatisk efterfulgt af opskalering via interpolation. (Ikke at det bliver SPOR bedre af opskaleringen, tværtimod) Tilføjelse: Nogle fabrikatter er så venlige at lade folk selv vælge om de vil have det croppede billede, eller have det opskalerede. Det kan man i hvert fald hos Ricoh. Ikke at jeg bruger digital zoom. Men en fix løsning de har fundet, så de kan reklamere med digital zoom, men uden at ødelægge folks billeder unødigt med opskalering. Endret 4. februar 2010 av EskeRahn Lenke til kommentar
Silkee Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Angående forlengelse av zoom ved mindre bildestørrelse så har dette ingenting med digitalzoom eller cropping å gjøre. Det er heller ingen lureri ved hva Panasonic Lumix har gjort, men tvert i mot en veldig god ide. Et objektivs brennvidde står til enhver tid i forhold til størrelsen på sensoren. Det er derfor objektiver til systemkameraer er så mye større og dekker mindre zoomvidde. Det Panasonic gjør er å forlenge brennvidden ved å forminske den delen av sensoren som blir anvendt. Da får vi en mindre bildestørrelse naturligvis. Likevel er det mye en kan bruke et bilde på 3mpix til i forhold til ingen bilde. Det er egentlig underlig at ikke flere har tenkt på denne featuren. Fujifilm kunne her lett ha utvidet sin 30X ved 10mpix til 40, 50 eller endog 60X. Det er stadig rikelig med pixler til å skrive ut albumbilder fex. Bare tenk på den kjempestore optiske zoom som er vanlig på videokamera. Det er nettopp fordi disse har så liten sensor. Panasonic har aldri markedsført superzoomkameraene med større zoom enn hva det gir i full oppløsning. Dette er faktisk noe en får på kjøpet. Ikke la det bli en negativ ting. Forenklet kan en si at cropping er å blåse opp pixlene. Interpolering er å fylle mellomrommet mellom pixlene. Å eksponere i en lavere bildestørrelse enn maks for kameraet har ikke med noen av delene å gjøre. Endret 7. april 2010 av Silkee Lenke til kommentar
Silkee Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 (endret) Det ville være meningsløs reklame hvis ikke Fujifilm leverer full annonsert oppløsning over hele brennviddeområdet. Det gjør Panasonic Lumix. Det samme gjør det nye Nikon P-100 som jeg nettopp har testet. 10,3mpix ved 26mm (min)og 10,3mpix ved 678mm (max) brennvidde. I praksis er det rikelig med pixler. Objektivkvalitet betyr langt mer for resultatet. Det første superzoomkameraet var vel Panasonic Lumix DMC FZ2 med 2mpix. og 12X zoom fra 36mm. Samme oppløsning som en billig mobiltelefon. Bildekvaliteten er lysår bedre enn på telefonen. Bedre enn fra noen telefonbilder jeg har sett uansett antall pixler. Endret 8. april 2010 av Silkee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg