Gå til innhold

BK: Andøya eller Arktis? (Serie)


Larsenio

Anbefalte innlegg

Fantasifull som vanlig...

Hva er det slags tanker dere har når dere ser disse bildene? Kom igjen, ikke vær sjenert nå :mrgreen:

 

 

Har vært kaldt som pokker de siste ukene, har gjort slik at vinteren virkelig har satt sine spor. Her i et område ut mot storhavet. Bildene tatt igår.

Det jeg prøvde å få fram og gjerne tar imot kritikk på, er effekten (om etterbehandlingen er bra/ om det ser ordentlig kaldt og øde ut?), men jeg tar gjerne imot det dere har av ord og meninger.

 

F.eks; er serien vellykket?

 

Bilde 1.

post-179066-1265057317_thumb.jpg

50mm (Pentax` fastobjektiv fra det glade 70tall)

f/4.5 (f1.7 er største blender på dette objektiv, derfor så stor åpning)

ISO 100

Stativ på 1/180 sek lukker

 

Bilde 2.

post-179066-1265057523_thumb.jpg

100mm (Vivitar 100-200 f/4*)

f/? (finner ikke info på bildet da det er helmanuelt objektiv)

ISO 100

Stativ på 1/30 sek lukker

 

Bilde 3.

post-179066-1265057670_thumb.jpg

Samme objektiv som ovenfor, med Hoya Pro polariseringsfilter stillt på max refleksjonsfjerning.

ISO 100 Stativ på 1/20 sek lukker

 

Edit; skrivefeil og ekstra info.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ville ha kommentar; Mitt inntrykk av bildene er:

 

Flott serie! Du har klart å skape en veldig fin dybde i de to første bildene ;)

 

Når jeg så det siste bildet, tenkte jeg først at det så litt kjedelig ut, men når jeg forstørret og så detaljene i steinene, synes jeg det var veldig kult, spesielt fordi steinene og isen står veldig godt med hverandre.

 

For min del ble den uskarpe forgrunnen nederst i bildet litt forstyrrende. Du kunne kanskje gjort motivet litt mer spennende også (feks valgt en annerledes vinkel, kanskje holdt kameraet lenger nede for mer dybde), men jeg skjønner at du kanskje ikke hadde mulighet til å stå hvor som helst når du tok bildet...

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Hei,

 

Min første tanke er at bildene henger litt dårlig sammen til å være en serie - sorry.

 

Alle bildene synes jeg formilder kulde i forskjellig grad, og #1 har også en øde stemning. Jeg synes dette er det mest vellykkede, og kommenterer dette:

 

Flott foto med grei komposisjon. Fin himmel som bakteppe for fjellene i bakgrunnen. Fjellene er ikke unødig skarpet (slik som mange faller for fristelsen til). Også fin dybde i bildet. Steinen passer godt inn.

 

Noen ting kan kanskje forbedres? Jeg synes hvitbalansen er for korrekt, og skulle gjerne ha sett hvordan det så ut med en mye kaldere tone. Dette er selvsagt subjektivt, og ikke sikkert andre ville likt det. Jeg tror også utsnittet kunne vært litt strammere, dvs beskjært litt fra alle kanter slik at den svarte steinen t.v. og gresstustene t.h. ikke var med.

 

Absolutt et flott foto!

Endret av telealf
Lenke til kommentar
Siden du ville ha kommentar; Mitt inntrykk av bildene er:

 

Flott serie! Du har klart å skape en veldig fin dybde i de to første bildene ;)

 

Når jeg så det siste bildet, tenkte jeg først at det så litt kjedelig ut, men når jeg forstørret og så detaljene i steinene, synes jeg det var veldig kult, spesielt fordi steinene og isen står veldig godt med hverandre.

 

For min del ble den uskarpe forgrunnen nederst i bildet litt forstyrrende. Du kunne kanskje gjort motivet litt mer spennende også (feks valgt en annerledes vinkel, kanskje holdt kameraet lenger nede for mer dybde), men jeg skjønner at du kanskje ikke hadde mulighet til å stå hvor som helst når du tok bildet...

 

Tusen takk for kommentar, Photôgrapher!

Tok tre stk bilder av denne råken, dessverre er begge de to utenom denne uskarp på steinene. Bommet med manuellfokuset.. Dette er noe jeg trener på for tiden, å bruke disse manuelle objektivene mine og faktisk treffe med fokuset :p

Husker jeg plagdes ganske mye med akkurat disse eksponeringene; stod som en tulling lent mot et kratt samtidig som jeg pustet frostrøyk på søkeren som ble duggete og luktet kaffeånde :!:

 

Takk :)

 

 

Hei,

 

Min første tanke er at bildene henger litt dårlig sammen til å være en serie - sorry.

