Vanguard12 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Har nettopp fått meg en varmepumpe av typen GWHN12A3NK3AD-H Hyundai aircondition/varmepumpe. On/Off modell. Har montert den i en ca 50m2 leilighet. Nå har det vært rundt -5-10 grader her, og den skal gå greit ned til -15. De siste dagene har den gått i ca 15min - så stopper den og blinker på det røde on/off lyset noen minutter - så kommer det en ganske kraftig "utblåsning" - så starter den etter et par minutter igjen. Er dette normalt]? Den er montert med god klaring til tak/vegg både inne og ute, ingen "brekk" på rør og ledninger, skal ikke være noe feil i monteringen. Takker for tips Edit: den er innstilt på 23grader. oppvarmingsmodus, ikke auto. Endret 1. februar 2010 av Vanguard12 Lenke til kommentar
Muraren Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 heisann! varmepumpa må jo avrime utedelen, trudde ikkje att den skulle gjøre det så ofte? eg har ei toshiba varmepumpe, den avrimer ca 1 gang i timen. Lenke til kommentar
Vanguard12 Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 OK, så det et "normalt" fenomen.. Er ikke sikkert det er så ofte som hvert 15 min, men det må være oftere enn før - jeg har ikke lagt merke til denne 'oppførselen' tidligere Lenke til kommentar
olahe Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 En varmepumpe går ofte automatisk av når det blir en viss kulde dette er generelt for alle luft til luft varmepumper derfor anbefales berg varmepumpe til hus der det gjennomsnitlig er en kald vinter. Lenke til kommentar
Vanguard12 Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Det vikrker som det er denne avrimings-saken den holder på med her ja. Har vært noe mildere her nå, og da går den mer konstant ( trenger vel ikke å avrime fullt så ofte). Takker for responsen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Frekvensen for avriming har mer med luftfuktighet enn temperatur å gjøre. Når det er fuktig/tåke/frostrøyk ute, avrimer min flere ganger i timen. Når det er kaldt og tørt, går det lang tid mellom hver gang. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 26. februar 2010 Del Skrevet 26. februar 2010 Min virker som den er veldig avhengig av temperatur, frekvensen for avriming er høyere her jo kaldere det er ute. (Panasonic.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Dersom du bor et sted hvor det er stabilt lav luftfuktighet når det er kaldt, stemmer dette. Hos meg kan det være -12 og tett tåke/frostrøyk, og da avrimer den mye oftere enn ved -17 og tørr luft. Dette gjelder både Panasonic (som jeg hadde før) og Toshiba (som jeg har nå). Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Et lite tips vist pumpa avrimer seg ofte. Still ned temperaturen til 18-20 grader. Firmaet jeg jobber i leverer og monterer varmepumper, og vi har fått ekstremt mye telefoner fra folk som mener at pumpa ikke varmer. Det de gjør når det er ekstremt kaldt ute, er at de stiller opp temperaturen på maks (25-30 grader) Da vil utedelen gå mye kraftigere for og få maks effekt til innedelen. Det som skjer da, er at utedelen rimes ned mye fortere, siden den går på maks effekt. Dermed vil den gå til avriming veldig fort, og den rekker ikke og varme opp rommet den står i. Men ser at trådstarter har en On/Off varmepumpe, så da er jeg ikke sikker på om det blir det samma, da den går på maks heletiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå