Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig død PC

Anbefalte innlegg

Den ene pcn min slo seg plutselig av i dag, og er nå helt død.

Specs:

CPU: AMD Athlon X2 4400+ (Socket 939)

HK: MSI K8N NEO2 (nForce 3)

RAM: 2GB Corsair Value

Skjermkort: Gainward GeForce 6800 Ultra

PSU: Enermax EG365P-VE 350W

+3 harddisker, dvd-rom, og diverse vifter.

Jeg har prøvd å jumpstarte PSU, og det ser ikke ut til å være noe feil med den.

De første gangene jeg prøvde å skru på pcn igjen startet PSU og alle vifter osv opp, men slo seg av etter 2 sekunder. Etter å ha først testa PSU vha jumpstarting begynte jeg å teste flere komponenter. Når jeg tok ut strømmen til skjermkortet kom det en lang pipelyd når jeg skrudde på strømmen i tillegg til at viftene starta opp, men så slo hele systemet seg av igjen etter 2 sek. Når jeg nå har tatt ut skjermkortet helt, starter ikke noen vifter opp heller, det er ingen reaksjon når jeg skrur på strømmen. Jeg prøvde å sette inn igjen skjermkortet, men fortsatt ingen reaksjon, alt er helt dødt. Jeg har koblet fra alle enheter, så det er kun ram, cpu, og skjermkort som står i.

For meg virker det mest sannsynlig at det er hovedkortet som har tatt kvelden...

Kan det være noen andre årsaker? Er det noe mer jeg kan teste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mest nærliggende å mistenke PSU.

At PSU reagerer på jumpstart er ingen garanti for at den fungerer. Har du sjekket alle spenningene? Med belastning?

Testa strømforsyningen på et gammelt hovedkort nå, og da starta det opp på vanlig måte. Har ikke testa alle linjene nei...

Men når jeg har kobla det til det (nyere) hovedkortet er det bare helt dødt. Hvordan sjekker jeg evt alle spenningene?

Lenke til kommentar

Får jo slått det på, som sagt virker det tilsynelatende som det skal når jeg kobler det til et gammelt hovedkort (abit nforce2). Når jeg kobler det til MSI nforce3 hk'et skjer det ingen ting. Og PSUen snurrer og går når jeg jumpstarter den. Har ikke noe multimeter tilgjengelig...

Men altså, på begge hkene har jeg kun kobla til ATX power og ATX 12V-kontaktene. På det ene (nforce3) hovedkortet er alt dødt, på det andre starter ting som vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...