 

Alle bildene synes jeg formilder kulde i forskjellig grad, og #1 har også en øde stemning. Jeg synes dette er det mest vellykkede, og kommenterer dette:

 

Flott foto med grei komposisjon. Fin himmel som bakteppe for fjellene i bakgrunnen. Fjellene er ikke unødig skarpet (slik som mange faller for fristelsen til). Også fin dybde i bildet. Steinen passer godt inn.

 

Noen ting kan kanskje forbedres? Jeg synes hvitbalansen er for korrekt, og skulle gjerne ha sett hvordan det så ut med en mye kaldere tone. Dette er selvsagt subjektivt, og ikke sikkert andre ville likt det. Jeg tror også utsnittet kunne vært litt strammere, dvs beskjært litt fra alle kanter slik at den svarte steinen t.v. og gresstustene t.h. ikke var med.

 

Absolutt et flott foto!

 

Hei Telealf og tusen takk for at du tok deg tid til å gi kritikk på "serien" min.

Vel, jeg tror iallefall at det er en serie.. Er ennå såpass fersk med begrepet, så er ikke det minste fornærmet over at du sier de henger dårlig sammen!

Jeg har da truffet med følelsen jeg prøvde å overbringe mtp stemning ser jeg, og det er jeg godt fornøyd med.

Legger ved et forslag til forbedring etter dine føringer, er det mer i retning av hva du mener er korrekt med tanke på hva jeg prøver å formidle...

post-179066-1265093583_thumb.jpg

 

 

Det der er uten tvil Andøya..trenger ikke å tenke meg om en gang :wee:

 

Ja... Tørr humor er også humor :fun:

Lenke til kommentar
Legger ved et forslag til forbedring etter dine føringer, er det mer i retning av hva du mener er korrekt med tanke på hva jeg prøver å formidle...

Takk, ja jeg synes siste versjon er bedre. Jeg må ta forbehold om at dette er synsing fra min side, og at jeg bare har en middels god u-kalibert skjerm.

 

Det blir jo til sist snakk om smak. Orginal versjon har et fint grønnskjær :-)

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Bilde nr 1 er ganske bra, men litt flatt. Det meste av bildeinformasjonen er samlet i mellomtoneområdet. Tror det kunne blitt litt mer liv hvis du fikk spredd informasjonen mer utover i toneområdet. Sjekk histogrammet.

 

boos

Endret av boos
Lenke til kommentar
Ja men da er det jo greit, den hvitbalansen er finere

:D

 

Tusen takk da for den kritikken på bildet!

Hvordan oppfattes istappbildet da? Dette er et jeg hadde tro på at noen ville like... :blink:

Kjempefint det også, ++ med greinen i forgrunn, som er med på å gjøre at bildet får veldig fin dybde! Fin brunfarge over bildet, som jeg har sett på andre bilder som har blitt veldig kjedelige, men det passer fint inn her! Finner faktisk ikke mye negativt med dette bildet.

Lenke til kommentar
Ja men da er det jo greit, den hvitbalansen er finere

:D

 

Tusen takk da for den kritikken på bildet!

Hvordan oppfattes istappbildet da? Dette er et jeg hadde tro på at noen ville like... :blink:

Kjempefint det også, ++ med greinen i forgrunn, som er med på å gjøre at bildet får veldig fin dybde! Fin brunfarge over bildet, som jeg har sett på andre bilder som har blitt veldig kjedelige, men det passer fint inn her! Finner faktisk ikke mye negativt med dette bildet.

 

Her er jeg uenig, men før jeg sier hvorfor så må jeg bare si at første bilde i serien falt jeg for, men det meste er sagt om det.

 

Når det gjelder istappbilde så er jeg uenig i at greinen i forgrunnen som er ute av fokus er med på å løfte bilde. Jeg synes tvert imot at den ødelegger bilde. Ja det kan være pent med noe ute av fokus i forgrunnen, men da må det ikke være for dominerende eller det må være kjempedominerende. Her blir det midt imellom og da blir det forstyrrende. På toppen av at den greina tar litt for mye plass så deler den opp bilde også. Med det mener jeg at det er områder både til høyre og venstre (over og under) som er i fokus som er koblet sammen med linjer som blir brutt av den greina og når øye mitt følger de linjene så blir greina bare irriterende.

 

Dette er ihvertfall mine tanker, og tommelen opp for det første bilde.

Lenke til kommentar
Ja men da er det jo greit, den hvitbalansen er finere

:D

 

Tusen takk da for den kritikken på bildet!

