Gå til innhold

Flytte til sverige - for et år eller to

Anbefalte innlegg

Etter å ha jobbet noen år vurderer jeg å flytte til Sverige - helst en stor/mellomstor by. Planen er å leve på oppsparte penger (jeg bør kunne klare meg i rundt 2 år), og endelig få tid til å jobbe med private prosjekter (innen systemutvikling). Det er selvfølgelig ikke bare pga. økonomiske hensyn jeg vurderer dette, men også fordi jeg er litt lei av mine nåværende omgivelser. Noen konkrete spørsmål til den som måtte ha peiling:

• Er det egentlig noe å tjene på dette?
  • Er det problematisk for en nordmann (ikke-student) å få leilighet i Sverige? Så vidt jeg har forstått bør man først skaffe seg svensk personnummer - men at dette er uproblematisk.
  • Er det uproblematisk å skaffe seg svensk bankkonto og føre "norske" penger over på denne?
  • Er gebyrene for slike transaksjoner høye?
  • Kan man oppholde seg/bo i Sverige over lenger tid (flere år) uten å egentlig være svensk statsborger (samtidig som man har svensk personnummer)?
  • Gøteborg vs. Stockholm vs. X?
  • Er der andre land man heller bør vurdere (gitt at man ikke skal jobbe, men bare bo)?
  • Hvordan er svensker mot norsktalende innvandrere? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

# Er det egentlig noe å tjene på dette?

nei

# Er det problematisk for en nordmann (ikke-student) å få leilighet i Sverige? Så vidt jeg har forstått bør man først skaffe seg svensk personnummer - men at dette er uproblematisk.

Dette spørs veldig på hvor henn og slikt. dyrt er det likevell.

# Er det uproblematisk å skaffe seg svensk bankkonto og føre "norske" penger over på denne?

nei

# Er gebyrene for slike transaksjoner høye?

nei

# Kan man oppholde seg/bo i Sverige over lenger tid (flere år) uten å egentlig være svensk statsborger (samtidig som man har svensk personnummer)?

ja

# Gøteborg vs. Stockholm vs. X?

gøteborg

# Er der andre land man heller bør vurdere (gitt at man ikke skal jobbe, men bare bo)?

australia, hvis du virkelig vil komme deg bort et tag

# Hvordan er svensker mot norsktalende innvandrere?

hvordan er norsker mot svensk innvandere? innvandere generelt :p neida, de er snille mowahha

Lenke til kommentar
Hva skal du med svensk personnummer?

Jeg vil tro man trenger dette for å opprette svensk bankkonto, og i noen tilfeller også for å få leie bolig/internett.

# Er det egentlig noe å tjene på dette?

nei

# Er det problematisk for en nordmann (ikke-student) å få leilighet i Sverige? Så vidt jeg har forstått bør man først skaffe seg svensk personnummer - men at dette er uproblematisk.

Dette spørs veldig på hvor henn og slikt. dyrt er det likevell.

# Er det uproblematisk å skaffe seg svensk bankkonto og føre "norske" penger over på denne?

nei

# Er gebyrene for slike transaksjoner høye?

nei

# Kan man oppholde seg/bo i Sverige over lenger tid (flere år) uten å egentlig være svensk statsborger (samtidig som man har svensk personnummer)?

ja

# Gøteborg vs. Stockholm vs. X?

gøteborg

# Er der andre land man heller bør vurdere (gitt at man ikke skal jobbe, men bare bo)?

australia, hvis du virkelig vil komme deg bort et tag

# Hvordan er svensker mot norsktalende innvandrere?

hvordan er norsker mot svensk innvandere? innvandere generelt :p neida, de er snille mowahha

Beklager, men disse svarene gav meg egentlig ikke så veldig mye. Dersom andre har mer utfyllende informasjon hadde jeg satt pris på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...