Gå til innhold

BK: Graver vekk snø for føda


telealf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Treet på venstre side er litt dominerende i forhold til at det er utenfor fokusplanet, og gjør bildet litt anstrengende siden man gjerne ser på både reinen og treet på engang. Litt kraftige rødtoner kanskje, ville hatt mer blått i bildet. Det ville også kanskje vert bedre om bildet var dreid mer mot høyre, eller om du cropper ut treet slik at reinen blir hovedfokuset :)

Lenke til kommentar

Syns ikke du trenger mer dybdeskarphet når du -for det første- har valgt det vekk med vilje (f/2.4) og for det andre er reinen så skarp og klar at det er evig nok for bildet. Syns jeg!

 

Nesten så man kjenner den myke pelsen ved å se dette bildet..

 

Treet syns jeg er fint plassert der det står, mye arbeid og evt omplante det bare pga dette bildet :blink:

 

De som har vært i nordnorge på denne tiden av året vil kunne nikke gjenkjennende til lyset og fargetonene, det er vel litt mot slutten av formiddagen det er tatt dette?

 

Det eneste jeg mener trekker litt ned , men kanskje andre vil være uenig i, er at det er bevegelses-uskarphet på høyre klauv foran. Det viser vel kanskje litt action og forklarer bildetittelen, men det var det første jeg la merke til da jeg åpnet bildet. Ikke helt sikker på om det egentlig er negativt når jeg tenker meg om... :hmm:

 

Uansett et meget fint bilde!

Lenke til kommentar
Syns ikke du trenger mer dybdeskarphet når du -for det første- har valgt det vekk med vilje (f/2.4) og for det andre er reinen så skarp og klar at det er evig nok for bildet. Syns jeg!

 

Nesten så man kjenner den myke pelsen ved å se dette bildet..

 

Treet syns jeg er fint plassert der det står, mye arbeid og evt omplante det bare pga dette bildet :blink:

 

De som har vært i nordnorge på denne tiden av året vil kunne nikke gjenkjennende til lyset og fargetonene, det er vel litt mot slutten av formiddagen det er tatt dette?

 

Det eneste jeg mener trekker litt ned , men kanskje andre vil være uenig i, er at det er bevegelses-uskarphet på høyre klauv foran. Det viser vel kanskje litt action og forklarer bildetittelen, men det var det første jeg la merke til da jeg åpnet bildet. Ikke helt sikker på om det egentlig er negativt når jeg tenker meg om... :hmm:

 

Uansett et meget fint bilde!

 

Grunnen til at jeg kanskje syntes det hadde vært bedre med mer dybeskarphet, er for det at han har valgt å ta med såpass mye bakgrunn og da tror jeg det kanskje hadde sett bedre ut hvis landskapet også hadde vært i fokus. Er jo fint landskap bak der også!? :)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Takk for kritikk!

 

Jeg har jo mine meninger, men mye av vitsen med å legge det ut er å høre hva andre mener, så mange takk.

 

Om dybdeskarphet:

Hovedmotivet her var jo reinen og valgt DOF gjør at den trer bedre fram. Det er fristende å også få med det fine landskapet, men da måtte jeg ha blendet ned flere trinn og kjørt opp ISO, og jeg ønsket ikke å ha mer støy for å vinne dybdeskarphet.

 

Komposisjon:

Reinen er plassert i det gylne snitt, og treet diagonalt. Jeg tenkte at dette kunne "balansere" reinen. Ellers kan tre virke noe forstyrrende, men det viser også miljø.

 

Farger:

Her er bilde med ganske nøytrale fargerm hvor hvitbalanse er justert omtrent korrekt. Selv synes jeg dette er litt kjedeligere :roll: . Det er riktig som Larsenio sier at lyset her i Nord er svært spesiellt. Sola er såvidt over horisont og gir svært varmt lys, samtidig som skyggene er veldig kalde.

 

post-180310-1265123351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Om dybdeskarphet:

Hovedmotivet her var jo reinen og valgt DOF gjør at den trer bedre fram. Det er fristende å også få med det fine landskapet, men da måtte jeg ha blendet ned flere trinn og kjørt opp ISO, og jeg ønsket ikke å ha mer støy for å vinne dybdeskarphet.

 

Komposisjon:

Reinen er plassert i det gylne snitt, og treet diagonalt. Jeg tenkte at dette kunne "balansere" reinen. Ellers kan tre virke noe forstyrrende, men det viser også miljø.

 

Først vil jeg si at jeg også likte den første versjonen best med tanke på lyset.

Jeg er også enig med dybdeskarpheten, men her dukker det opp en annen ting som har med komposisjonen å gjøre som jeg ville gjort annerledes. Når du velger så smal dybdeskarphet så trer reinen frem i bilde men det gjør også det lille treet helt til venstre i bilde. Det blir to elementer i bilde som er i fokus. når jeg sitter å ser på bilde så sloss de om oppmerksomheten uten at det er noen naturlige linjer mellom dem. Derfor ville jeg prøvet posisjonert meg litt annerledes, hvis det var jeg som knipset bilde.

For all del det var et bra bilde, så det er bare pirk fra min side.

Lenke til kommentar
Først vil jeg si at jeg også likte den første versjonen best med tanke på lyset.

Jeg er også enig med dybdeskarpheten, men her dukker det opp en annen ting som har med komposisjonen å gjøre som jeg ville gjort annerledes. Når du velger så smal dybdeskarphet så trer reinen frem i bilde men det gjør også det lille treet helt til venstre i bilde. Det blir to elementer i bilde som er i fokus. når jeg sitter å ser på bilde så sloss de om oppmerksomheten uten at det er noen naturlige linjer mellom dem. Derfor ville jeg prøvet posisjonert meg litt annerledes, hvis det var jeg som knipset bilde.

For all del det var et bra bilde, så det er bare pirk fra min side.

Takk for kritikk. Du har rett ang den vesle buska. Desverre kunne jeg heller ikke beskjære den bort uten at treet også ble kuttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...