Hvordan oppfattes istappbildet da? Dette er et jeg hadde tro på at noen ville like... :blink:

Kjempefint det også, ++ med greinen i forgrunn, som er med på å gjøre at bildet får veldig fin dybde! Fin brunfarge over bildet, som jeg har sett på andre bilder som har blitt veldig kjedelige, men det passer fint inn her! Finner faktisk ikke mye negativt med dette bildet.

Ja det kan være pent med noe ute av fokus i forgrunnen, men da må det ikke være for dominerende eller det må være kjempedominerende. Her blir det midt imellom og da blir det forstyrrende.

Veldig godt poeng, ja ;)

 

For min del, så er greinen der, den skaper kanskje ikke noen spesielt god effekt, ser det nå, men syns heller ikke den blir kjempeforstyrrende for øyet. Syns kanskje det er med på å gjøre bildet mer naturlig (de mest interresante bildene er ofte de som ikke er helt perfekte komposisjonsmessig ;))

 

For meg er det fortsatt god dybde i bildet... Mulig det er bakgrunnen som gjør dette, er ikke helt sikker på greinen...

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Absolutt en flott vinterserie du har der! Men jeg vil likevel i grunn gå nærmere innpå et av de;nemlig det siste. Her har du fått fanget en virkelig god kontrast; kulden mot varmen. Først og fremst er det fargene som utgjør selve kontrasten, med den varme rustfargen mot den blåaktige isen. Ellers er jo også vann/is-kombinasjonen med på å lage kontraster.

 

Selve teksturene er også med på å dra opp helhetsinntrykket, da spesielt med tanke på de fine frostkrystallen du har fått oppe i høyre hjørne. Bra! :thumbup: Det som kan derimot trekke ned, er følgene av en vaskelig eksponering. De hvite, nærmest utbrente områdene i underkant, virker flatterende på meg. Dette kan også gjelde for de mørkere områdene over steinene, men likevel ikke så ødeleggende som områdene i underkant. Dette kan blant annet være for at jeg ønsker et mørkere område her, som på en måte hindrer oss i se og resulterer i vår fantasi, om hva som kan finnes der. Men konklusjonen blir vel likevel litt for mørkt. Selv vet jeg ikke om de tekniske "feila" kunne ha blitt unngått med en litt annen vinkling, flere eksponeringer eller redigering i etterhånd. Dette vet du vel sikkert også best selv.

 

Fra det tekniske over til det kunsteriske, så vil jeg si at bildet ditt kan tolkes på et stort antall ulike måter. Av disse, vil jeg si det første som traff meg. At under de fleste skall, om det er menneskets egne skall eller hva det skal være, så finnes det varme. At selv i den tilsynelatende ondeste og kaldeste person, vil en tilslutt også finne gode sider.

 

Alt i alt, så vil jeg vil konkludere med at dette fotografiet, er et fotografi som gir noe. Om det ikke gir andre, gir det i alle fall noe til meg. Og det er nettopp grunnen til at jeg ikke hadde hatt noe problem med å henge dette på en vegg, i det hele tatt.

 

Godt jobbet! :)

Lenke til kommentar

Hei Heggstad. Først og fremst vil jeg bare takke for den mest utfyllende kritikken jeg har lest på lenge. Så informativt og samtidig plass til egne meninger og inntrykk; tusen takk!

 

Jeg er enig i at det området nederst blir for lyst, det er i tillegg ufokusert pga (mest sansynlig f/5.6-6.7, husker ikke og finner som nevnt i originalposten, ikke blendertall i fila pga manuelt stillt blender) og dermed for smalt fokus på dette objektivet.

 

Jeg rakk som nevnt tidligere opp i postingen, bare tre eksponeringer på denne "råka" -et ishull som raskt ble fyllt med hav da det ble flo sjø- før vi vandret videre, en fotokompis og jeg.

Har prøvd å redigere på forskjellige måter slik at det muligens vil bli noe å redde mht de lyse og mørke områdene, men dette bildet får stå som et eksempel på at jeg må ta meg bedre tid til flere eksponeringer neste gang jeg er ute på tur.. Det er lite å hente på min redigering iallefall :cry: :

 

Lysner jeg i de mørke områdene kommer skyggen jeg fjernet med å gjøre det mørkere frem; det er skyggen av kanten av isen som reflekteres litt i vannet over rullesteinene.

Mørker jeg høylys blir mye av detaljene i isen borte...

 

Jaja, tusen takk iallefall for ditt engasjement uansett. Og er det noen som mener de kan "reparere" er det bare å prøve med fila /filene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...