Bratset Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Heisann, Jeg skal skrive en særoppgave om den transatlantiske slavehandelen, og jeg lurte på om noen hadde lyst til å hjelpe meg å formulere en spennende problemstilling? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Vår ære og vår makt har hvite seil oss bragt. Du kunne jo skrive om den Dansk-Norske deltagelse. Tordenskjold, vår store sjøhelt, var involvert i dette tidlig i sin sjømannskarriere. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) Vår ære og vår makt har hvite seil oss bragt. Du kunne jo skrive om den Dansk-Norske deltagelse. Tordenskjold, vår store sjøhelt, var involvert i dette tidlig i sin sjømannskarriere. Norge og Danmark var også første landet som forbød slavehandel Endret 4. mars 2010 av nilzern Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Hva med noe sånt som norsk (dansk-norsk) deltagelse i slavehandelen/trekanthandelen. Dansk-norske fartøyer fraktet over 40 000 svarte fra afrika og solgte dem i Amerika. Endret 9. mars 2010 av Partlow Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Eller hvordan den engelske marine ble på tidlig 1800tallet brukt i forsøk på å stoppe slavehandel, men at england fremdeles hadde slaver i koloniene frem til 1833. Det er jo et lite paradox. Eller hvordan USA med sin grunnlov som lovet likhet for alle var en av de aller siste vestlige landene som oppløste slaveri og det tok faktisk en krig der 600 000 ble drept for å gjøre det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå