snape Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 hei, idag var jeg ved ring 3 forbi storo.... vel der har de en fotoboks da og fartsgrensa er 60 kmt men vanligvis er den da 80 kmt, jeg hadde helt glemt at der var en fotoboks der og la vel ca mellom 75 eller 80 kmt... da jeg passerte fotoboksen merket jeg noe roodt, men sola traff jo fotoboksen da..er litt usikker over dette. noen kompiser fortalte meg at du kun blir tatt hvis den blitzer hvit.... har jeg blitt tatt av fotoboks???? i verste fall hvor mye kan jeg regne med i bot? Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Om du er blitt tatt ligger svaret i postkassa om en uke eller to Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Blitzen er UMULIG å overse. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Vist du er i tvil så har du kanskje ikke fått bot. På en annen side vist fartgrensen er 80 til vanlig og det var skiltet ned med sånne gule midlertidige skilt så tviler jeg på at fotoboksen følger den nye grensen. Bare vent og se. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Når jeg ble tatt i en fotoboks på vei hjem fra hamar for en del år siden midt på natten holdt jeg på å kjøre av veien. Det blinker så inn i helvete rødt at du gjør i buksa og får hare-hjerte i 3 timer etterpå. Hvordan det ser ut på dagtid vet jeg ikke, men antar du alikevel ser ett rødt blink. 15-20 kilometer over kan ligge et sted mellom 2200 og 3500 så vidt jeg vet. Jeg fant ikke bøtesatsene i farta, men kvalifisert gjetting tilsier tallet over. Lenke til kommentar
snape Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Blitzen er UMULIG å overse. hmm, vel det roode lyset var noe jeg la merke til bare litt..eller var det noe jeg inbilte meg? merk at jeg laa paa venstrefila da dette skjedde.... Vist du er i tvil så har du kanskje ikke fått bot. På en annen side vist fartgrensen er 80 til vanlig og det var skiltet ned med sånne gule midlertidige skilt så tviler jeg på at fotoboksen følger den nye grensen. Bare vent og se. det er saann miljoo fartsgrense tullet... jeg legger ikke merke til global oppvarming, det er jo bikkje kaldt der ute. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 De gode gamle blitzene er røde, så det kan godt være du ble tatt. Men sånn jeg husker det så var den umulig å unngå, but then again, jeg ble tatt midt på natten i et område uten gatelys - som gjorde at jeg lyste omtrent opp 2km i omkrets rundt meg.. det virket i alle fall sånn Lenke til kommentar
snape Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 De gode gamle blitzene er røde, så det kan godt være du ble tatt. Men sånn jeg husker det så var den umulig å unngå, but then again, jeg ble tatt midt på natten i et område uten gatelys - som gjorde at jeg lyste omtrent opp 2km i omkrets rundt meg.. det virket i alle fall sånn hehe lol, faen de fotoboksene er noe virkelig tull... jeg haaper ikke at jeg blir tatt....hva er grensen for aa miste lappen? jeg laa vel mellom 75 til 80 kmt ???? er det noen steder jeg kan ringe og spoorre om jeg har blitt tatt eller ei? eventuelt de som har ansvaret for aa sende ut regninger o.l Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Ettersom det er beskrevet ganske mange ganger lenger oppe at det er umulig og ungå å sjå blitzen trur eg nok du bare kan slappe heilt av og du har lite å frykte. EDIT: Husker ikke grensa er for å miste lappen men 15 kmh. over mister du ikkje lappen i 60 sone. Endret 1. februar 2010 av Sigurdl Lenke til kommentar
snape Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 neimen se hva jeg FANT............. YIPPI, dette er et aar gammel sak, men jeg haaper den gjelder forsatt.... fotoboksen forbi storo er ute av drift om vinteren: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2879515.ece Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis det viser seg at du er blitt tatt, må du spørre om de kan bekrefte at det var du som kjørte bilen. De sender deg bildet, og du ser hvor tydlig det er. Er mange som har kommet unna fartsbøter siden speilet beskytter ansiktet, slik at personen er ugjenkjennelig. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) I 60 er det vel 86 man mister lappen på. I tillegg må man tenke på at speedometeret ofte er litt snilt og viser gjerne litt høyere fart enn man i realiteten har. så om du f.eks hadde et sted mellom 75 og 80 på speedometeret kan det hende boten kun viser 70 - f.eks. Avviket mellom faktisk fart og speedometer varierer fra bil til bil, men generelt sett er det et avvik i ditt favør sett med fotoboks øyne. jeg ville egentlig bare ventet i spenning, det kan jo hende bildet er for dårlig til å si hvilken bil det var. Dumt å "melde seg" da. Hvis det viser seg at du er blitt tatt, må du spørre om de kan bekrefte at det var du som kjørte bilen. De sender deg bildet, og du ser hvor tydlig det er. Er mange som har kommet unna fartsbøter siden speilet beskytter ansiktet, slik at personen er ugjenkjennelig. Jo du, nå er det engang sånn at vi i Norge er ansvarlig for vår egen bil, noe vi ikke var tidligere, som betyr at dersom ansiktet ikke kan gjenkjennes er det eieren av bilen som får boten og han selv som må vite hvem som til en hver tid kjører sin bil og derfor gi boten videre til vedkommende som satt bak rattet - eller betale den selv. men det kan f.eks være noe som hindrer skiltet i å vise korrekt og da er dine uttalelser korrekte. Umulig å vite hvilken bil det er = ingen bot. Endret 1. februar 2010 av Badjoker Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Vegvesnet har vell uttalt at fotoboksene ved miljøfartsgrensene i Oslo blir slått av? Edit: stemte det ja kilde Fotoboksen på Ring 3 mellom Storo og er en av de to i Oslo som skalhåndtere miljøfartsgrensen,men den er slått av. Endret 1. februar 2010 av cyclo Lenke til kommentar
