Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei Jeg tenkte jeg skulle partiosjonere HDD i sted. (Gjøre C: mindre og D: større) Under partisjoneringer skrur pcen seg av. Så jeg starter pcen på nytt, fullfører chkdsk men nå kommer jeg ikke forbi "Windows Starter" ved oppstart. Eller jeg kommer forbi, men skjermen er svart og jeg ser kun musepekeren. (Har Windows 7) Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan fikse dette? Har Windows 7-disk. (Har ikke lyst til formatere og miste alt jeg har på HDD) På forhånd takk Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Det jeg ville gjort, er å bruke en Ubuntu live-CD, og hente ut det du er interessert i å ta vare på,(det er ingen dum ide å ta backup før du begynner med partisjonering), og så installert W7 på nytt. Ubuntu live-CD kan du laste ned her: http://no.releases.ubuntu.com/9.10/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Takk Skal prøve det. Ja, skal definitivt partisjonere neste gang hehe. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Er ikke det bare å putte inn W7 plata , reboote og ta en Repair ? Tror den skal boote da. Når du kommer hit , velger du Repair Your Computer : Endret 1. februar 2010 av johome Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Har prøvd det - det hjalp ikke stort, dessverre. Skal se hva jeg får til med Ubuntu live-CD. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Her er en guide for hvordan man bruker en live-cd, om du ikke kan det fra før. Her står det også forklart hvordan man henter ut bilder, dokumenter osv. Lykke til! http://tinyurl.com/5qfk2e Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Tusen takk. Skal prøve det når jeg kommer hjem. Vil det forresten gå å installere f.eks Vista på stasjon D: og få tilgang på filene på stasjon C:? EDIT: Nei, det går ikke, tydeligvis. Endret 2. februar 2010 av Slettet+32asd4f Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Etter å ha prøvd og boote fra Ubuntu live-cd (har valgt Try Ubuntu without any changes...) får jeg denne meldingen: "/sbin/init: error while loading shared libraries: /lib/libdbus-1.so.3: cannot read file data: Input/output error 462.0027511 Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!" Får samme meldingen når jeg velger Install Ubuntu. Men med andre sifre: 467.4853931. Kan det være noe feil med CD'en jeg har brent? Endret 2. februar 2010 av Slettet+32asd4f Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Hvis du etter å ha valgt "Try Ubuntu without any changes", og får denne meldingen:"/sbin/init: error while loading shared libraries: /lib/libdbus-1.so.3: cannot read file data: Input/output error 462.0027511 Kernel panic - not syncing: Attempted to kill init!". Så vil jeg tro at det er noe galt med CDen ja. Det skal være et valg i menyen, hvor du kan velge å teste CDen/mediet. Prøv det, eventuelt last ned live-cden på nytt og kontroller at brenninga går riktig for seg. Ikke velg å installere Ubuntu, bare velg try..osv. Endret 2. februar 2010 av ronron25 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ah Endelig gikk det. Brukte et annent brennerprogram enn standard i OSX. Herlig Tusen, tusen takk, ronron25 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det er bra! Om du nå får tilgang på filene dine, så trenger du enten en disket, minnepinne, ekstern harddisk eller en intern harddisk. Så kopierer du de filene du ønsker å bevare og så limer de inn i det medie du velger å bruke. Det er bare å spørre om det er noe du lurer på når det gjelder hvordan man bruker en live-cd. Får bare håpe at du ikke fikk ødelagt filene dine under partisjoneringa. Lykke til! Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Hehe. Han trenger sikkert en diskett ja . Var jo litt morsom den da Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Men fra spøk til alvor. Ikke gjør ting mere komplisert enn det, det er. Ikke bruk Ubuntu LiveCD/DVD til å gjøre slike ting. Bruk heller noe enklere til å gjøre slike ting og som faktisk er egnet til slike ting. Bruk f. eks Parted Magic LiveCD`en. Mye bedre og den gjør det du vil. Støtter NTFS gjør den også. Enkel å gjøre å ha med å gjøre. Bare å sette inn CD`en. Velge det Øverste alternativet. Så når CD`en er lasta inn på Rammen din, så spytter den ut CD`en. Forøvrig ville jeg anbefalt deg å faktisk bruke Partisjonerinsprogrammet som ligger til Parted Magic LiveCD`en. Programmet heter da Gparted. Mye bedre og mer funskjonelt enn Windows sitt partisjoneringsprogram. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Kan det være enklere å bruke noe annet enn en Ubuntu live-Cd? Ok...Selv har jeg aldri hatt problemer med å bruke en slik CD, og det har alltid fungert veldig bra. Det du foreslår fungerer sikkert bra det også. Diskett er bare en av flere alternativ man kan bruke. Det er ennå noen som har det . Men la oss håpe han har fått løst problemet sitt, det er tross alt det viktigste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå