Gå til innhold

Leter etter navn på vitenskapsmann som gjorde eksperimenter på seg selv.

Anbefalte innlegg

Har lett i hele dag etter navnet på en fyr jeg så om på TV-en en gang.

Det var en mann som spiste diverse næringsstoffer, og gikk fram med en vitenskapelig metode for å dokumentere effektene av å spise bare det, og det.

Så han spiste f.eks bare sukker i en periode, bare salt i en periode. (Hvilket han døde av, hvis jeg husker rett)

Men det fascinerer meg sånn, at han klarte å gå fram så nøyaktig selv om han var dødssyk i perioder, og jeg vil se hva mer han kom fram til.

Han kan vel ha levd rundt alt fra sent 1700-tall til tidlig 1900-tall. Husker bare ikke årstallet, men det så sånn ut når de hadde gjenskapt han på programmet.

Uansett, husker ikke hvor jeg så det, sikkert på national geographic, et eller annet program om sykdommer som følge av feilernæring.

Navn på andre vitenskapsmenn som har gjort lignende eksperimenter på seg selv er også av interesse. Dette kan jo egentlig bli en tråd for sånt.

Endret av bollerbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Navn på andre vitenskapsmenn som har gjort lignende eksperimenter på seg selv er også av interesse. Dette kan jo egentlig bli en tråd for sånt.

Newton var kjent for å drive med mye rart. Han var veldig interessert i alkymi, og smakte selv på mange av stoffene han laget.

Kan også nevne at Newton satte en liten pinne inn under selve øye-ballen for så å presse på øye med denne. Hele poenget med dette lille eksperimentet var å se hvilke effekter dette hadde på synet.

Lenke til kommentar

BBC hadde ein program serie som heitte "medical mavericks" kan det ha vært der du såg denne vitenskapsmannen?

Ja, det var det!

William Stark het han.

Tusen takk!

Det var i episoden "Diet and disease".

Men nå huska jeg litt feil da, det foregikk ikke helt sånn jeg forklarte det.

Man kan lese litt kort om det her:

http://www.faqs.org/nutrition/Biographies/Stark-William.html

Men uansett, selv-eksperimentering er stilig, skal lete litt etter andre syke mennesker framover. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...