snape Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis det viser seg at du er blitt tatt, må du spørre om de kan bekrefte at det var du som kjørte bilen. De sender deg bildet, og du ser hvor tydlig det er. Er mange som har kommet unna fartsbøter siden speilet beskytter ansiktet, slik at personen er ugjenkjennelig. jeg veit om noe bedre, nemlig aa ikke vaske skiltet foran hehe, idag tidlig saa var skiltet mitt foran saa jaevla skittent at det var HELT umulig aa lese skilt nummeret paa den, men jeg vasket det bort med noe papir slik at skiltet ble synlig igjen rett foor jeg skulle kjoore ut idag hva synes du om den? Lenke til kommentar
snape Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 I 60 er det vel 86 man mister lappen på. I tillegg må man tenke på at speedometeret ofte er litt snilt og viser gjerne litt høyere fart enn man i realiteten har. så om du f.eks hadde et sted mellom 75 og 80 på speedometeret kan det hende boten kun viser 70 - f.eks. Avviket mellom faktisk fart og speedometer varierer fra bil til bil, men generelt sett er det et avvik i ditt favør sett med fotoboks øyne. jeg ville egentlig bare ventet i spenning, det kan jo hende bildet er for dårlig til å si hvilken bil det var. Dumt å "melde seg" da. Jo du, nå er det engang sånn at vi i Norge er ansvarlig for vår egen bil, noe vi ikke var tidligere, som betyr at dersom ansiktet ikke kan gjenkjennes er det eieren av bilen som får boten og han selv som må vite hvem som til en hver tid kjører sin bil og derfor gi boten videre til vedkommende som satt bak rattet - eller betale den selv. men det kan f.eks være noe som hindrer skiltet i å vise korrekt og da er dine uttalelser korrekte. Umulig å vite hvilken bil det er = ingen bot. vel da kan jeg trygt si at jeg ikke kan miste lappen ihvertfall det hadde vaert noe jaevla sure greier.... vel skiltet ble vasket idag tidlig, saa de kan lett se skilt nummeret, dessuten saa skal det mye til for aa bomme paa de fire ringene som representerer en Audi men tusen takk for innspill og gode svar jeg ble virkelig lettet naa har tenkt paa dette i hele dagen.... Lenke til kommentar
snape Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Vegvesnet har vell uttalt at fotoboksene ved miljøfartsgrensene i Oslo blir slått av? Edit: stemte det ja kilde Fotoboksen på Ring 3 mellom Storo og er en av de to i Oslo som skalhåndtere miljøfartsgrensen,men den er slått av. yepp men jeg foolte bare at noe lyste roodt, og var ganske usikker om dette faktisk skjedde, laa paa venstrefila og fotoboksen er jo plassert ved vegskulderen. jeg tenkte kanskje de har slaatt paa disse fotoboksene igjen uten aa varsle noen for aa ta folk som tror de kan kjoore fort der uten aa bli tatt..... jeg spurte jo medpassasjerer om de merket noe, men de fulgte tydeligvis ikke med.... men som mange andre har sagt her: hvis den lyser saa syntes det noe kraftig, kanskje det var sollyset som reflekterte tilbake? jeg for haape paa det, og regne med at fotoboksene forsatt er slaatt av ved ring 3 Lenke til kommentar
cbfn Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hvis det viser seg at du er blitt tatt, må du spørre om de kan bekrefte at det var du som kjørte bilen. De sender deg bildet, og du ser hvor tydlig det er. Er mange som har kommet unna fartsbøter siden speilet beskytter ansiktet, slik at personen er ugjenkjennelig. Jo du, nå er det engang sånn at vi i Norge er ansvarlig for vår egen bil, noe vi ikke var tidligere, som betyr at dersom ansiktet ikke kan gjenkjennes er det eieren av bilen som får boten og han selv som må vite hvem som til en hver tid kjører sin bil og derfor gi boten videre til vedkommende som satt bak rattet - eller betale den selv. men det kan f.eks være noe som hindrer skiltet i å vise korrekt og da er dine uttalelser korrekte. Umulig å vite hvilken bil det er = ingen bot. Mener å ha hørt at uten identifikasjon av personen bak rattet, kan du ikke klandres? Men kan være jeg er totalt på jordet. I så fall, når ble denne regelen endret? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Mener å ha hørt at uten identifikasjon av personen bak rattet, kan du ikke klandres? Men kan være jeg er totalt på jordet. I så fall, når ble denne regelen endret? Det har vært en regelendring her, men jeg finner ikke i farten en kilde som bekrefter. Det er ikke kjempe lenge siden endringen skjedde, og tidligere var det som du beskriver. Men i realiteten plikter man som eier av en bil å vite hvem som til en hver tid disponerer sin eiendom, altså bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå