Boneraw Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hei! Jeg vurderer sterkt å kjøpe ny stasjonær PC til et hjemmestudio jeg planlegger. Må være best mulig kompatibelt med Protools 8.0, og Cubase 4/5. Digidesign 003Rack og/eller Presonus Firestudio Project. Jeg tenker mest mulig ytelse for pengene i forhold til mitt bruk. Det blir mye programmering og opptak av både midi og audiospor. Jeg bygger PC selv, så hvis noen kan komme med forslag på alt fra kabinett-hovedkort-minne-CPU-PSU-Harddisk-Skjermkort osv.. så hadde det vært flott! Kan det være lurt å kjøre OS'et (tenker da Windows 7) på en egen SSD disk, eller egen Partisjon? PFT Boneraw Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Har ikke spesielt mye å komme med i forbindelse med de programmene du bruker, men for å sparke det hele i gang hadde jeg sett på: CPU Hovedkort - Her kan du muligens bruker litt mer, for å få USB 3.0, eventuelt at det det følger med et litt bedre lydkort. PS! du kan kjøpe USB 3.0-ekspansjonskort samt lydkort utenom. Kabinett - Stille og lydisolert, går utifra at du ikke vil ha støy i opptakene dine? Skjermkort - Mer enn godt nok for ditt bruk. Minne - kan eventuelt gå for 8GB, men 4GB syns jeg er et minstekrav Strømforsyning- her kan du eventuelt gå for MIST sin 650w, som er modulær i tilegg. Corsair sine PSUer eg også stille og stabile. Angående lagring så ville jeg gått for Intel's SSD på 80gb til OS og software og vanlige SATA-disker til lagring. Tror jeg har fått med meg det mest vesentlig uten å ha sprengt budsjettet, det som jeg hadde sitt på utenom dette er lydkort, USB 3.0 kort eventuelt. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Okei! Var forsåvidt noe sånt jeg hadde tenkt meg. Hvordan er MIST 650 i forhold Til Corsair HX 620? Vet du noe om hvilken som er mest stillegående osv? Hvorfor ikke bare 40GB Intel ssd disk? trenger man noe større disk enn dette til OS'et? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Okei! Var forsåvidt noe sånt jeg hadde tenkt meg. Hvordan er MIST 650 i forhold Til Corsair HX 620? Vet du noe om hvilken som er mest stillegående osv? Hvorfor ikke bare 40GB Intel ssd disk? trenger man noe større disk enn dette til OS'et? Vett ikke hvilken av de som er mest støysvake, men de er begge kjent for å være veldig støysvak, en harddisk bråker ofte høyere uansett. Rent kvalitetsmessig er nok Corsair sin noen hakk bedre, Hardware secrects greide å dra hele 746w ut av den PSUen som var opprinelig 620w, se her. Angående størrelse på SSD-disk så tenkte jeg at du skulle ha litt plass til overs etter programmer og OS for å lagre opptakene dine midertidlig på SSDen for å så flytte over prosjekter og slik til fildisk. Dette for raskere rendering eller hva du nå en gjør i de programene dine. Har ikke tilstrekkelig kunnskap som nevnt tidligere om de programmene, så det kan være jeg har helt feil, men det som jeg sa nå var iallefall tanken bak 40GB ekstra. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 (endret) Hei, jeg tror Corsair-strømforsyninga er hakket bedre med tanke på ytelse, men jeg kjøpte Mist-PSUen (fikk den mandag) fordi jeg leste at den var hakket mer stillegående. Og den lager virkelig ikke en lyd! Men nå trenger du vel heller ikke det råeste skjermkortet, og 500W vil være nok i massevis for ditt oppsett. Men anbefaler Mist på det sterkeste hvis du er ute etter et stille oppsett. Intel Core i7 920 2,66Ghz d0 - stepping Noctua NH-U12P SE2 CPU Vifte ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II GEN2 Samsung Spinpoint T166 640GB S-ATA II OCZ DDR3 6 GB Platinum LV Triple Channel XFX Radeon HD 5670 512MB GDDR5 MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4 Fractal Design Miditower, "Define", Sort 2 Fractal Design vifte, Silent Series 140mm 1 Fractal Design vifte, Silent Series 120mm Samsung DVD brenner SH-S223C og Microsoft Windows 7 Home Premium OEM SUM: 12 050,- Regner med at du hadde sagt ifra om du skulle ha skjerm(er) inkl. i prisen... Men hva synes folket om oppsettet? Stille komponenter som lett kan klokkes. EDIT: Selvsagt flere steder du kan spare inn penger her, men jeg satt sammen først uten å tenke på budsjett - og da ble summen 12 050,-. Endret 3. februar 2010 av E-asy1985 Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Dette så jo ikke så dumt ut. men et par spørsmål.. Er det verdt å oppgradere til Asus 1gb 5670 istedenfor xfx 512mb 5670? Noen som vet om firewireporten på hovedkortet er kompatibelt med digidesign 003rack og presonus project studio? Vil det være mulig å sette inn nye usb 3.0 pci kort på hovedkortet når det blir aktuelt? Hva er spesielt med SE modellen av ASUS kortet? Vil det være noe poeng i å oppgradere til P6T, eller P6T deluxce V2? Hva med Gigabyte kort UD5, som allerede kommer med USB 3.0 og det nye sata3? (6gbps) Vil 6gb ddr3 minne være nok? hva med 2x OCZ DDR3 4 GB Platinum XTC? tfs:) Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 1366-plattformen som i7-920 er på, støtter triplechannel RAM. Dvs. at du vil få mest utbytte av å bruke 3 eller 6 brikker, altså 3GB (3x 1GB), 6GB (3x 2GB), 12GB (3x 4GB/6x 2GB) osv. Så kjøp 6GB (3x 2GB) og 6GB til hvis du føler du trenger det. Det kan være en ide å oppgradere hovedkortet slik at du har USB3 og SATA3, men det var dyrt. Derfor brukte jeg ikke mer på HKet. Det er 2 stk. PCI-slotter på hovedkortet jeg valgte. Der kan du dytte inn mye rart Google om det funker å sette inn USB3 ekspansjonskort, eller om man må ha en "støtte" for dette i HKet på forhånd. Det er vel en 6-pins firewire-kontakt (eller 2?) på HKet. Hva du trenger vet jeg ikke, men om de er "kompatible" med personus-lydkortet det må du sjekke på presonus sine sider. Men det er ingen grunn til at det ikke fungerer. Firewire er firewire. Om du skal oppgradere skjermkortet må du spørre noen andre om, men det er vel ingen spes grunn til det slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Du trenger ikke mer enn 512mb minne på GPU enn så lenge du har ingen planer om å spille. Eneste gangen jeg kan se for meg at du vil yte mer av mer minne er muligens med et nvidia kort som du kunne ha satt i physx. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå